تبیان، دستیار زندگی
آسوشیتدپرس : دولت اوباما تلاش می کند نشان دهد مانعی برسر راه نفع بردن ایران از توافق هسته ای نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادداشت آسوشیتدپرس و برجام

آسوشیتدپرس : "دولت اوباما تلاش می کند نشان دهد مانعی برسر راه نفع بردن ایران از توافق هسته ای نیست."

بخش سیاست تبیان
آسوشیتدپرس

آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم "متیو لی" نوشت: دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه تلاش در جهت پرداختن به شکایات ایران را در این خصوص آغاز کرد که مقررات مالی آمریکا باعث شده است ایران براساس موافقتنامه هسته ای تاریخی سال گذشته آنگونه که مستحق آن است از کاهش تحریم ها منتفع نشود.
"جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود اظهار داشت: آمریکا بر سر راه بانک ها یا شرکت های خارجی برای تجارت با شرکت های ایرانی که دیگر در معرض تحریم ها قرار ندارد، نخواهد ایستاد.
وی با بیان اینکه دولت آمریکا مایل است در این خصوص بیشتر شفاف سازی کند که اکنون چه معاملاتی با ایران مجاز است، از موسسات مالی خارجی خواست اگر سوالی دارند، پاسخ خودشان را از مقامات آمریکایی جویا شوند. آنها نباید فکر کنند موضوعی که زمانی ممنوع بود همچنان ممنوع است. آنها همچنین نباید فکر کنند معاملاتی با ایران که برای شرکت های آمریکایی همچنان ممنوع است برای شرکت های خارجی نیز ممنوع خواهد بود.
هدف از این اظهارات جان کری که در آغاز دومین نشست خود با "محمد جواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، طی این هفته مطرح شد، تلاش برای از بین بردن سردرگمی در این زمینه است که براساس موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران چه داد و ستدهایی با ایران کشور مجاز است.

متاسفانه به نظر می رسد سردرگمی هایی میان بانک های خارجی وجود دارد و ما قصد داریم تا آنجایی که می توانیم برای روشن شدن این مسئله تلاش کنیم

کری که به دقت متنی از قبل آماده شده را قرائت می کرد گفت: آمریکا از زمان اجرای موافقتنامه هسته ای ایران مانعی بر سر راه داد و ستد مجاز با این کشور نبوده است و نخواهد بود. ما همانطور که متعهد شده بودیم تحریم های مرتبط هسته ای خود را ( علیه ایران ) لغو کرده ایم و اکنون فرصت هایی برای بانک های خارجی فراهم شده است تا به داد و ستد با ایران بپردازند. متاسفانه به نظر می رسد سردرگمی هایی میان بانک های خارجی وجود دارد و ما قصد داریم تا آنجایی که می توانیم برای روشن شدن این مسئله تلاش کنیم.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: دسترسی به بودجه و تامین مالی برای شرکت های خارجی به منظور داد و ستد با ایران به همراه دسترسی ایران به پول خود که براساس تحریم های هسته ای در خارج از این کشور مسدود بوده است از جمله مسائلی به شمار می رود که به شفاف سازی نیاز دارد. دسترسی به همه اینها مجاز است. ما با داد و ستد با بانک ها و شرکت های ایرانی در صورتی که در فهرست تحریم های ما به دلایل غیر هسته ای قرار نداشته باشند، مخالفتی نداریم.
کری با این حال تاکید کرد سردرگمی و تحریم های باقی مانده آمریکا علیه ایران به علت آزمایش های موشکی بالستیک این کشور و همچنین پیشینه آن در زمینه حقوق بشر و حمایت از تروریسم، تنها دلایل بی میلی خارجی ها برای داد و ستد با ایران نیست. بی ثباتی و تردید درمورد انسجام نظام بانکداری ایران و  همچنین دیگر رفتارهای این کشور باعث شده است تا بازرگانان برای ورود به بازار ایران دچار تردید باشند.
ظریف نیز به نوبه خود با اشاره به موافقتنامه هسته ای معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: ما امیدواریم اظهاراتی که امروز وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد مسیر دشواری را که به علت نگرانی بانک ها از رویکرد آمریکا درخصوص اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام بسته شده بود ، باز کند.
نشست کری و ظریف با تحولاتی نیز در ارتباط با موافقتنامه هسته ای ایران همراه بود از جمله اینکه آمریکا اعلام کرد 32 تن آب سنگین از ایران می خرد.
آمریکا اعلام کرد 32 تن آب سنگین از ایران می خرد تا به این کشور در عمل کردن به مفاد موافقتنامه هسته ای تاریخی سال گذشته کمک کند. وزارت امور خارجه و وزارت انرژی آمریکا اعلام کردند موافقتنامه فروش آب سنگین روز جمعه در وین به امضای مقاماتی از شش کشوری خواهد رسید که در مذاکرات مربوط به موافقتنامه هسته ای مشارکت داشتند.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان