تبیان، دستیار زندگی
آشنایی با برخی از حافظان قرآن ممتاز مؤسسه مهد قرآن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با برخی از حافظان قرآن ممتاز مؤسسه مهد قرآن

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مسابقات مختلف قرآنی کشور طی سال 94 جمعی از حافظان کل قرآن عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن رتبه های ممتاز مسابقات را کسب کردند. این حافظان کل کلام وحی در مسابقات قرآن کشوری اوقاف، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران و کارکنان دولت شرکت کرده‌ بودند.
اسامی تعدادی از ممتازین را همراه با شرحی کوتاه از زندگی، چگونگی حفظ کل قرآن آنها از سوی پایگاه خبری روابط عمومی این مؤسسه منتشر شده است.
سعید حاجیان، حافظ کل قرآن، متولد سال 1361 در شهر تهران است. او که دانشجوی دکتری در رشته تفسیر تطبیقی در پژوهشکده نهج‌البلاغه و تحصیلات حوزوی تا پایه هشتم در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی و فوق لیسانس قرآن و حدیث از دانشگاه تهران است. حاجیان از سن 10 سالگی با شرکت در جلسه قرآنی مسجد محل و آشنایی با کانون 14 معصوم(ع) مهد قرآن استان تهران و با شرکت در کلاس‌های آموزش حفظ حجت‌الاسلام فومنی‌الحائری و استفاده از نوارهای ترتیل قرآن شهریار پرهیزکار، طی دو سال موفق به حفظ کل قرآن می‌شود.
حاجیان در سال 94 موفق شد رتبه اول مسابقات کشوری رشته قرائت و تحقیق قرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد مقدس و دانشجویان کشور در سنندج را کسب کند. وی در حال حاضر تعداد زیادی شاگرد در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن و همچنین جلسات قرآنی متعددی در سطح تهران دارند.
سماء بابایی، حافظ روشندل کل قرآن از دیگر قرآن‌آموزان مؤسسه مهد قرآن است. وی متولد 1369 از تهران است. بابایی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث از دانشگاه الزهرا(س)، از سن هشت سالگی با لطف و عنایت خداوند سبحان و در سایه توجه و تشویق خانواده به ویژه مادر با همت خویش وارد عرصه نورانی حفظ قرآن شدند. وی از سال 1380 با مؤسسه مهد قرآن آشنا شده و در کانون 14 معصوم (ع) با مدیریت «نادری» 15 جزء قرآن را حفظ و در این کانون قرآنی موفق به حفظ کل قرآن کریم شدند.
 
بابایی معتقد است، حفظ قرآن اولین قدم است و تنها زمانی می‌تواند مفید باشد که شخص را به سوی عمل به فرامین الهی و آگاه ساختن دیگران از آنها سوق دهید. وی رتبه ممتاز حفظ کل قرآن در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کشور اوقاف در کرمانشاه و رتبه اول یازدهمین دوره مسابقات بیت‌المللی قرآن بانوان کشورهای اسلامی در کشور اردن سال 95 را کسب کرده‌اند.
از دیگر حافظان کل قرآن مؤسسه مهد قرآن عبداله میاحی است. او متولد 1370 از شهر اهواز است. وی دارای مدرک کارشناسی برق و علوم قرآنی است و از سن هشت سالگی با قرآن کریم مأنوس شده و با شرکت در کلاس‌های حمید کنانی، حافظ کل قرآن و استفاده از روش‌های آموزش مهد قرآن، نوارهای ترتیل شهریار پرهیزکار در سن 15 سالگی حافظ کل قرآن شد.
کسب عناوین برتر اول و سوم در رشته حفظ کل مسابقات قرآنی دانشجویی، بسیج کشور طی سال‌های 93-91، مقام اول مسابقات قرآنی کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران رشته حفظ کل (بخش وظیفه‌ها) رتبه عالی در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن از جمله افتخارات این حافظ کل قرآن عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن در سال 94 است.
مریم تقی‌زاده، حافظ کل و پژوهشگر قرآنی استان تهران است که از دیگر قرآن‌آموزان این مؤسسه است. وی متولد 1366 از تهران و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته علوم سیاسی و دارای مدرک معادل کارشناسی علوم قرآن و حدیث است. همچنین او حائز رتبه شایسته تقدیر (سوم) رشته حفظ کل در مسابقات سراسری سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1394 شد. این بانوی برتر قرآنی میهن اسلامی با راهنمایی و پیگیری مادر قرآنی خویش از سن 6 سالگی به طور جدی آموزش حفظ قرآن را شروع و در 9 سالگی موفق به حفظ 5 جزء قرآن می‌شود. شرکت در کلاس‌های کانون 14 معصوم (مهد قرآن استان تهران) با مدیریت زهرا نادری و بهره مندی از آموزش‌های کیفی مربیان این کانون در سن 11 سالگی به حفظ قرآن نائل می‌‌شود.
تقی‌زاده، مجری ـ کارشناس برنامه رادیویی هدیه‌های آسمانی (ویژه حفظ قرآن گروه سنی کودک و نوجوان) رادیو قرآن است. حافظ کل قرآن کریم، قاری، مبتهل و مدرس و پژوهشگر قرآنی برگزیده استان تهران در سال 1393، داور رشته حسن حفظ دارای گواهینامه داوری در سطح کشوری و داور طرح اعطاب مدرک به حافظ از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، مدرس حفظ تجوید و لحن و تواشیح، مفاهیم در تمامی رده‌های سنی از دیگر توانایی‌های این حافظ کل قرآن کریم است.
همچنین اخذ گواهینامه‌های تجوید و مقامات قرآنی(لحن) مورد تأیید شورای عالی قرآن و به امضای اساتید بین‌ا‌لمللی قرآن کریم با نمرهی 5/19 از مدارج علمی قرآنی این بانوی حافظ کل عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن است.
از دیگر حافظان قرآن این مؤسسه زینب صالح‌بیک، حافظ کل قرآن استان دارالعباده(یزد) است. وی مقام دوم رشته حفظ کل قرآن را در سومین دوره مسابقات قرآنی کشوری تلاوت سازمان تبلیغات اسلامی بدست آورد. صالح‌بیک متولد سال 1363 شهرستان یزد و دارای مدرک کارشناسی الهیات از دانشگاه تهران است. وی حفظ جزء اول قرآن را از زمان ورود به دانشگاه در سال 1381 با راهنمایی «مسلمی» آغاز کرد و از سال 1385 پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در کلاس‌های آموزش حفظ مهد قرآن استان یزد شرکت و با پشتکار طی سه سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.
صالح‌بیک که در حال حاضر مشغول به آموزش قرآن به علاقه‌مندان است، معتقد است؛ حافظان کل قرآن برای تثبیت حفظ کل قرآن خود حداقل یک ساعت باید مرور روزانه داشته باشند. ضمن اینکه مرور روزانه باعث می‌شود آیات و مفاهیم قرآن ملکه ذهن شود و در زندگی هر کار فعالیت و مشکل فردی و اجتماعی خود را با آیات کلام الهی تطبیق و حل کند. وی همچنین نظم، توکل به خداوند سبحان، یاری جستن از حضرات معصومین(ع) و برنامه‌ریزی را مهم‌ترین نکته برای علاقه‌مندان ورود به عرصه حفظ قرآن می‌داند.

احمدرضا آجلو، حافظ کل قرآن نوجوان از دیگر پرورش‌ یافته‌گان مؤسسه مهد قرآن است. او که متولد سال 1385 از شهرستان اراک است. از چهار سالگی با پیگیری و تلاش مادرش با قرآن کریم مأنوس شده و در مهد قرآن استان مرکزی (اراک) برای آموزش حفظ قرآن ثبت نام می‌کند . سعیدی، مدیر مهد قرآن اراک با تشخیص از استعداد و علاقه‌مندی احمدرضا برای حفظ قرآن او را به طور ویژه تحت آموزش قرار می‌دهد. احمدرضا با اشتیاق و ابراز توانمندی قریب دو سال موفق به حفظ کل قرآن می‌شود . با موفقیت در هفتمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن کریم «ترنم وحی» گواهینامه قبولی حفظ کل قرآن خود را با امضای حجج‌الاسلام والمسلمین فومنی الحائری و محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کند.
احمدرضا آجلو به عنوان نوجوان‌ترین حافظ کل قرآن عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن موفق شد رتبه سوم رشته حفظ کل قرآن (زیر 16 سال) بیست و چهارمین دوره مسابقات سراسری بسیج در مشهد مقدس را کسب کنند.
آرزو اسلامی از دیگر حافظان روشندل کل قرآن کریم مؤسسه مهد قرآن است. او که متولد 1367 از شهرستان تبریز است و در حال حاضر دانشجوی ترم دوم دکترای الهیات و علوم و قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است. این حافظ کل قرآن و فرزند جانباز سرافراز دفاع مقدس از سال 1379 به صورت حرفه‌ای از طریق نوارهای شهریار پرهیزکار، رئیس هیئت علمی مؤسسه کشوری مهد قرآن حفظ قرآنش را آغاز می‌کند و با بهره‌مندی از راهنمایی‌های بانوی فعال قرآنی کشور  پور ابراهیمی، مدیر مهد قرآن مسجد علی‌بن‌ابیطالب و دیگر اساتید و مربیان دوره‌های حفظ اجزاء مختلف را با موفقیت طی کرده و پس از سه سال حافظ کل قرآن شد.
کسب بیش از 10 عنوان برتری مسابقات قرآنی مختلف شهرستانی، استانی، کشوری و دانشجویی، بسیج و اوقاف رشته حفظ قرآن، همچنین مدرس واحد درسی آشنایی با قرآن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، مربی مکتب‌خانه‌های قرآن بسیج تهران بزرگ در کارنامه افتخارات قرآنی آرزو اسلامی می‌درخشد.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .