تبیان، دستیار زندگی
تشریح دو برنامه برای توجه جامعه به تدبر در قرآن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشریح دو برنامه برای توجه جامعه به تدبر در قرآن

قرآن

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری تشریح برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز پنجم اردیبهشت‌ماه برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در سخنانی با تأکید بر اینکه سال 1395 در وزارت ارشاد به عنوان سال فهم و تدبر در قرآن مطرح شده است، گفت: در سال 95 رویکرد این معاونت با همکاری سایر معاونت‌های وزارت ارشاد، ایجاد فضایی است که در آن توجه به فهم و تدبر قرآن نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شود.
وی افزود: در زمینه حفظ و تلاوت، فعالیت‌های گسترده‌ای در کشور صورت گرفته است به طوری که امروزه در زمینه حفظ و قرائت، حرف اول را ایران اسلامی در جهان می‌زند، این در حالی است که در اوایل انقلاب زمانی که برای مسابقات فراخوان داده شد کمتر از 10 نفر حافظ کل قرآن بودند که یکی از آنها مرحوم آیت‌الله خزعلی بود که رتبه دوم مسابقات را نیز کسب کرد.
خسروی در ادامه با تأکید بر اینکه در زمینه تلاوت و حفظ قرآن فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: اما چیزی که باعث تأسف است این است که در زمینه فهم و تدبر قرآن کریم آنچنان که در سایر زمینه‌ها حرکت کرده‌ایم شاهد رشد و ارتقاء نبوده‌ایم. با اینکه می‌دانیم هدف نزول قرآن، تربیت انسان بوده است، بخش عمده این تربیت با فهم قرآن امکان‌پذیر است و این تدبر است که می‌تواند جامعه را قرآنی کند.
تشریح دو برنامه برای توجه جامعه به تدبر در قرآن
مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: در قرآن کریم آمده است که بر دل‌ها قفل‌هایی زده شده است که این قفل‌ها جز تدبر در قرآن توسط چیز دیگری گشوده نخواهد شد. البته قرائت و حفظ در و پنجره‌هایی هستند که قرآن از طریق آنها وارد انسان می‌شود، اما تا زمانی که قلب و دل انسان باز و آماده پذیرش نباشد قرآن به ضمیر انسان راه پیدا نمی‌کند و قرآن بر این موضوع تأکید کرده است.
وی با اشاره به اینکه همت ما این است که در این بعد بتوانیم نوآوری‌هایی داشته باشیم، بیان کرد: باید در زمینه حفظ و قرائت قرآن، فعالیت داشته باشیم، اما در کنار آن نیز تدبر در قرآن را فراموش نکنیم و این موضوع باید در برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی جای خود را باز کند.
خسروی با اشاره به اینکه حدود 2000 مؤسسه قرآنی زیر پوشش حمایت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است، گفت: ما در سال 95 از همه این موسسات خواهیم خواست تا در کنار برنامه‌های قرائت و حفظ ‌قرآن در زمینه مفاهیم و تدبر نیز برنامه داشته باشند. این موضوع را در قالب یک برنامه مدون به موسسات ابلاغ خواهیم کرد. بنابر این رویکرد ما در سال جدید در زمینه حمایت از مؤسسات بر مبنای توجه به فهم و تدبر است و مؤسساتی که به این مهم اهتمام ورزند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری خاطرنشان کرد: برای فهم قرآن، تنها ایجاد انگیزه و تبلیغات کافی نیست، رسانه‌های عمومی و در صدر آنها رسانه‌های قرآنی باید زمینه توجه عمومی به فهم قرآن کریم را آماده کنند.
وی با تأکید بر اینکه در زمینه عمومی کردن تدبر در قرآن دو برنامه مهم می‌تواند کارساز باشد، اذعان کرد: یکی از این برنامه‌ها تربیت مربیان قرآن است. وزارت ارشاد به عنوان جزئی از دولت در برنامه خود جایی برای ایجاد کلاس‌های تعلیم قرآن و بیان مفاهیم ندارد؛ چرا که این مهم وظیفه موسسات مردم نهاد است. در این بخش هدف ما این است که بتوانیم مربیانی را تربیت کنیم که مفاهیم و تدبر در قرآن را آموزش دهند.
تشریح دو برنامه برای توجه جامعه به تدبر در قرآن
خسروی افزود: دومین کار ما تهیه جزوات و کتاب‌هایی است که به عنوان مبنای تعلیم مفاهیم و تدبر در قرآن کریم باشد. تمام کتب مربوط به این حوزه جمع‌آوری شده و کارشناسان ما مشغول ارزیابی هستند تا از بین آنها کتاب‌هایی را برای چاپ آماده کنند که مبنای آموزش مفاهیم قرآن قرار گیرد.
مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری یکی دیگر از مسائل مورد توجه این معاونت را علاوه بر فهم قرآن کریم، توجه به دو کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه عنوان کرد و گفت: این دو کتاب مدون که نشان‌دهنده مقام شامخ عترت(ع) است که می تواند جامعه را با اندیشه‌های عترت و ائمه‌اطهار(ع) آشنا کند.
وی با اشاره به اینکه توجه به عترت تنها در عزاداری‌ها خلاصه نمی‌شود، گفت: جامعه برای توجه به ائمه(ع) باید با آثار آنها آشنا شوند که این دو اثر ارزشمند باید در صدر این آشنایی قرار گیرد. این دو اثر ارزشمند از مرزهای تشیع گذشته و دانشمندان شیعی و حتی غیر مسلمان را تحت تأثیر خود قرار داده است.
خسروی اذعان کرد: توجه به دعا در صحیفه سجادیه و مفاهیم اخلاقی ـ اجتماعی در نهج‌البلاغه دو نیاز مهم برای جامعه است. این دو موضوع از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد خواهد بود. با تشکیل کلاس‌هایی در این معاونت برای تربیت مربیان نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌توانیم زمینه گسترش مفاهیم این دو کتاب را در جامعه مهیا کنیم.
مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در بین مؤسسات تحت حمایت این معاونت چند مؤسسه فعالیت به مراتب بیشتر و اثرگذارتری دارند، گفت: یکی از این مؤسسات، موسسه طلوع مشهد است که اقدام به اجرای طرح ملی تلاوت قرآن کرده است. این مؤسسه به همت مؤسسات دیگر در استان‌های مختلف اقدام به شناسایی و کشف استعدادها در زمینه تلاوت قرآن کرده است. اواخر سال گذشته نیز برگزیدگان این طرح را به سفر عتبات عالیات بردند.
وی مؤسسه نورالمجتبی(ع) استان قم را یکی دیگر از مؤسسات مطرح قرآنی فرهنگی عنوان کرد و افزود: این مؤسسه نیز در فضای مجازی بسیار فعال است و جزوه‌های درسی و اساتید آن از بهترین اساتید هستند که این توانمندی را دارند تا تعداد بسیار زیادی از جامعه با مفاهیم قرآن آشنا کنند.
حجت‌الاسلام خسروی در پایان در مورد سرنوشت بیمه فعالان قرآنی و مشکلات بودجه‌ای آن، گفت: در این زمینه همچنان پیگیر برطرف کردن مشکلات هستیم و با همکاری سازمان دارالقرآن قضیه را دنبال می‌کنیم که امیدواریم به نتیجه برسد.
گزارش تصویری را اینجا ببینید.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .