تبیان، دستیار زندگی
روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه رونمایی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه رونمایی شد

نهج البلاغه

به گزارش تبیان به نقل از گزارش روز سه شنبه خبرنگار معارف ایرنا، مراسم رونمایی کتاب روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه همزمان با برگزاری همایش علمی آموزه ها و سیره علوی معیار زندگی اسلامی با حضور حجت الاسلام کاظم صدیقی دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر، آیت الله باقری کنی از اعضای هیات امنای دانشگاه امام صادق، حجت الاسلام مصطفی میرلوحی از اعضای هیات امنای دانشگاه امام صادق، حسین ظریف منش مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر، حجت الاسلام سعید مهدوی کنی رییس دانشگاه امام صادق (ع)، رونمایی شد.
احمد پاکتچی نویسنده این کتاب در گزارشی با اشاره به روند تالیف کتاب روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه گفت: طی چهار سال با همکاری گروهی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه اسناد و منابع معتبر مورد بررسی قرار گرفت و امروز حاصل چهار سال زحمات این پژوهشگران عرضه می شود.
وی همچنین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با این مساله روبه رو بودیم که می خواهیم زندگی و کشور را براساس تعالیم اهل بیت (ع) بسازیم و یکی از مهمترین منابع در این زمینه کتاب نهج البلاغه بود و باید با یک نگاه انتقادی و ارزیابانه سیره علوی را کشف می کردیم تا آن را به عنوان مبنای زندگی خود و یک الگوی زندگی اسلامی قرار دهیم.
این استاد دانشگاه امام صادق درباره سابقه فعالیت های علمی خود گفت: بیش از 33 سال است که به تحقیق و پژوهش در منابع اسلامی مشغول هستم و مرحوم علامه سیدمرتضی عسگری و آیت الله محمدتقی شوشتری از مهم ترین مشوق های بنده برای انجام کارهای پژوهشی در منابع اسلامی بوده اند.
اولین جلد از کتاب روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه به کلیات اختصاص دارد و مطالبی در چهار بخش درباره نهج البلاغه و شریف رضی، اسناد و مصادر نهج البلاغه، کتاب های پیرامونی نهج البلاغه و پژوهش در نهج البلاغه مطرح شده است.
جلدهای دوم تا چهارم کتاب نیز اسناد خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه را مورد بررسی قرار داده است.
حسین ظریف منش مدیر عامل بنیاد بین المللی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار امیدواری کرد که این مجموعه چهار جلدی در دهه امامت و ولایت یعنی شهریور ماه سال جاری برای عرضه به جامعه علمی کشور آماده شود.
دهه امامت و ولایت همه ساله از نهم ذیحجه مصادف با روز عرفه آغاز می شود و تا 18 ذیحجه عید غدیر ادامه دارد.
وی افزود: کتاب روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه به کوشش گروه مطالعات قرآن، حدیث و سیره مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) و با همکاری بنیاد بین المللی غدیر توسط گروهی از محققان به سرپرستی احمد پاکتچی تدوین و آماده شده است.
کتاب نهج البلاغه که بارها از سوی دانشمندان شیعی و اهل سنت با شرح های مختلف منتشر شده، دارای سه بخش خطبه ها، نامه ها و حکمت هاست.
نهج البلاغه دارای 239 خطبه است که علاوه بر خطبه های امیرمومنان(ع)، قسمت های مهمی از منتخبات سخنان آن حضرت آمده که به منزله خطبه است و به مناسبت حوادث مختلف و پیشامدهای گوناگون ایراد شده است.
79 نامه و عهدنامه در قسمت نامه های نهج البلاغه آمده که حضرت علی(ع) به فرمانداران و استانداران خود و همچنین برخی از مخالفان و دشمنان نوشته است.
بیش از 480 حکمت و کلمات کوتاه وجود دارد که برگزیده ای از سخنان حکمت آمیز امیرمومنان(ع) و بخشی از پاسخ سئوالات آن حضرت است که در نهج البلاغه گردآوری شده است.
فراهنگ**1003**9132 ** 1569


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.