تبیان، دستیار زندگی
یک هفته بیشتر تا برگزاری نمایشگاه کتاب تهران باقی نمانده؛ در ادامه خبرهایی از ناشران، نویسندگان و تعدادی از کتاب های مطرح در نمایشگاه امسال را می خوانید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همراه با بیست و نهمین نمایشگاه کتاب

یک هفته بیشتر تا برگزاری نمایشگاه کتاب تهران باقی نمانده؛ در ادامه خبرهایی از ناشران، نویسندگان و تعدادی از کتاب های مطرح در نمایشگاه امسال را می خوانید:

فرآوری: علی احمدی- بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
کتاب

حضور 45 نفر از اهالی کتاب روسیه در نمایشگاه

قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از حضور 45 نفر از نویسندگان، ناشران و مسئولان مربوط به حوزه نشر روسیه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.
امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به میهمانانی که از کشور روسیه در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند گفت: 15 نویسنده روس در این فهرست قرار دارند که هم اکنون کار صدور روادید و محل اقامت آن ها در جریان است. همچنین در این هیات رئیس کتابفروشی بیبلو گلوبوس، رئیس بنیاد کتاب و تعدادی از مسئولان فرهنگی روسیه حضور خواهند داشت. البته احتمال حضور وزیر فرهنگ روسیه نیز وجود دارد که هنوز قطعی نشده است.
وی درباره فضای اختصاص یافته به میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه گفت: فضای نمایشگاهی مناسب و برگزاری نشست ها در حاشیه و بخش دانشگاهی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای روسیه پیش بینی شده است.
وی افزود: با مکاتبات و هماهنگی های انجام شده برنامه های میهمان ویژه به مشخص شده است و در حدود 300 مترمربع به غرفه کشور روسیه در این دوره از نمایشگاه کتاب اختصاص داده شده است. البته روسیه در همان ایام تعدادی برنامه در بیرون از نمایشگاه نیز خواهد داشت و این برنامه ها صرفا محدود به نمایشگاه کتاب نیست و شامل همکاری با نهادها و مراکز فرهنگی، نمایش فیلم و ... می شود.

آثار رضا امیرخانی

سمیه نوروزی با اشاره به کتاب جدیدش به نام «گذار روزگار» اظهار کرد: کتاب «گذار روزگار» جدیدترین ترجمه من است که از سوی نشر ماهی منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد. این کتاب مربوط به آخرین مصاحبه «رومن گاری» است که چند ماه قبل از مرگش با رادیو کانادا انجام داده است. در سال ۲۰۱۴، به مناسبت صدمین سال تولد گاری، نشر گالیمار این مصاحبه را در قالب یک کتاب و با ویرایش «روژه گرونیه» منتشر کرد

رضا امیرخانی از تجدید چاپ پنج کتابش و عرضه آن ها در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.
این نویسنده درباره آثاری که از او در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می شود گفت: چاپ دهم مقاله بلند «نفحات نفت»، چاپ دهم رمان «قیدار»، چاپ چهلم رمان «من او»، چاپ بیست و ششم رمان «ارمیا» و چاپ هشتم «جانستان کابلستان» در نمایشگاه کتاب عرضه می شود.
از دیگر آثار رضا امیرخانی که عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب تهران هم هست، به «ناصر ارمنی»، «از به»، «داستان سیستان»، «نشت نشا» و «بیوتن» می توان اشاره کرد.

کتاب های کدام دانشگاه های خارجی در نمایشگاه تهران عرضه می شود؟

ناشران دانشگاه هایی همچون هاروارد، کالیفرنیا، کلمبیا، یَیل، شیکاگو و پرینستون ( Chicago، Yale، Colombia، California، Harvard  وPrincetonUniversity ) از آمریکا و نیز کتاب هایی از دانشگاه ادینبورگ (Edinburgh)  از انگلستان، از جمله ناشران دانشگاه های معتبری هستند که کتاب های آنها در نمایشگاه امسال کتاب تهران عرضه خواهد شد.
موزّع ایرانی این کتاب ها، شرکت ویژه نشر است که امسال برای بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ضمن رایزنی با مدیران انتشارات وابسته به دانشگاه های معتبر جهان نسبت به سفارش و عرضه کتاب- های آنها در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اقدام کرده است. فهرست این کتابها را می توانید اینجا ببینید.

آخرین مصاحبه رومن گاری در «گذار روزگار»

سمیه نوروزی با اشاره به کتاب جدیدش به نام «گذار روزگار» اظهار کرد: کتاب «گذار روزگار» جدیدترین ترجمه من است که از سوی نشر ماهی منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد. این کتاب مربوط به آخرین مصاحبه «رومن گاری» است که چند ماه قبل از مرگش با رادیو کانادا انجام داده است. در سال ۲۰۱۴، به مناسبت صدمین سال تولد گاری، نشر گالیمار این مصاحبه را در قالب یک کتاب و با ویرایش «روژه گرونیه» منتشر کرد.
این مترجم زبان فرانسه ادامه داد: رومن گاری در این مصاحبه چند ساعته با مخاطبانش درد و دل می کند و به نحوی زندگی خود را برای آنها تعریف می کند. کتاب به چهار بخش تقسیم شده است که گاری در هر بخش مقطعی از زندگی پرماجرایش را روایت می کند. برای مثال به دوران کودکی، جوانی، بلندپروازی هایش، حضور مؤثر در جنگ و همراهی با ژنرال دوگل، شهرت به دست آمده از نویسندگی، درگذشت مادرش، کار سخنگویی فرانسه در سازمان ملل، فعالیت در هالیوود، ازدواج با جین سیبرگ و مسائلی این چنینی می پردازد.
نوروزی درباره دیگر آثارش گفت: مجموعه سه جلدی «پرندگان می روند در پرو بمیرند» که چند ماه پیش از سوی نشر چشمه منتشر شده بود در نمایشگاه امسال عرضه خواهد شد. «پرندگان می روند در پرو بمیرند» مجموعه ای از سه اثر رومن گاری با عناوین «اوضاع در ارتفاعات کلیمانجارو روبه راه است»، «قلابی» و «مرگ و چند داستان دیگر» است که پیش از این به صورت تکی منتشر شده بود. این مجموعه در نمایشگاه امسال از سوی نشر چشمه عرضه خواهد شد.
سمیه نوروزی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات فرانسه است و تا به امروز کتاب های «تصادف شبانه»، «اتاق افسران»، «الدورادو»، «قلابی»، «مرگ و چند داستان دیگر»، «اوضاع در ارتفاعات کلیمانجارو روبه راه است»، «افق»، «معرکه»، «مرگ نور»، «فریادها»، «کشش ها» و «مرد خسته» توسط وی به فارسی ترجمه یا ویرایش شده است.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار«فردا برای خواندن دیر است...» از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.


منابع: مهر/ ایسنا/ ایبنا