تبیان، دستیار زندگی
غروب جمعه گذشته یك خطر بزرگ از بیخ گوش فوتبال ایران گذشت. چیزی نمانده بود سوم اردیبهشت برای همیشه در تقویم فوتبال ایران به عنوان یك روز سیاه به ثبت برسد و تا سال های سال مردم خاطرات مربوط به روزی را برای هم بازگو كنند كه صدها انسان بی گناه صدمه جدی دیده ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در حاشیه حوادث تكان دهنده ورزشگاه تختی اهواز

غروب جمعه گذشته یك خطر بزرگ از بیخ گوش فوتبال ایران گذشت. چیزی نمانده بود سوم اردیبهشت برای همیشه در تقویم فوتبال ایران به عنوان یك روز سیاه به ثبت برسد و تا سال های سال مردم خاطرات مربوط به روزی را برای هم بازگو كنند كه صدها انسان بی گناه صدمه جدی دیده اند یا از بین رفته اند.

بخش ورزشی تبیان
ورزشگاه اهواز

شانس یارمان بود كه امروز می توانیم روی صندلی مان بنشینیم و در حالی به نقد حوادث خوزستان بپردازیم كه حاشیه های بازی پرسپولیس و استقلال اهواز، چند كشته روی دست ملت ایران نگذاشته است؛ اما آیا واقعا همیشه می توان روی مساعدت بخت و اقبال حساب كرد؟ همه چیز از ابتدای هفته گذشته شروع شد؛ جایی كه مسوولان باشگاه استقلال اهواز برای میزبانی بازی با پرسپولیس، ورزشگاه كوچك تختی را پیشنهاد دادند. در شرایطی كه شهر اهواز یك ورزشگاه استاندارد بین المللی به نام «غدیر» دارد كه با گنجایش 50هزار نفر بزرگ ترین مسابقات ممكن را بدون كمترین اشكالی میزبانی می كند، تیم قعرنشین اهوازی به دلایل متعدد خواهان انتقال مسابقه با پرسپولیس به ورزشگاه 11هزار نفری تختی شد. این طور به نظر می رسد كه آنها می خواستند با كشاندن تیم حریف به زمین خراب و بی كیفیت تختی، امكان فوتبال بازی كردن را از پرسپولیس بگیرند و به علاوه از جو فشرده ورزشگاه هم برای تحت فشار قرار دادن سرخپوشان كمك بگیرند. با این وجود هیچ چیز مطابق انتظار آنها پیش نرفت. پرسپولیس از ابتدا تا انتهای بازی بر كار مسلط شد و در نهایت نیز بدون بهترین گلزنش بازی را با دو گل اختلاف برد. آنچه بر جای ماند اما، سنگباران وحشتناكی بود كه در فضای ناامن این ورزشگاه غیراستاندارد رخ داد و تعداد زیادی از هواداران و سایر افراد حاضر در استادیوم را مجروح كرد. در شرایطی كه همچنان ارسال تصاویر تازه از صورت های خونین تماشاگران باعث تاثر مخاطبان می شود، حالا طبق معمول تلاش ها برای یافتن مقصر شروع شده، بی آنكه معلوم باشد اگر در این جریان كسی صدمه جدی دیده بود، واقعا چه باید می كردیم؟

دفاعیات بی اساس

بعد از بازی جنجالی پرسپولیس و استقلال اهواز، انگشت اتهام به سمت مقامات محلی نشانه رفته؛ طوری كه خیلی ها می گویند مسوولان برگزاری بازی در خوزستان باید پاسخگو باشند. مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ در این مورد به سایت كاپ می گوید: «نظر ما این بود که بازی را در ورزشگاه غدیر برگزار کنیم، اما دوستان در استان خوزستان به ما گفتند که در این باره تصمیم گیری خواهیم کرد و به شما اعلام خواهیم کرد. بعد از آن به ما اعلام کردند که باید بازی را با نظر شورای تامین در ورزشگاه تختی برگزار کنیم. حتی دو بار از آنها استعلام گرفتیم که هر دو بار گفتند بازی در ورزشگاه تختی برگزار خواهد شد. خود طاهری هم از این اتفاقات ابراز نگرانی کرده و گفته بود این بازی در ورزشگاه غدیر برگزار شود. بازی های بزرگ همواره در ورزشگاه های بزرگ برگزار می شود. وقتی ما در اهواز ورزشگاه بزرگ داشتیم چرا باید آن بازی را در تختی برگزار می کردیم؟ در نهایت چیزی که مشخص است مسوولیت برگزاری و اتفاقات این بازی برعهده شورای تامین است.»

محمود خوردبین اما آدرس دقیق تری می دهد. سرپرست پرسپولیس در پایان تمرین دیروز سرخپوشان در جمع خبرنگاران گفت: «به نظر من مشکل اصلی خود رئیس هیات فوتبال خوزستان بود. باید به آقای تاج بگویم که شما قدرت اول سازمان لیگ هستید. باید به این مسوولان دستور بدهی تا کارشان را درست انجام دهند. من چند بار خواهش کردم که اجازه ندهند بازی در چنین ورزشگاهی برگزار شود؛ چرا این کار را نکردند؟ حتما دستی در کار بوده و خواسته اند این اتفاقات آنجا بیفتد. از آقای فرماندار تشکر می کنم که ما را برد و وارد فرودگاه کرد. همچنین نیروهای انتظامی سنگ های زیادی را تحمل کردند و زخمی شدند.» در نقطه مقابل اما مدیران فوتبال خوزستان و مسوولان باشگاه استقلال اهواز حرف های عجیب و غریبی به زبان می آورند. مثلا رئیس هیات فوتبال استان گفته است: «شکر خدا کسی آسیب جدی ندید! استقلال اهواز از ابتدای لیگ تختی را به سازمان لیگ معرفی كرد و این سازمان با برگزاری مسابقاتش در تختی موافقت کرده بود. وقتی موضوع بازی پرسپولیس مطرح شد باشگاه استقلال اهواز گفت که باز هم می خواهد در تختی بازی کند به همین خاطر این موضوع در شورای تامین اهواز بررسی شد و پس از دریافت مجوز برگزاری، بار دیگر این تقاضا را به شورای تامین استان بردیم که آنجا هم تصویب شد بازی در تختی باشد. وظیفه هیات فوتبال تامین امکانات برای برگزاری مسابقه فوتبال است نه حفظ آرامش و امنیت تماشاگران و اعضای دو تیم.» سیاوش بختیاری زاده، سرمربی استقلال اهواز گفته است سنگ پران ها قصد داشتند ورزشگاه تختی را ناامن جلوه بدهند و اشتباه او در اصرار برای برگزاری این بازی در ورزشگاه مزبور را زیر سوال ببرند. سرپرست این تیم هم حرف های عجیب دیگری زد و داستان سنگ ها را فقط بهانه ای برای دیر آمدن پرسپولیسی ها به زمین عنوان كرده است!

دومین گاف سازمان لیگ

به هر حال سعی می شود پای سازمان لیگ را از اتفاقات ورزشگاه تختی اهواز بیرون بكشند، اما تحقق چنین هدفی آن قدرها آسان نیست. به هر حال متولی برگزاری مسابقات لیگ برتر باید حواسش باشد كه كدام ورزشگاه را برای میزبانی باشگاه های مختلف تایید می كند. حوادث خوزستان در حالی رخ داد كه تنها یك هفته قبل تر، هزاران هوادار پرسپولیس و استقلال با وجود در دست داشتن بلیت الكترونیكی موفق به حضور در استادیوم آزادی و تماشای دربی82 نشدند. در این شرایط شاید لازم است رئیس محترم سازمان لیگ هم روی هدف اصلی اش تمركز كند و اجازه ندهد حالا كه مردم دوباره به استادیوم ها برگشته اند، به روح و روان و جسم و جان آنها صدمه وارد شود.