تبیان، دستیار زندگی
راه هایی یک زندگی مشترک خوب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌هایی یک زندگی مشترک خوب

title

از لجاجت و رقابت ناسالم با همسرتان جدا پرهیز كنید و جای آن را به یكدلی، یكرنگی، صمیمیت و رفاقت بدهید. باور كنید یكی از مهمترین عوامل تزلزل در بنای خانواده و آغاز نابسامانی و مشكلات خانوادگی، لجبازی دو همسر با هم و عدم‌پذیرش یكدیگر است. سعی كنید همسرتان را آن‌گونه كه هست بپذیرید و روابط خود را بر پایه دوستی و محبت تنظیم كنید. به گزارش تبیان به نقل از نی نی سایت می توانید با رعایت نکات زیر زندگی سالمی داشته باشید:
١ نسبت به همسر خود نگرشی مطلوب و متعالی داشته باشید و او را امانت الهی بدانید و در حفظ و نگهداری این ودیعه الهی تلاش كنید.
٢ به همسر خود احترام بگذارید و با وی محترمانه صحبت كنید و در ارتباط با او از عواطف سرشار و محبت بسیار دریغ نورزید.
٣ حقوق متقابل خود و همسر خود را بشناسید و در ایفای حقوق وی تلاش کنید.
٤ پدرومادر كانون منظومه خانوادگی هستند كه تشعشعات عاطفی خود را در محیط خانواده می‌پراكنند و حیات عاطفی را رونق می‌بخشند.
٥ پدران و مادران پایه‌گذاران شخصیت فرزندان و معماران خوشبختی آنان هستند. پس در تقویت روابط خود هرچه بیشتر تلاش كنید.
٦ همسر خود را فردی با ارزش و برخوردار از كرامت انسانی بدانید.
٧ همسر خود را فردی مستعد كمال، پیشرفت و تحول بپندارید.
٨ به پیشرفت و ترقی و رشد شخصیت همسر خود علاقه‌مند باشید و زمینه را برای تحقق این امر فراهم کنید و از این طریق كانون خانواده را از زوال و فرسایش تدریجی مصون سازید و عرصه زندگی را برای نوآوری‌ها بگشایید.
٩ زمینه را برای پرورش احساسات مثبت و عواطف سازنده نسبت به همسر خود فراهم سازید و از داد و ستد عاطفی به سه شیوه قلبی، كلامی و عملی استفاده كنید. به شریك زندگی خود ابراز محبت كنید، او را قلبا دوست بدارید و با زبان عمل هم این امر را ثابت کنید.
١٠ محبت خود را به همسرتان به صورت عملی نیز نشان دهید. سعی كنید در روز تولد او، یا سالگرد ازدواج یا مناسبت‌های دیگر به او هدیه دهید و از این طریق محبت خود را ابراز کنید.
١١ سعی كنید فهرستی از قابلیت‌ها و صفات مثبت همسر خود را درنظر بگیرید و به موارد مثبت وجود و شخصیت او كاملا توجه و در مناسبات با او به این قابلیت‌ها اشاره کنید. از صفات برجسته و مثبت او تعریف کرده و از این طریق فضای خانواده و گفت‌وگو را به فضایی گرم و صمیمی و آكنده از روحیه مثبت تبدیل کنید.
١٢ به جنبه‌های مشترك فكری و روحی خود و همسرتان توجه و به‌گونه‌ای عمل كنید تا خصایص مثبت و سازنده به تدریج بیشتر شود و از طریق خودآگاهی و خودسنجی به خودسازی برسید و صفات برجسته انسانی را در وجود خود و همسرتان تقویت کنید.
١٣ سعی كنید با همسرتان تفاهم و رابطه حسنه داشته باشید. این تفاهم می‌تواند در حضور دیگران یا در فضای خلوت زندگی صورت پذیرد. این امر مستلزم بهره‌گیری از «هنر خوب شنیدن و خوب گوش دادن» است. پس سعی كنید هنگام گفت‌وگو با همسرتان، به دقت به گفتار او توجه كنید و اجازه دهید كه مطالب خود را به‌طور كامل بیان كند.
١٤ باور كنید كه همسرتان انسانی است منحصربه‌فرد و واجد ویژگی‌های شخصیتی مثبت و منفی. لذا از مقایسه او با دیگران به‌شدت بپرهیزید. سعی كنید او را با گذشته‌اش مقایسه كنید و تغییرات رفتاری و پیشرفت فكری و اخلاقی وی را تحسین کنید.
