تبیان، دستیار زندگی
در حالی تحریم های واردات بنزین لغو شده و شرکت ملی نفت ایران قراردادهای مستقیمی با پالایشگاه های نفت هند و سوئیس برای خرید و تهاتر نفت خام و بنزین امضا کرده است که به نظر می رسد با ذخیره سازی گسترده بنزین در انبارهای نفت کشور، نفتی ها خود را برای تحریم های
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت تدبیر به استقبال تحریم بنزینی می رود؟

در حالی تحریم های واردات بنزین لغو شده و شرکت ملی نفت ایران قراردادهای مستقیمی با پالایشگاه های نفت هند و سوئیس برای خرید و تهاتر نفت خام و بنزین امضا کرده است که به نظر می رسد با ذخیره سازی گسترده بنزین در انبارهای نفت کشور، نفتی ها خود را برای تحریم های جدید بنزینی آماده می کنند.

بخش اقتصاد تبیان

تحریم بنزین

ایران سال گذشته حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار وارد کرده به طوری که حجم واردات این فرآورده نفتی با افزایشی ۱۰۰ درصدی به بیش از ۹ میلیون لیتر در روز رسیده است.

از سوی دیگر درحالی ساخت اکثر پالایشگاه های جدید نفت و میعانات گازی ایران متوقف و یا از پیشرفت لاک پشتی برخوردار هستند اما ساخت و بهره برداری از مخازن و انبارهای جدید ذخیره سازی فرآورده های نفتی از پیشرفتی قابل توجهی در کشور برخوردار است.

به عبارت دیگر، صنعت پالایش نفت ایران هر چه قدر طول چند سال گذشته توفیقی در افزایش ظرفیت پالایش و تولید فرآورده های با ارزش افزوده ای همچون بنزین و گازوئیل نداشته که اهداف ساخت مخازن و انبارهای ذخیره سازی سوخت کشور در قالب اجرای برنامه پنجم توسعه کشور تقریبا محقق شده است.

براساس اهداف برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت ذخیره سازی استراتژیک سوخت مایع کشور به حدود ۱۶ میلیارد لیتر افزایش می یافت که سال گذشته با بهره برداری از سه پروژه جدید انبار و مخازن، این ظرفیت از مرز ۱۵ میلیارد لیتر فراتر رفته است.

سید ناصر سجادی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره آخرین وضعیت ساخت و راه اندازی انبارهای جدید نفت در سال ۹۴، گفت: سال گذشته سه انبار جدید نفت ماهشهر، شیراز و ملایر در مدار بهره برداری قرار گرفت.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با بهره برداری از این سه انبار در مجموع حدود ۵۰۰ میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی کشور افزوده شد، تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کشور حدود ۱۵ میلیارد لیتر است و پیش بینی می شود در سال ۹۵ هم تعداد مخزن و یا انبارهای جدید ذخیره سازی سوخت به بهره برداری برسند.

از این رو پیش بینی می شود در سال جاری انبارهای جدید نفت ارومیه با ۱۰۰ میلیون لیتر، طرح توسعه انبار نفت گرگان با ظرفیت ۲۰ میلیون لیتر، انبار نفت بیرجند با ۱۰۰ میلیون لیتر و چندین مخزن و طرح توسعه انبارهای موجود نفتی به بهره برداری برسند.

افزایش ذخیره سازی ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی به ویژه بنزین موجب شده است که زیرساختی برای افزایش واردات بنزین در سطح کشور فراهم شود به طوری که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، سال گذشته در تشریح دلایل افزایش ۱۰۰ درصدی واردات بنزین، تاکید کردند: بخش عمده ای از بنزین وارداتی ذخیره شده است.

در این بین در حالی تحریم های واردات بنزین لغو شده و شرکت ملی نفت ایران قراردادهای مستقیمی با پالایشگاه های نفت هند و سوئیس برای خرید و تهاتر نفت خام و بنزین امضا کرده است که به نظر می رسد با ذخیره سازی گسترده بنزین در انبارهای نفت کشور، نفتی ها خود را برای تحریم های جدید بنزینی آماده می کنند.


دانشجو

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .