تبیان، دستیار زندگی
ارائه گزارش فساد در فوتبال از سوی مجلس بازتاب زیادی در جامعه ورزش داشت و ما را بر آن داشت تا گزارشی جامع در این باره داشته باشیم که پیش از این از نظرتان گذشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاهبرداری های علنی در ورزش

ارائه گزارش فساد در فوتبال از سوی مجلس بازتاب زیادی در جامعه ورزش داشت و ما را بر آن داشت تا گزارشی جامع در این باره داشته باشیم که پیش از این از نظرتان گذشت.

بهمن اسدی - بخش ورزشی تبیان
فوتبال

همین نکته کافی بود تا با حضور در مجموعه ورزشی شهید شیرودی مورد خطاب یکی از مربیان یک رشته ورزشی قراربگیریم. او در این باره گفت: مگر ورزش فقط فوتبال است؟" ما در بسیاری از رشته های ورزشی شاهد کلاهبرداری علنی هستیم اما کسی به آن توجه ندارد. این مربی دلسوخته می گفت: در گزارش شما خواندم که یکی از مسوولان ورزش گفته بود برای بررسی فساد نیاز به مدارک محکمه پسند است. من این مدرک را دارم حالا باید به کجا مراجعه کنم؟
موضوع به این مهمی مورد توجه ما قرار گرفت و توضیحات او هر لحظه جالب تر شد تا تعجب ما افزون تر شود. اما شرح ماوقع:

چندی پیش با انتشار یک آگهی در سایت یک مجموعه ورزشی از علاقه مندان به گذراندن دوره مربیگری دعوت به عمل آمد. در این آگهی آمده بود که این دوره با حضور مدرسان بین المللی برگزار خواهد شد و حتی رییس فعلی فدراسیون نیز در آن تدریس خواهد کرد. قرار بر این بود که در پایان این کلاس به شرکت کنندگان گواهینامه بین المللی داده شود و زمینه ای برای فعالیت آنها در باشگاهها فراهم آید. موضوع برای علاقه مندان چنین کاری آن قدر جذاب بود که بی درنگ بحث ثبت نام به میان آمد.
وجهه و سابقه متولیان برگزاری احتمال هرگونه سوء نیتی را از بین می برد. اگر اندک تردیدی هم وجود داشت با حضور رییس فدراسیون شک ها برطرف می شد. صحبت از ثبت نام حدود صد نفر با پرداختی در حدود چهارصد هزار تومان بود. اتفاقی که رخ داده و متولیان برگزاری کلاس آن را به اطلاع شرکت کنندگان رساندند.
همه چیز طبق روال پیش رفت تا نزدیک موعد برگزاری کلاس که ناگهان همه چیز به هم ریخت. تاخیر در برگزاری کلاس مذکور شایعات فراوانی را به وجود آورد. از بحث کلاهبرداری گرفته تا عدم صدور مجوز لازم از سوی فدراسیون. ناگهان دربه دری و جنگ اعصاب برای متقاضیان آغاز شد. تعدادی از ثبت نام کنندگان که از شهرستان به پایتخت آمده بودند و نگران و ناراحت از عدم اطلاع رسانی کیلومترها راه را بدون حاصل طی کردند و دست از پا دراز تر به خانه برگشتند. تا اینجا ظاهرا اتفاقی رخ نداده. لابد همه به چنین اموری عادت داریم. از روز ثبت نام تاکنون چند ماهی می گذرد و هر روز وعده ای؛ حرفی و حدیثی به میان کشیده می شود ولی دریغ از یک اقدام که باعث دلخوشی شود.
فدراسیون فوق ماههاست با اشراف به موضوع از کوچکترین اقدام سرباز زده و خود را در این باره مسوول نمی داند. متولیان برگزاری کلاس که اوایل کار سعی در جواب های آرامش بخش بودند اکنون چنان مدعی هستند که گستاخانه یا جواب نمی دهند یا با منت می گویند بروید هرکاری دوست دارید، بکنید. پولتان را پس نمی دهیم اگر هم بدهیم تنها بخشی از آن را پس می دهیم!!!
این مربی دلسوخته می گفت: مگر آقایان مسوول دنبال مدرک نمی گشتند؟ این هم مدرک. هم فیش های واریزی موجود است و هم آگهی درج شده و هم کسی که پول به حساب او واریز شده است. به عبارتی دزد حاضر بز حاضر!
ما به همه جا سر زدیم به همه گفتیم اما کسی در این باره خود را مسوول نمی داند. هر وقت هم فشار زیاد می شود می گویند شما اشتباه کرده اید که پول واریز کرده اید و باید تاوان بدهید!!
طبق بررسی هایی که به عمل آمد مطلع شدیم که چنین رویدادی رخ داده و شکی در آن نیست. ابعاد این ماجرا وقتی گسترده تر می شود که اظهار نظر رییس فدراسیون مربوطه را بشنویم.
او می گوید: من در جریان چنین امری قرار گرفتم. زیاد نگران نیستم چرا که به شکل دائمی چنین اتفاقاتی رخ می دهد. ما در شهرستانهای مختلف شاهد چنین کلاهبرداری هایی هستیم کاری از دستمان برنمی آید به جز نوشتن چند نامه به حاصل به حراست و... تازه این اتفاق تنها در رشته ما رخ نمی دهد . من سابقه این کلاهبرداری در سایر رشته ها هم بوده ام!!
به این ترتیب به نظر می رسد ما هرساله در رشته های مختلف ورزشی شاهد چندین کلاهبرداری علنی هستیم . ای کاش همین چند جمله کوتاه از این مربی باعث شود تا گوش شنوایی پیدا شود و ورزش را از چنین درد بزرگی رهایی دهد. بی گمان ادامه چنین روندی خدشه ای بزرگ بر چهره ورزشی است. ورزشی که می تواند محلی برای رشد فضایل اخلاقی باشد.