تبیان، دستیار زندگی
مجموعه كتاب های «چگونه هنرمند شویم» است. از سری كتاب هایی است كه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و با متن، طرح جلد و گرافیك جذابی كه دارد، توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب كند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه نویسنده، نقاش، شاعر، بازیگر و ... شویم؟

مجموعه كتاب های «چگونه هنرمند شویم» است. از سری كتاب هایی است كه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و با متن، طرح جلد و گرافیك جذابی كه دارد، توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب كند

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
چگونه شاعر شویم؟

مجموعه كتاب های «چگونه هنرمند شویم» كه با مدیریت اسماعیل امینی از سوی نشر سوره مهر حوزه هنری منتشر شده و هر جلد به قلم یكی از نویسندگان طنزپرداز كشورمان است، با نگاهی طنزآمیز و انتقادی نسبت به شرایط اجتماعی نگاه شده است. در ادامه، نگاهی می اندازیم به هر كدام از كتاب های این مجموعه:

چگونه نویسنده شویم؟

یكی از جلدهای مجموعه «چگونه هنرمند شویم» كه به قلم اسماعیل امینی شكل گرفته، به راه ها و روش های نویسنده شدن اختصاص دارد. همه آنچه در كتاب با آن روبه رو می شوید، جملات كوتاه طنزی است كه نویسنده به واسطه آن ها محافل ادبی، نویسندگی و نویسنده شدن، روند چاپ و نشر كتاب و... را جراحی كرده است. او با نگاهی به حضور نویسندگان در جشنواره ها، داور شدن شان در رویدادهای مختلف ادبی، مصاحبه های جور واجور، قبول كارهای سفارشی، هیاهو كردن با كتاب هایی كه مجوز نمی گیرند یا بعد از چاپ به دلایلی از بازار جمع می شوند، استاد شدن و شاگرد دور خود جمع كردن، وقت گذرانی در پاتوق های هنری و... سعی داشته راه را از چاه نشان دهد. طرح روی جلد كتاب، مردی را نشان می دهد كه در حال ریختن آب با شلنگ در صفحات یك كتاب است كه این نیز نمادی از اصطلاح معروف «آب بستن» در یك كار است. محسن ایزدی در كتاب «چگونه نویسنده شویم» شخصیت یك نویسنده آبكی را رقم زده است!

چگونه نقاش شویم؟

كتاب های زیادی درباره موسیقی و اینكه چگونه بتوانیم در عرصه موسیقی وارد شده و موفق شویم، نوشته شده است، ولی تاكنون چنین رویكرد طنزی به موضوع انتخاب نشده است و شما این بار انگار همه شوخی هایی كه قبلا با آدم هایی كه فكر می كنند موسیقی دان هستند، ولی واقعا نیستند را باور كرده اید و همه آن ها را یكجا در یك كتاب خواهید خواند

این كتاب 30 گام عملی برای آنكه فوراً نقاش شوید را پیش پای شما می گذارد. شما با خواندن هر صفحه از این كتاب یك گام به نقاش شدن نزدیك شده اید. اینكه شما از نقاشی خوشتان می آید یا نمی آید، مسئله سرنوشت سازی نیست كه مخاطب این اثر قرار بگیرید یا نگیرید؛ چرا كه هركس با هر میزان استعداد و نبوغ هنری با خواندن این اثر نقاش می شود.

جلال سمیعی، نویسنده كتاب، مخاطبان اثرش را به جلد دوم از این اثر وعده داده و به همین دلیل از آن ها خواسته است كه به فكر پیشرو ماندن باشند. همچنین او از افرادی كه با نسخه او نقاش شده اند، می خواهد كه هر هفته دست كم سه اثر هنری از خود تراوش كنند.

این كتاب در اصل توصیه هایی برای هنرمندان جوان است و با زبان كنایه و طنز لحظه هایی را برای تفكر فراهم آورده است. پس یادتان باشد برای نقاش شدن اول نه به كلاس نقاشی بروید و نه بوم و رنگ بخرید، بلكه یكراست به كتاب فروشی رفته و یك نسخه از كتاب «چگونه هنرمند شویم؟» را تهیه فرمایید! همچون تعداد دیگری از جلدهای مجموعه «چگونه هنرمند شویم؟» تصویرهای این كتاب را ابوالفضل محترمی طراحی و اجرا كرده است.

چگونه بازیگر شویم؟

مخاطب فصل اول هنرجویان جوانی هستند كه می خواهند هنرپیشه شوند و مخاطبان فصل دوم هنرپیشگانی كه در عین سی دی و بلوتوث و پارتی و ارشاد و اماكن و دلبر و دلدار و رقیب و... می خواهند كماكان هنرپیشه بمانند.

بخش مهمی از رسالت این كتاب كه به قلم امید مهدی نژاد است، بر دوش تصویرهایی است كه توسط محسن ایزدی كشیده شده اند و مبنای آن ها نیز شخصیت هایی است كه در هر بخش توصیف شده اند. شیوه روایت نویسنده زبان طنز است و او این طنز را برای نقد رفتارهای اجتماعی و شخصی افرادی كه به هر قیمتی می خواهند هنرپیشه شوند، به كار گرفته است. اینكه چگونه بدون هیچ استعداد و دوره های آموزشی و تنها با تكیه بر زیبایی و تیپ و حاشیه سازی بازیگر شویم و بازیگر بمانیم مهم ترین مسئله ای است كه به زبان طنز بدان پرداخته شده است.

مهدی نژاد با اینكه كتاب خود را به زبان طنز راهی بازار كرده است، اما توصیه های او چنان كاربردی هستند كه در تربیت هنرپیشگان و بازیگران می تواند مؤثر و كارآمد باشد. به عنوان مثال، او در این كار از نقش «رو» سخن می گوید، در حالی كه شاید معادل جدی همین كلمه، اعتماد به نفس باشد!

چگونه شاعر شویم؟

این كتاب نیز تالیف امید مهدی نژاد و تصویرسازی ابوالفضل محترمی است. در این كتاب مراحل گام به گام شاعر شدن برای خوانندگان تشریح شده است و شما می توانید با عمل به دستورالعمل هایی كه در این كتاب ارائه شده است، بدون مراجعه به استاد و مطالعه به یك شاعر برجسته اعم از سازمانی یا روشنفكر تبدیل شوید! بنا بر نسخه ای كه كتاب «چگونه شاعر شویم؟» برای شما پیچیده است، پروسه شاعر شدن، سه فاز اصلی را در برمی گیرد؛ شعر گفتن، شاعر شدن و شاعر مشهور شدن. البته این سه فاز را كه خود شما از بر هستید، ولی چگونگی شعر گفتن و سری بین سران شاعری درآوردن، آن چیزی است كه در این كتاب یاد خواهید گرفت.

هر توصیه در یك صفحه از كتاب آمده و صفحه مقابل آن هم تصویری از فردی است كه مشغول عمل كردن به این توصیه هاست. در هر حال شما كه با خواندن این كتاب شاعر نمی شوید، ولی لحظاتی مفرح و خندان خواهید داشت. البته این طوری هم فكر نكنید كه كتاب «چگونه شاعر شویم؟» صرفاً یك كتاب برای مسخره كردن شاعران تازه به دوران رسیده است. اصلاً هم این طوری نیست. خب شاعر شدن بالاخره نیاز به چیزهایی دارد كه بخشی از آن ها در كتاب آمده است و چه بسا اگر آن ها را خوب رعایت كنید، طبع شعرتان گل كند و بعد از مدتی بشوید یك شاعر اسم و رسم دار!

چگونه موسیقی دان شویم؟

چگونه موسیقی دان شویم؟

این خودآموز نیز با قلم امید مهدی نژاد با هدف تربیت نسل جدید موسیقی دان تهیه و تنظیم شده است و شامل سه فصل و یك ضمیمه است. در فصل اول شما با خودآموز خوانندگی روبه رو می شوید و فصل دوم و سوم به خودآموز نوازندگی و آهنگ سازی اختصاص دارد و ضمیمه هم درباره سازشناسی تضمینی است!

كتاب های زیادی درباره موسیقی و اینكه چگونه بتوانیم در عرصه موسیقی وارد شده و موفق شویم، نوشته شده است، ولی تاكنون چنین رویكرد طنزی به موضوع انتخاب نشده است و شما این بار انگار همه شوخی هایی كه قبلا با آدم هایی كه فكر می كنند موسیقی دان هستند، ولی واقعا نیستند را باور كرده اید و همه آن ها را یكجا در یك كتاب خواهید خواند.

البته گاه گداری بعضی توصیه های منطقی كتاب را جدی بگیرید و آن را در مسیر هنرمند شدن آزمایش كنید. اینكه نویسنده می گوید نوازندگی مثل خوانندگی ذاتی نیست و باید كلاس بروید و آن را یاد بگیرید، حرف بی ربطی هم نیست. امتحانش مجانی است.

چگونه مدیر فرهنگی شویم؟

چگونه مدیر فرهنگی شویم؟

اسماعیل امینی در این كتاب، با روایتی گاه كنایه آمیز و نقادانه رفتارهای اجتماعی را به باد نقد گرفته و در قالب طنز نشان می دهد كه چطور برخی افراد با همه شیوه های به ظاهر خنده دار پیشرفت كرده اند و وزیر و وكیل و رئیس شده اند.

امینی در این كتاب به وجوه مختلف یك مدیر لایق فرهنگی اشاره كرده و آنگاه سعی كرده با زبان طنز از كسانی بگوید كه هیچ یك از توانایی های لازم را ندارند، ولی با روش های غیرحرفه ای پشت میز مدیریت نشسته و برای حفظ آن تلاش می كنند. شما در این كتاب با تصویرگری ابوالفضل محترمی با شخصیتی روبه رو می شوید كه از هنر، سواد، استعداد و ... كاملاً بی بهره است، ولی خوب بلد است مصاحبه كند و بیلان كاری بدهد و بولتن هایی از عملكرد درخشانش تدوین كند!


منبع: پایگاه حوزه هنری