تبیان، دستیار زندگی
«پادشاهی پیر در تبعید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پادشاهی پیر در تبعید

رمان «پادشاهی پیر در تبعید» نوشته آرنو گایگر با ترجمه شیرین قُرَشی توسط نشر ققنوس به چاپ رسیده است.

پادشاهی پیر در تبعید

رمان «پادشاهی پیر در تبعید» نوشته آرنو گایگر به تازگی با ترجمه شیرین قرشی توسط نشر ققنوس به چاپ رسیده است. این کتاب صد و چهلمین عنوان از مجموعه «ادبیات جهان» و صد و شانزدهمین رمان از این مجموعه است که ققنوس منتشر می کند.

نسخه اصلی این رمان آلمانی در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده و ابتدای آن این جمله از هوکو سایی درج شده است: عمومی ترین مطلب را هم باید خصوصی بیان کرد.

آرنو کایگر در این رمان، داستان تکان دهنده زندگی پدرش را روایت می کند و از انسانی سخن می گوید که نیروی زندگی و هوشیاری اش را با بیماری آلزایمر از دست نداده است. این نویسنده متولد سال ۱۹۶۸ در برگتنس است و در شهرهای اینسبرگ و وین در رشته های زبان شناسی آلمانی، تاریخ کلاسیک و ادبیات تطبیقی تحصیل کرده است. او جوایز ادبی زیادی از جمله جایزه کتاب سال آلمان را به خود اختصاص داده است. این نویسنده در وین زندگی می کند.

کایگر در رمان «پادشاهی پیر در تبعید» همراه با نقل داستان زندگی پدرش، دوران کودکی خود را از نو کشف می کند. شخصیت اصلی داستان سعی می کند پدرش را درک کرده و رابطه اش با او خوب می شود. او می کوشد جملات خاص پدر را درک کند و متوجه می شود پدرش هنوز چند صفت را دارد؛ گیرایی، اعتماد به نفس و شوخ طبعی. علی رغم درگیری با فقدانی جبران ناپذیر، این رمان، کتابی روشن و گاه به گاه خنده آور است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در روزهای سرد و بارانی اواخر سال های دهه هفتاد دور میز آشپزخانه می نشستیم و به بازی زندگی مشغول می شدیم. بازی ساده ای برای کودکان ده سال به بالا که بر اساس موفقیت های اقتصادی بنا شده. صفحه بازی از علامت های رنگینی که نشان دهنده سن و مراحل مختلف زندگی بودند پوشیده بود. چرخ شانس را می چرخاندیم و راهی را که نشان می داد الزاما دنبال می کردیم: تحصیل، مسافرت، ازدواج، موفقیت، عدم موفقیت، خانه هایی که می ساختیم و بعد آتش می گرفتند، شکست های کاری، کشف چاه نفت، اشتباهات در خرید و فروش، بیست و پنجمین سالگرد ازدواج، بازنشستگی. آن زمان نمی دانستیم که مشکلات این بازی در برابر مشکلاتی که بعدها زندگی سر راه ما قرار می دهد چقدر ناچیز است. در ضمن تصوری از اهمیت شانس در زندگی نداشتیم و نمی دانستیم عقب ماندن پا پیش افتادن در زندگی حقیقتا تا چه حد تصادفی است.

وقتی کسی تصادف می کرد یا بیمار می شد و مجبور بود مدتی کنار بنشیند، با بدجنسی از ته دل می خندیدیم و شادی می کردیم...

این کتاب با ۱۵۹ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار ریال منتشر شده است.


منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .