تبیان، دستیار زندگی
براساس مطالعات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خط کنترل این بیماری رو به افزایش و منحنی ابتلا به ایدز کاهشی است و این امر نشان می دهد برنامه های کنترل در این زمینه موثر بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایدز در ایران رو به کاهش است

براساس مطالعات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خط کنترل این بیماری رو به افزایش و منحنی ابتلا به ایدز کاهشی است و این امر نشان می دهد برنامه های کنترل در این زمینه موثر بوده است.

بخش اجتماعی تبیان
بیماری ایدز

علی ربیعی شامگاه شنبه در حاشیه نشست کمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: براساس مطالعات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خط کنترل این بیماری رو به افزایش و منحنی ابتلا به ایدز کاهشی است و این امر نشان می دهد برنامه های کنترل در این زمینه موثر بوده است.


ایدز(AIDS) یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود.


وی افزود: یکی دیگر از مطالعات نشان می دهد در کشورهای اروپایی و سایر کشورهایی که جامعه سهلتر به دنبال آموزش و اطلاع رسانی صحیح، ایدز را به عنوان یک بیماری پذیرفته و با آن ساده تر برخورد کرده است، این منحنی روند نزولی دارد.


ربیعی ابراز امیدواری کرد با آگاهی سازی و برخورد صحیح با این بیماری نظیر سایر بیماری ها در کشور، روند کاهش در ایران هم رخ دهد و همگان بدانند این گونه نیست که مجاورت با این بیماران خطرناک باشد، زیرا افراد مبتلا باید در بطن جامعه زندگی کنند و مورد حمایت اجتماعی قرار گیرند تا تعداد مبتلایان به ایدز کاهش بیشتری داشته باشند.


به گفته وی ، موضوع های بهداشت و درمان بخشی از فعالیت کمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز به شمار می رود که وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با جدیت تمام بر روی آن متمرکز است و بخش دیگر آن حوزه حمایت اجتماعی است که برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نشست مذکور گفت : مهمترین موضوع مطرح شده در نشست امروز کمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز این بود که جامعه باید این بیماران را نظیر سایر بیماران بپذیرد و به هیچ عنوان بیماران ایدزی دچار طرد اجتماعی نشوند چرا که با حمایت اجتماعی از افراد مبتلا و خانواده های آنها، درمان افراد نیز راحتتر انجام می شود .


ربیعی ادامه داد: چنانچه افراد مبتلا به بیماری ایدز دچار طرد اجتماعی شوند هم درمان آنها به تاخیر می افتد و هم شیوع این بیماری سریعتر رخ خواهد داد.


وی تصریح کرد : برهمین اساس سامانه aids.ir طراحی شده است که درآن اطلاعات افراد به طور محرمانه حفظ می شود و بیماران از طریق این سامانه می توانند از مشاوره رایگان بهره مند شوند و مورد حمایت مددکاری قرار گیرند .


وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی طراحی مددکاری اجتماعی خاص بیماری ایدز را در کنار سایر مددکاری ها،از مصوبات امروز کمیته فنی حمایت های ایدز اعلام کرد و گفت: به این مددکاران آموزش های خاصی نیز داده می شود .


ربیعی بر تلاش بیشتر و کمک به سازمان زندان ها و آگاه سازی و اقدام برای اینکه افراد و خانواده های آنها از این بیماری به طور کامل قابل کنترل، هراسی نداشته باشند، تاکید کرد .


وی اضافه کرد: نوع نگاه افراد باید این گونه باشد که این بیماری قابل پیشگیری است و بتوانند برای درمان مراجعه کنند و هراس ایجاد شده از موضوع بیماری ایدز می تواند با کمک رسانه ها کنترل شود .


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 100 کودک مورد سوءاستفاده جنسی تحت پوشش هستند و حدود هشت هزار کودک مبتلا به بیماری ایدز نیز با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور در مجموعه افرادی هستند که حمایت می شوند .


ربیعی یادآورشد : در نشست امروز کمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز، مقرر شد علاوه برفعالیت های درمانی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور شیوه اتصال آنها و آموزش در مدارس نیز بررسی شود و با آموزش ها برروی آگاهی افراد متمرکز شویم و بایک برنامه ریزی منسجم و حمایت مالی از افرادی که به دلیل فقر گرفتار می شوند، اقداماتی انجام دهیم .


وی با تاکید بر آموزش و افزایش آگاهی عمومی در جامعه به دعوت از سمن های فعال در این کمیته اشاره کرد و گفت : کمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز کماکان برای دستیابی به نتایجی که در نشست امروز بحث شد به کار خود ادامه خواهد داد.


بیماری ایدز در کشور از راه های استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده، آمیزش جنسی و در موارد محدودی، انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک رواج یافته است.


در کشور حدود 30 هزار نفر شامل 88 درصد مرد و 12 درصد زن مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند. تعداد کل بیماران مبتلا به ایدز در کشورمان حدود 85 هزار تا یکصد هزار نفر تخمین زده می شود.


دلایل ابتلا به ایدز در کشورمان 67.5 درصد از اعتیاد تزریقی، 22.4 درصد از روابط جنسی، 1.8 درصد از مادر به کودک، 7.1 درصد نامشخص و 1.2 درصد از خون آلوده اعلام شده است.


منبع: دانشجو

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .