تبیان، دستیار زندگی
زندگی مشترک گاهی به روی خوش می چرخد و گاهی به تلخکامی. هنگامی که شوهر و مرد زندگی یک زن، خود را در چاهی می اندازد که انتهای آن شاید خیلی زیبا نباشد، آن زن پر می شود از احساسات و هیجانات منفی که نمی داند باید با آن ها چه کار کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا همسرم خیانت می کند؟

خیانت زوج ها و تاثیر آن در زندگی زناشویی و روابط جنسی

زندگی مشترک گاهی به روی خوش می چرخد و گاهی به تلخکامی. هنگامی که شوهر و مرد زندگی یک زن، خود را در چاهی می اندازد که انتهای آن شاید خیلی زیبا نباشد، آن زن پر می شود از احساسات و هیجانات منفی که نمی داند باید با آن ها چه کار کند.

رومینا سادات تجاره- کارشناس ارشد روان شناسی- بخش خانواده ایرانی تبیان
خیانت

واژه خیانت در لغت به معنای نقیص امانت و به معنای منع حق است. در ارتباط همسران، خیانت به این معنا می باشد که یکی از طرفین تعهدش را به دیگری از دست داده و فرد دیگری را به عنوان همسر و یا جایگزین برای همسر، انتخاب می کند. خیانت یعنی پیمان شکنی مخفیانه و در ارتباط همسران، خیانت به حالتی گفته می شود که یکی از زوجین بدون اطلاع دیگری با فرد دیگری ارتباط احساسی و جنسی را برقرار می کند.

انواع مختلف خیانت

1- خیانت جنسی
2- خیانت احساسی و عاطفی
3- خیانت ارتباطی
در خیانت جنسی، هیچ گونه عاطفه و هیجان احساسی مثبت بین طرفین وجود ندارد و فرد فقط به دلیل برقراری ارتباط جنسی با فرد دیگری ارتباط برقرار می کند. در این حالت تنها زمانی که با او همبستر شود و ارتباط جنسی داشته باشد، ارضاء می شود.
در خیانت احساسی و عاطفی، رابطه احساسی و عاطفی عمیقی بین دو نفر شکل میگیرد. یعنی یکی از طرفین ازدواج علاقمند به فرد دیگری به غیر از همسر خودش می شود و ترجیح میدهد با او وقت بگذراند، صحبت کند، درد و دل کند و کم کم به این نتیجه می رسد که بیشتر اوقاتش را با او سپری کند تا با همسرش.
در خیانت ارتباطی، فرد تصمیم می گیرد با فرد دیگری به غیر از همسرش، از طریق اینترنت و چت کردن، گفت و گو و مبادله اطلاعات و همچنین رد و بدل کردن عکس و مشخصات بپردازد. در این حالت فرستادن عکس هایی که جنبه جنسی دارند بیشتر وجود دارد.

تفاوت خیانت مردان و زنان

خیانت در مردان به این حالت است که در ابتدا بیشتر به دلیل تامین نیازهای جسمی صورت می گیرد و بعد کم کم ارتباط عاطفی شکل می گیرد. ولی در زنان خیانت به این صورت است که زن ابتدا وابسته ی عاطفی یک فرد دیگری به غیر از همسر خودش می شود. یعنی زنان اول بیشتر درگیری هیجانی پیدا می کنند بعد درگیری جنسی و این حالت در مردان بر عکس می باشد.

چه دلیلی برای رابطه پنهانی وجود دارد؟

خونسردی خود را حفظ کنید و از تصمیم گیری سریع خودداری کنید تا با منطق خاصی بتوانید انتخاب کنید که چه کاری را می خواهید انجام دهید

دلایل زیادی برای رخ دادن خیانت وجود دارد. برخی از افراد تنها به دلیل برقراری ارتباط جنسی جدید روی به روابط پنهانی می آورند. در واقع این افراد تمایل دارند که ارتباط جنسی را با آدم ها مختلف امتحان کنند و تفاوت ها را بررسی کنند.
دلیل دیگری که می تواند منجر به خیانت بشود این است که هنگامی که زن و یا مرد، در زندگی زناشویی خود، نمی توانند صمیمیت را حس کنند، در بیرون از زندگی متاهلی خود دنبال آن صمیمیت می روند.
دلیل دیگر خیانت، عدم تامین نیازهای روانی طرفین ازدواج است. اگر همسران نیازهای روانی یکدیگر را نشناسند، در واقع ممکن است غیر مستقیم به همسرشان کمک کرده باشند که به دنبال روابط پنهانی خودش برود.
مهم ترین نیازهای روانی مردان، اعتماد، تشکر و تحسین و همراه و همگامی زن در زمانی است که مرد به غار تنهایی فرو می رود.
مهم ترین نیازهای روانی زنان، محبت و تعلق پذیری، تحسین و تشکر از همراه بودن در سختی های زندگی است.
دیدن فیلم های پرنو و فیلم هایی که روابط جنسی را به آسانی و راحتی نمایش می دهند، میزان و احتمال ابتلا به خیانت را بالا می برد.
 برخی مواقع به دلیل این که همسران مهارت های برقراری ارتباط زناشویی را نمی دانند ممکن است به تنش های مداوم و پی در پی برخورد کنند و قادر به حل کردن آن ها نیستند.  در این حالت ممکن است همسران به فکر تامین آرامش و آسایش در خارج از زندگی متاهلی خودشان باشند.
سندرم آشیانه خالی نیز می تواند عاملی برای رخ دادن خیانت همسران باشد. آشیانه خالی به زمانی گفته می شود که زوج ها فرزنددار شده اند و فرزندانشان ازدواج کرده اند. این زوج ها در این زمان به فکر انتقام گرفتن از همسرشان هستند تا سال هایی را که به خاطر فرزندانشان در کنار همسرشان زندگی کرده اند را فراموش کنند در واقع به فکر انتقام از همسرشان می افتند.
اختلالات جنسی نیز می تواند باعث ایجاد خیانت بشوند. این نکته را بدانید که اختلالات و انحرافات جنسی قابل حل و درمان هستند.

تاثیر فیلم های ضد ارزش ایرانی بر خیانت همسران

برخی از سریال هایی را که افراد انتخاب می کنند تا اوقات فراغت خود را با آنها پر کنند، ممکن است فیلم هایی ضد ارزش ایرانی باشند. این فیلم ها می توانند تاثیرات منفی زیادی از جمله خیانت همسران را در بر داشته باشند. به صورت کلی اهداف ساختن آنها در خارج از کشور ما، از بین بردن بنیان خانواده های ایرانی- اسلامی می باشد.  البته شاید افراد با دیدن این سریال ها تاثیر منفی آن را در کوتاه مدت متوجه نشوند، ولی قطع به یقین حضور این گونه سریال ها به مرور زمان تاثیرات منفی خود را بر زندگی افراد می گذارد.  یکی از مفاهیمی را که این گونه سریال ها از خود ایفا می کنند این است که انسان ها یک بار به دنیا می آیند و فقط یک بار زندگی می کنند پس به هر قیمتی که شده است باید تمام خواسته های نا به جا و غلط خود برسند. تاثیر منفی دیگر، حرمت شکنی اعضاء یک خانواده به یکدیگر است. حرمت های بین والدین و فرزندان و حرمت های بین زن و شوهر ها به مرور زمان و با دیدن این سریال ها شکسته می شود و از بین می رود و حتی می تواند به برقراری ارتباطات نامشروع و خیانت های همسران به یکدیگر بشوند. یکی از دلایلی که منجر به ایجاد خیانت های همسران می شود این است که در این گونه فیلم ها زن و شوهرهایی حضور دارند که گریم شده هستند و همیشه لباس های آراسته و مرتب بر تن دارند و ممکن است بسیار جذاب باشند همین امر موجب می شود که زنان و مردان، آن هنرپیشه ها را با همسران خود مقایسه کنند و دیگر او را جذاب ندانند پس در نتیجه خیانت همسران رخ می دهد.

تاثیر خیانت بر ارتباط با همسر

در خیانت جنسی، هیچ گونه عاطفه و هیجان احساسی مثبت بین طرفین وجود ندارد و فرد فقط به دلیل برقراری ارتباط جنسی با فرد دیگری ارتباط برقرار می کند

وقتی یکی از زوجین به همسرش خیانت کند می تواند پیامدهای منفی زیادی را در زندگی متاهلی خود به بار بیاورد. اولین و مهم ترین این پیامدها، از بین رفتن اعتماد در زندگی مشترک این افراد است. زنان و یا مردانی که قربانی خیانت همسرانشان شده اند، تبدیل به آدم هایی می شوند که به هیچ کس و هیچ چیزی نمی توانند اعتماد کنند و مداوم شک و بد بینی را در ارتباط با همسرشان نشان می دهند.

راهکار برای جلوگیری از روابط پنهانی همسران

اولین و مهم ترین کاری که می تواند در جلوگیری از خیانت موثر باشد این است که همسران مهارت های برقراری ارتباط موثر را آموزش ببینند و سعی کنند تحت همان چهارچوب با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
راهکار بعدی، توجه به نیازهای روانی- جنسی طرف مقابلتان است. سعی کنید نسبت به جنسیت همسرتان  کنجکاو شدید و سطح آگاهی خودتان را در این زمینه بالا ببرید.
سعی کنید از دیدن فیلم های پرنو خودداری کنید. زیرا دیدن صحنه هایی که در واقعیت نمی توان انجام داد، شما را در برابر همسرتان ناتوان جلوه می دهد و به دلیل اینکه شما قادر به تامین آن نوع نیاز خاص نیستید، همسرتان به طرف فرد دیگری جذب می شود.

استفاده از مشاوره های دوره ای نیز می تواند در جلوگیری از خیانت موثر باشد. تمام زوج ها در زندگی شخصی خود قطعا به مشکلاتی بر خورد می کنند. بهتر است طی زمان های مشخصی به یک مشاور برای کمک در حل مشکلاتتان رجوع کنید. هنگامی که تعارض همسران کمتر باشد، میزان خیانت نیز پایین می آید.
قدرشناس باشید. وقتی همسران در تمام کارهای مربوط به زندگی متاهلی قدرشناسی را انجام میدهند در واقع دیدن محبت همسرشان را نشان می دهند و به همسرشان می فهمانند که متوجه انجام کار خوبش شده اند. قدرشناسی کردن، دل های همسران را به هم نزدیک می کند.
سعی کنید نسبت به همسرتان پذیرش بی قید و شرط داشته باشید. یعنی او را همان طور که هست بپذیرید و میل به تغییر دادنش نداشته باشید.
نکته آخر این که سعی کنید در ارتباطتان با همسرتان تعادل را رعایت کنید. بی توجهی و بی میلی کردن به همسر به اندازه توجه بیش از حد و اندازه داشتن به همسر، می تواند باعث ایجاد فاصله بین همسران بشود.

اگر خیانت دیدم!

اگر همسرتان را دوست دارید ولی متوجه ایجاد روابط پنهانی او شدید سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید.
1- خونسردی خود را حفظ کنید و از تصمیم گیری سریع خودداری کنید تا با منطق خاصی بتوانید انتخاب کنید که چه کاری را می خواهید انجام دهید.
2- احترام متقابل به همسرتان را فراموش نکنید.
3- در موقعیت جسمانی و روحی مناسب خود و همسرتان، حتما احساسات منفی خود و نگرانی هایتان را با مهارت خاص خودش بیان کنید.
4- به این فکر کنید که خدا شما را مورد آزمایش قرار داده است. شما قطعا امتحان خداوند شده اید.
5- رازدار باشید. در خانه در حضور فرزندان و در میان دوست و فامیل سعی کنید این مساله را بیان نکنید.

برای مشاوره می توانید به صفحه ی مشاوره ی تبیان مراجعه کنید


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.