تبیان، دستیار زندگی
شاخص های مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور اعلام شد که طبق آن، نزدیک به ۱۶ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و بیش از ۸.۵ میلیون نفر از ADSL استفاده می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمارمیلیونی کاربران ایرانی اینترنت موبایل

شاخص های مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور اعلام شد که طبق آن، نزدیک به ۱۶ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و بیش از ۸.۵ میلیون نفر از ADSL استفاده می کنند.

بخش ارتباطات تبیان

آمار و اطلاعات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور توسط دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در ۱۱ پارامتر مورد بررسی قرار گرفته است که شامل تعداد خطوط تلفن ثابت واگذارشده، ضریب نفوذ تلفن ثابت، تعداد تلفن همراه واگذار شده و فعال در کشور، ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل، تعداد تلفن همگانی، تعداد دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی، تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی، تعداد خطوط های پرسرعت اینترنت منصوبه و دایر شده ثابت و عداد مشترکین اینترنت پرسرعت موبایل می شود.
بررسی های صورت گرفته، وضعیت شاخص های ICT کشور را از سال ۸۶ تا آذرماه سال ۹۴ مورد مقایسه قرار داده است.
براساس بررسی های انجام شده تعداد تلفن ثابت دایری در کشور تا پایان آذرماه سال ۹۴ حدود ۳۰ میلیون و ۸۲ هزار و ۵۲۶ شماره است. این درحالی است که تعداد سیم کارتهای واگذار شده تلفن همراه، ۱۴۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۷۷ خط بوده و در این بازه زمانی ۷۴ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۸۱۵ خط موبایل در کشور فعال و در حال استفاده است.

آمارمیلیونی کاربران ایرانی اینترنت موبایل

در همین حال بررسی ها از ضریب نفوذ ۳۸.۱۹ درصدی تلفن ثابت و ۹۴.۲۲ درصدی موبایل در کشور حکایت دارد. طبق مقایسه صورت گرفته ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال ۸۶ حدود ۲۲.۴۹ درصد بوده که تا پایان سال ۹۴ به حدود ۴۰ درصد نزدیک می شود. از سوی دیگر، رشد ضریب نفوذ مشترکان موبایل که در سال ۸۶ حدود ۲۹.۵ درصد بوده طی ۸ سال اخیر قابل توجه است. این بررسی ها نشان می دهد که ضریب نفوذ واگذاری سیم کارت در سال ۸۶ رقمی حدود ۴۶ درصد بوده که در سال ۹۴ به ۱۸۶ درصد افزایش یافته است.

آمارمیلیونی کاربران ایرانی اینترنت موبایل

تا آذرماه سال ۹۴ تعداد ۱۳۹ هزار و ۷۲۹ دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده و تعداد دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی به ۸ هزار و ۴۴۳ دفتر رسیده است. این درحالی است که طبق برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور، تعداد این دفاتر تا پایان برنامه باید به ۱۰ هزار دفتر ICT روستایی می رسید. همچنین طبق این بررسی ها ۴۷ هزار و ۹۸۴ روستا در کشور دارای تلفن خانگی هستند.

آمارمیلیونی کاربران ایرانی اینترنت موبایل

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات تعداد خطوط پرسرعت اینترنت ADSL نصب شده در کشور را ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۸۲۱ خط اعلام کرده است که از این تعداد، ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۸۶۱ خط دایر و درحال استفاده است.

آمارمیلیونی کاربران ایرانی اینترنت موبایل

در حوزه اینترنت، بیشترین تعداد مشترکان مربوط به اینترنت پرسرعت موبایل است که تا پایان آذرماه سال ۹۴ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۳۵۲ نفر در کشور از اینترنت پرسرعت متحرک استفاده کرده اند. بررسی ها نشان می دهد که پهنای باند بین الملل از ۶.۰۵ گیگابیت بر ثانیه در سال ۸۶ به ۳۰۶ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۴ رسیده است. در همین حال ظرفیت IP داخل کشور نیز در این بازه زمانی از ۳۱ گیگابیت بر ثانیه به ۴ هزار گیگابیت افزایش پیدا کرده است.

آمارمیلیونی کاربران ایرانی اینترنت موبایل

ضریب نفوذ اینترنت در ایران به روایت آمار

آمار ضریب نفوذ اینترنت در اخرین ماه های سال گذشته براساس آخرین آمارهای ارائه شده از کل اتصالات در کشور ضریب نفوذ اینترنت با احتساب 61 میلیون و 709 هزار و 929 کاربر به دست آمده است و تعداد مشترکان اینترنت بر مبنای جمعیت 75 میلیون و 149 هزار نفر در ایران، 43 میلیون و 26 هزار و 279 نفر اعلام شده است.
براساس آخرین آمارهای ارائه شده از کل اتصالات در کشور، ضریب نفوذ اینترنت با احتساب 61 میلیون و 709 هزار و 929 کاربر به دست آمده است و تعداد مشترکان اینترنت بر مبنای جمعیت 75 میلیون و 149 هزار نفر در ایران، 43 میلیون و 26 هزار و 279 نفر اعلام شده است.

مطابق آخرین آمارهای ارائه شده از کل اتصالات در کشور، ضریب نفوذ اینترنت با احتساب 61 میلیون و 709 هزار و 929 کاربر به دست آمده است و تعداد مشترکان اینترنت بر مبنای جمعیت 75 میلیون و 149 هزار نفر در ایران، 43 میلیون و 26 هزار و 279 نفر اعلام شده است. طبق این آمار ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 82.12 درصد رسیده است و این درحالی است که پیش از این ضریب نفوذ اینترنت در ایران، 73 درصد بود.گفتنی است اینترنت موبایل با توسعه 3G در کشور به 38.67 رسید که نشانه اهمیت این نسل از ارتباطات است.

شاید این نکته بسیار عجیب به نظر برسد اما همچنان 6 میلیون و 934 هزار و 760 نفر در ایران از طریق اینترنت دایل آپ متصل می شوند و ضریب نفوذ این فناوری منسوخ شده با احتساب 3 میلیون و 467 هزار و 380 مشترک، 9.23 درصد است

در این بین بیشترین اتصالات کاربران به اینترنت موبایل است .اینترنت ADSL در رتبه بعدی قرار دارد و بیشترین کاربر را در کشور بعد از اتصالات موبایلی به خود اختصاص داده است.دراین آمار اینترنت ADSL در کشور به 22.07 درصد رسیده است و تعداد کاربران این فناوری، 16 میلیون و 582 هزار و 53 کاربر و تعداد مشترکان آن 6 میلیون و 632 هزار و 821 مشترک اعلام شده است.در شاخص اتصال اینترنت از طریق فناوری فیبر نیز 6 میلیون و 106 هزار کاربر در ایران وجود دارد و ضریب نفوذ این فناوری با احتساب 2 میلیون و 656 هزار کاربر، 8.13 درصد برآورد می شود.

شاید این نکته بسیار عجیب به نظر برسد اما همچنان 6 میلیون و 934 هزار و 760 نفر در ایران از طریق اینترنت دایل آپ متصل می شوند و ضریب نفوذ این فناوری منسوخ شده با احتساب 3 میلیون و 467 هزار و 380 مشترک، 9.23 درصد است.اینترنت وایمکس ضریب نفوذی 4.03 درصدی داشته و 3 میلیون و 28 هزار و 398 نفر از طریق این فناوری به شبکه اینترنت متصل می شوند. شمار مشترکان اینترنت وایمکس نیز یک میلیون و 211 هزار و 359 مشترک اعلام شده است.

5 استان تهران، مازندران، قم، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین ضریب نفوذ اینترنت در کشور هستند و تهران با 14 میلیون و 392هزار کاربر دارای ضریب نفوذ 118.13 درصدی است و 11 میلیون و 85 هزار مشترک دارد.همچنین استان مازندران با 3 میلیون و 360 هزار و 472 کاربر و یک میلیون و 919 هزار مشترک، از مرز 100 درصد گذشته و ضریب نفوذ 109 درصدی را به خود اختصاص داده است.برمبنای این شاخص ها، استان خراسان شمالی با ضریب نفوذ 41 درصد، دارای کمترین ضریب نفوذ اینترنت و کاربر در کشور است.


منابع: مهر، اعتدال