١٥ سعی كنید حالات و روحیات همسر خود را بشناسید و فهرستی از آرزوها و علایق وی تهیه كنید و از انتظارات او آگاه شوید. سپس خود را به تأمین خواسته‌ها و علایق منطقی و اصولی وی ملزم کنید.
١٦ سعی كنید حریم یكدیگر را مراعات و از جر و بحث با هم خودداری كنید. مطالب بیجا را با سكوت خود یا ارایه پیشنهاد مناسب، به گفت‌وگوهای سازنده و ثمربخش تبدیل كنید.
١٧ باور كنید كه هر كلمه و گفتار شما، در بر دارنده بار عاطفی و روانی است كه بر وجود شنونده تأثیر مثبت و منفی دارد لذا سعی كنید از زبان گرم، نرم، ملایم، و توأم با احترام و محبت استفاده‌كنید. هرگز از كلمات موهن، ملالت‌آور و تحریك‌آمیز استفاده نكنید.
١٨ سعی كنید برای نیل به تفاهم و مناسبات بیشتر با همسرتان، از صداقت و راستی استفاده كنید. باور كنید كه رمز خوشبختی و توفیق بسیاری از خانواده‌ها، صادق بودن آنها و بهره‌گیری از این صفت برجسته انسانی بوده است.
١٩ به مدیریت كانون خانواده اهمیت دهید و سعی كنید در تصمیم‌گیری و هدایت زندگی از هماهنگی لازم برخوردار شوید. حدود وظایف هریك از اعضای خانواده را مشخص كنید و در برخورد با مسائل زندگی، سیاستی هماهنگ اتخاذ کنید.
٢٠ به موجب قانون مدنی كشور ما، مدیریت و مسئولیت نهایی در خانه با مرد است؛ این امر را در اداره امور خانه بپذیرید. در امور داخلی خانه زن و شوهر باید در كنار یكدیگر قرار بگیرند؛ پس در برنامه‌ریزی‌های زندگی حقی برای همسرتان قایل شوید.
٢١ برای بقا، تداوم و تعالی خانواده و دستیابی به كاخ سعادت زندگی، مصلحت زندگی را بر منفعت شخصی ترجیح دهید و سعی كنید خواسته‌های فردی خود را در راه تحقق اهداف زندگی و زناشویی نادیده بگیرید و هرجا كه مصلحت بزرگتری مطرح است، انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهید.
٢٢ از لجاجت و رقابت ناسالم با همسرتان جدا پرهیز كنید و جای آن را به یكدلی، یكرنگی، صمیمیت و رفاقت بدهید. باور كنید یكی از مهمترین عوامل تزلزل در بنای خانواده و آغاز نابسامانی و مشكلات خانوادگی، لجبازی دو همسر با هم و عدم‌پذیرش یكدیگر است. سعی كنید همسرتان را آن‌گونه كه هست بپذیرید و روابط خود را بر پایه دوستی و محبت تنظیم كنید.
٢٣ سعی كنید درصدد تملك كامل همسرتان نباشید و از مرز تعادل خارج نشوید.
٢٤ به اصل تفاوت‌های فردی معتقد باشید و باور كنید كه زن و شوهر دو موجودند كه از نظر هوش و استعداد و علایق و خصایص جسمانی و اخلاقی تفاوت‌هایی دارند. سعی كنید حداكثر توافق بین خصایص شما و همسرتان به تدریج برقرار شود. وجود یكدیگر را مكمل و متمم هم بدانید و به تكامل هم كمك كنید.
٢٥ سعی كنید خود را برتر و بالاتر از همسرتان نبینید و او را شریك زندگی بدانید و به این نكته توجه كنید كه درجات تحصیلی، موقعیت اجتماعی، وضعیت سنی و امكانات مالی شما، باید بر میزان فروتنی و خضوع‌تان بیفزاید. به‌خصوص زمانی كه در پیشرفت‌های تحصیلی و موفقیت‌های مادی شما، همسرتان نقش اساسی داشته است.
٢٦ به اصل مشاركت در زندگی خانوادگی معتقد باشید و سعی كنید تمام كارها را تنها خودتان انجام ندهید، بلكه از همسر و فرزندان خود كمك بگیرید. باور كنید كه در ازدواج و تشكیل خانواده، مرد و زن عالی‌ترین سرمایه‌های وجود خود یعنی روح و قلب و عواطف و آرزوها و احساسات و امكانات خود را به مشاركت گذاشته و با قبول همفكری، همیاری، مددكاری و تعهدات گوناگون، بهترین جلوه مشاركت را ارایه كرده‌اند.
٢٦ به این نكته اهمیت دهید كه امروزه مدیر موفق، مدیری است كه به قابلیت‌ها و قدرت‌ اعضای خانواده خود بهای لازم را می‌دهد و شرایط را برای بروز و ظهور این توانمندی‌های خدادادی مساعد می‌کند. لذا با مشاركت همدیگر، فضای خانه را به فضایی بالنده و ثمربخش مبدل سازید.
٢٨ سعی كنید شرایط كاری و شغلی، موقعیت اجتماعی، اقتصادی، وضع جسمانی و روانی و سنی همسرتان را به خوبی بشناسید و به تناسب این خصایص از یاری به او در داخل و خارج از خانه دریغ نورزید و در شرایط ویژه نظیر بیماری همسر، بارداری یا تولد فرزند، مسافرت یا مأموریت شوهر، تعداد زیاد اولاد، تحصیل زن یا مرد و... به كمك هم بشتابید و به سهولت امور زندگی، شادی، شادكامی و رفاه هم كمك كنید.
٢٩ همیشه به همسرتان متذكر شوید كه كار او به ویژه در خانه برای شما با ارزش است. سعی كنید كار زن در خانه را كم‌ارزش و كار بیرون از خانه را با ارزش تلقی نكنید. این امر در تقویت روحیه و مبانی خانواده تأثیر زیادی دارد.
٣٠ اگر به دلیل كار زیاد و تعهدات بیرون از منزل قادر نیستید عملا به همسرتان كمك كنید، علاقه خود را به كمك و همكاری با او ابراز کنید و وی را از حمایت‌تان، مطمئن سازید.
٣١ در مدیریت خود از مردسالاری و زن‌سالاری خودداری كنید و برای داشتن یك خانواده متعادل از «حق‌سالاری» پیروی كنید و به گفتار امام باقر(ع) كه می‌فرماید «حق را بگویید، گرچه علیه خودتان باشد» تأسی بجویید. در مدیریت خانه، مرد یا زن هیچ‌كدام نباید نظرات و سلیقه‌های خود را بر دیگری تحمیل کنند و كلام حق و منطق صحیح را از جانب هركدام از طرفین كه باشد، بپذیرند.
٣٢ سعی كنید در زندگی دهن‌بین نباشید و هنگام اظهارنظر و داوری درباره هركس و هر پیام به كسب اطلاعات مستند بپردازید. این امر موجب می‌شود كه قضاوتی صحیح، مستقل و منطقی داشته باشید و در داوری، اشتباه شما به حداقل برسد.
٣٣ برای تعادل در زندگی و كامیابی هرچه بیشتر، از خوش‌خلقی، گشاده‌رویی و چهره‌ای پرنشاط بهره بگیرید و كوشش كنید كه با شیوه‌های گوناگون، گرد و غبار افسردگی را از چهره همسرتان بزدایید. هرگز اجازه ندهید افكار مأیوس‌كننده و منفی بر وجود اعضای خانواده شما سایه افكند و ریشه‌های شادكامی و شادابی شما را از بین ببرد.
٣٤ نارسایی‌ها و رنج‌های گذشته خود یا همسرتان را مرتبا به یاد نیاورید و مطرح نكنید. سعی كنید نسبت به آینده خوش‌بین باشید و از لحظه‌های موجود حداكثر استفاده را داشته باشید.
٣٥ سعی كنید از تجارب و خاطرات تلخ زندگی دیگران عبرت بگیرید و از تجارب مطبوع اطرافیان، دوستان و خانواده‌های موفق حداكثر استفاده را داشته باشید. مطمئن باشید این امر بر نشاط و شادابی و شادكامی زندگی شما خواهد افزود.
٣٦ به منظور جلوگیری از تزلزل خانواده و آسیب‌های احتمالی، توقعات و انتظارات شما از همسرتان باید مناسب با امكانات و توانمندی‌های وی باشد. مطمئن باشید كه همخوانی خواسته‌ها و انتظارات منطقی شما روح تفاهم و همدلی و شادابی زندگی را افزون می‌كند. لذا سعی كنید از چشم و هم‌چشمی با دیگران بپرهیزید و دامنه خواسته‌ها را گسترده نسازید.
٣٧ برای دستیابی به یك زندگی سالم و متعادل، بزرگواری و گذشت نسبت به یكدیگر به خرج دهید. نادیده‌گرفتن مسائل جزیی، عفو و تغافل نسبت به بعضی گفته‌ها و رفتارها و نادیده‌گرفتن بعضی اشتباهات و بهره‌گیری از سعه‌صدر و بزرگمنشی در زندگی خانوادگی از رموز اساسی تحكیم بنیاد خانواده و از عوامل موثر در زندگی مشترك همسران است.
٣٨ از موشكافی عیوب و عیب‌جویی همسرتان و به رخ‌كشیدن آنها بپرهیزید و عیب‌پوشی را سرلوحه مناسبات با همسر خود قراردهید. این امر دستیابی به امنیت روحی و آرامش روانی را در كانون خانواده ممكن می‌سازد.
٣٩ درصورتی‌كه مایلید از انتقاد سازنده درمورد رفتار همسرتان استفاده كنید، سعی كنید با ذكر یكی از جنبه‌های مثبت او زمینه را برای ایراد و نقد سازنده خود و پذیرش آن مساعد سازید.
٤٠ برای نگهداری حریم خانوادگی و روابط صحیح انسانی و تقویت امنیت و تفاهم در زندگی سعی كنید اسرار و رازهای درونی خانواده را نزد دیگران بازگو نكنید و از این طریق اعتماد همسرتان را به خود جلب كنید.
٤١ سعی كنید در ارتباط و گفت‌وگو با همسرتان با لحن آمرانه و تحكم‌آمیز سخن نگویید و نظریات خود را درباره بهبود زندگی و برخورد مناسب با فرزندان یا دیگران، به‌صورت پیشنهاد به همسرتان مطرح کنید. این امر پذیرش نظر شما را میسر می‌سازد.
٤٢ سعی كنید از طریق مطالعه كتاب‌های مختلف، شركت در مجالس مذهبی، اخلاقی و علمی و تفكر در زندگی خانواده‌های موفق و رمز توفیق آنان، اطلاعات خود، همسر و فرزندانتان را افزایش دهید و از طریق تقویت اعتمادبه‌نفس و بهره‌گیری از تجارب ارزنده دیگران، خود و افراد خانواده‌تان را برای برخورد منطقی با مشكلات زندگی آماده سازید.
٤٣ در اثنای گفت‌وگو با همسرتان، آرامش خود را كاملا حفظ كنید. سعی كنید عصبانی نشوید و در صورت پدید آمدن این حالت از ادامه بحث خودداری كنید.
٤٤ هنگامی كه عصبانی هستید، این گفتار حضرت علی(ع) را مدنظر قرار داده و اجرا كنید: «هنگام خشم، نه تنبیه، نه دستور و نه تصمیم.»
٤٥ سعی كنید نگرانی‌ها و افكار منفی مربوط به محیط كار خود را به محیط منزل منتقل نكنید و از این طریق آرامش و فضای گرم خانه را به هم نزنید.
٤٦ برای ایجاد یا تقویت روحیه همسرتان و رفع پاره‌ای از مشكلات و نگرانی‌های زندگی به تغییر برخی شرایط حاكم بر خانواده و ارایه برنامه‌های متنوع اقدام کنید. باور كنید مردان و زنانی از هنر و علم و تجربه مدیریت برخوردار هستند كه از فرصت‌های به دست آمده در زندگی حداكثر استفاده معقولانه را می‌كنند و شرایط را برای زندگی بهتر مساعد می‌سازند. پس سعی كنید آینده و حوادثی كه شاید هرگز روی ندهد، شادكامی زندگی كنونی شما را برهم نزند و دچار نگرانی و پیری زودرس‌تان نسازد.
٤٧ در برنامه‌های زندگی خود زمانی را برای گفت‌وگو و ابراز محبت و تبادل‌نظر با همسرتان اختصاص دهید و این امر را در اولویت امور خود قرار دهید. سعی كنید اشتغال زیاد یا وجود فرزندان و بستگان و دوستان، شما را از توجه به این امر مهم بازندارد.
٤٨ فلسفه زندگی خود را بر خوش‌بینی قرار دهید و با این نگرش، سلامت عواطف و نشاط زندگی خود را تضمین کنید.
٤٩ در زندگی خانوادگی به برنامه‌ریزی معتقد شوید و باور كنید كه با داشتن برنامه و التزام به اجرای آنها می‌توانید مشكلات زندگی خود را كاهش دهید و از قوای حیاتی خود و سایر اعضای خانواده به خوبی استفاده کنید.
٥٠ در تمام مراحل زندگی و در ارتباط با زندگی خانوادگی خداوند را درنظر بگیرید و در گفتار و برخورد و رفتار خود با همسرتان و سایر اعضای خانواده، نیت خود را خالص کنید.






















































منبع:روزنامه شهروند





نی نی سایت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.