تبیان، دستیار زندگی
آل سعود بدلیل حمایت های آشکار خود از تروریسم و البته صادرات آن از شرق تا غرب عالم، دیگر وجهه ای ندارد و آنقدر سعودی ها با آبروی خود در دنیا بازی کرده اند که کمتر کشوری پیدا می شود که ساکنان کاخ های ریاض را تحویل بگیرد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژست انتخاباتی در پس قائله 11 سپتامبر

آل سعود بدلیل حمایت های آشکار خود از تروریسم و البته صادرات آن از شرق تا غرب عالم، دیگر وجهه ای ندارد و آنقدر سعودی ها با آبروی خود در دنیا  بازی کرده اند که کمتر کشوری پیدا می شود که ساکنان کاخ های ریاض را تحویل بگیرد!

بخش سیاست تبیان

آل سعود

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دیگر عالم و آدم می دانند که ماه عسل واشنگتن و ریاض تمام شده و حالا هر دو طرف در جست و جوی رفقای جدیدی برای جایگزینی هستند؛  همه چیز روشن است؛ معادله آمریکایی «هیچ دوستی ای همیشگی نیست و هیچ دشمنی ای هم همین طور» را دست کم تا به امروز، یک بار شنیده اید. معادله ای که حال و روز عربستان 2016 را می تواند توضیح دهد. نه آمریکا، آن دل و دماغ همیشگی را دارد و نه عربستان دیگر «قابل دفاع» است.

آل سعود بدلیل حمایت های آشکار خود از تروریسم و البته صادرات آن از شرق تا غرب عالم، دیگر وجهه ای ندارد و آنقدر سعودی ها با آبروی خود در دنیا  بازی کرده اند که کمتر کشوری پیدا می شود که ساکنان کاخ های ریاض را تحویل بگیرد! همین حالا هم اگر اندکی، مورد احترام واقع می شوند به خاطر دلارهایی است که خرج می کنند؛ درست مثل باج سنگینی که به نخست وزیر مالزی دادند و اسمش را گذاشتند کمک بلاعوض!
نام عربستان سعودی در دنیا با یک« اسم»  دیگر بدجوری گره خورده است؛ تروریسم! هر جا، بمبی منفجره می شود، سری قطع می شود ناگهان تمام نگاه ها به سمت سعودی ها می چرخد. انگشت اتهام به سوی عوامل حوادث تروریستی در جهان یک سوژه اصلی دارد و آن عربستان است. حالا خبر رسیده که کنگره چی های آمریکایی دست به کار شده اند که یکی از  بزرگ ترین عملیات های تروریستی در جهان را که مبدأ و منشأ چندین جنگ در جهان شد رسماً به نام شهروندان سعودی، سند بزنند.





 لایحه ای که قرار است توسط برخی نمایندگان و سناتورهای آمریکایی مورد بررسی قرار گیرد و اتفاقاً از سوی هر دو  حزب دموکرات و جمهوریخواه حمایت می شود، یکی از شفاف سازی های بزرگ در تاریخ خواهد بود. اگر این لایحه در کنگره تصویب شود و به تصویب رئیس جمهور آمریکا هم  برسد آن وقت به آن معناست  که راه برای بررسی نقش عربستان و اجبار این کشور به پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حمله های ۱۱ سپتامبر هموار خواهد شد.

البته همکاران اوباما در دولت، با این استدلال که تصویب این لایحه باعث ایجاد مشکلاتی در منطقه خاورمیانه برای آمریکا خواهد شد با آن مخالفت کرده اند؛ همین کارشکنی و سنگ لای چرخ گذاشتن سبب شده برخی از اعضای کنگره بگویند دولت باراک اوباما با کمک های بی دریغ خود به ریاض، اولاً منطقه خاورمیانه را به هم ریخته و دوماً جلوی افشای حقایق را گرفته است.نکته جالب اینجاست روز چهارشنبه گذشته رئیس جمهور اوباما به همراه  وزیر دفاعش یعنی اشتون به عربستان سفر کرد!



شهروندان آمریکایی و شکایت از عربستان

درست است که سعودی ها همیشه، اتهام دست داشتن در حمله های تروریستی در نیویورک را رد کرده اند اما خانواده های قربانیان حمله های تروریستی ۱۱ سپتامبر به دادگاه شکایت برده و درخواست کرده اند که خانواده سلطنتی عربستان و بانک های سعودی به دلیل حمایت مالی عربستان از تروریست ها مجازات شوند. با این حال مطابق یک شبه کاپیتولاسیون سعودی، شکایت آنها به جایی نرسیده چون یک قانون  مصوب مربوط به سال ۱۹۷۶ در ایالات متحده وجود دارد که خانواده سلطنتی سعودی را مشمول مصونیت قضایی کرده است!

نکته جالب اینجاست که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، ماه گذشته حین سفرش به واشنگتن پیامی را به طور شخصی از سوی پادشاه این کشور به دولت اوباما و قانونگذاران آمریکا داد  که حسابی هشدار آمیز بوده است. در این پیام گفته شده اگر کنگره آمریکا لایحه ای مبنی بر نقش داشتن عربستان در حمله های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا را تصویب کند، عربستان تصمیم می گیرد که ۷۵۰ میلیارد دلار دارایی خود در آمریکا را، پیش از اینکه این دارایی ها مسدود شود، به فروش برساند. البته این شاید بیشتر شبیه یک بلوف باشد چرا که چنین تصمیمی باعث می شود اقتصاد سعودی ها به شدت آسیب ببیند. این تهدید البته نشان دهنده بالا گرفتن تنش میان آمریکا وعربستان است.


در همین حال چندی پیش، نشریه نیویورک دیلی نیوز از تیتری تند و تیز برای خاندان آل سعود استفاده کرد؛ تفاله سلطنتی. این نشریه در مطلب خود نوشته صدها خانواده از قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر از تهدیدات عربستان، خشمگین هستند. آنها سران سعودی را به یک مشت تفاله تشبیه کرده اند که با دلار های باد آورده نفتی در گوشه و کنار دنیا دست به ترور هزاران انسان بی گناه می زنند تا «وهابیت» را جا بیندازند.

به هر حال باید از کنگره  تشکر کرد که بالاخره به فکر افتاده اند که تکلیف عوامل اصلی حادثه یازده سپتامبر را روشن کنند!شاید بتوان تصور نمود که اقدام اخیر کنگره آمریکا به نوعی ژست انتخاباتی و یک بازی پلتیکی جدید از جناح احزاب سیاسی ایالات متحده باشد(کما اینکه این علامت سوال وجود دارد که نمایندگان سنای آمریکا تا به حال مشغول چه کاری بوده اند که امروز به یکباره به یاد حوادث 11سپتامبر افتاد ه اند).


از طرفی نکته مهمی که باید بدان توجه نمود این است که، تاکنون بطور رسمی و از تریبون قانون گذار کاخ سفید؛ دولت ریاض به دخالت در ژست انتخاباتی متهم نگردیده بود. از این رو باید گفت این اقدام وکلای مجلس امریکا اگر هیچ دستاوردی نداشت مضاف بر بیشتر مخدوش کردن چهره پلید رژیم سعودی، باعث بیرون زدن دم خروس سیاه تروریسم از نوع خاندان سعودی از برج های تجارت جهانی آمریکا گشته است.

منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .