تبیان، دستیار زندگی
فجر در هفتمین روز جشنواره تئاتر فجر 9 تالار نمایش تهران در مقابل استقبال گسترده تماشاگران سر تعظیم فرود آورد. به گزارش سایت ایران تئاتر، روز گذشته، تالارهای مولوی، قشقایی، سایه و چهارسو، به وضوح با محدودیت ظرفیت پذیرش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش هفتمین روز جشنواره تئاتر فجر

در هفتمین روز جشنواره تئاتر فجر 9 تالار نمایش تهران در مقابل استقبال گسترده تماشاگران سر تعظیم فرود آورد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، روز گذشته، تالارهای مولوی، قشقایی، سایه و چهارسو، به وضوح با محدودیت ظرفیت پذیرش تماشاگر دست به گریبان بود.این در حالی بود که جدای از تماشاگرانی که به داخل سالن راه یافتند، تعداد زیادی پشت درها ماندند. استقبال بی نظیر از نمایش های جشنواره شب به شب زیادتر می شود. با این حال باید گفت نظم ستودنی در سالن های نمایش برقرار است.

-- تالار مولوی و افزودن یك اجرا

تالار مولوی كه روز گذشته میزبان نمایش"كوری" به كارگردانی جی‌جی دلالیو بود، در اثر استقبال تماشاگران با 40 دقیقه تأخیر كار خود را آغاز كرده و یك اجرای اضافه نیز در ساعت 18 داشت.

این نمایش با حضور مهمانان خارجی از سفارت ایتالیا، گروه آلمان به سرپرستی روبرتو چولی، تهیه كنندگان انگلیسی و تركیه‌ای و جمع كثیری از هنرمندان تئاتر ایران همچون دكتر دلخواه، دكتر خاكی، منیژه محامدی، پرفسوركامیابی‌مسك، ستاره اسكندری، رحمت امینی و... اجرا شد.

در این نمایش كه تولید مشترك ایتالیا و ایران است، تماشاگران چندین ردیف و تا بخشی از محل بازی بازیگران روی زمین نشسته بودند.

-- تعجب مهمانان خارجی از جشنواره

پیش از ورود تماشاگران به تالار مولوی، تمام صندلی‌ها با حضور مهمانان خارجی، خبرنگاران و هنرمندان اشغال شده بود.

با باز شدن در تالار و ورود بیش از 100 تماشاگر جوان كه به راحتی روی زمین می‌نشستند، نگاه‌های متحیر مهمانان خارجی را می‌شد مشاهده كرد.

یكی از تهیه‌ كنندگان انگلیسی حاضر در سالن در این خصوص گفت:«در انگلستان حتی اگر تالار خالی باشد، هیچ كس روی صندلی‌ای كه بلیت آن قبلاً فروخته شده، نمی‌نشیند.» او كه از حضور جوانان ایرانی در میان تماشاگران تعجب كرده بود، گفت:«بیشتر تماشاگران تئاتر در اروپا را میانسالان تشكیل می‌دهند.»

-- ازدحام تماشاگران و حضور چكناواریان در اتاق فرمان تالار چهارسو

لوریس چكناواریان، آهنگساز كه برای تماشای نمایش"لیرشاه" در صف تماشاگران تالار چهارسو ایستاده بود، سرانجام این نمایش را از اتاق فرمان دید.

شب گذشته تالار چهارسو كه میزبان نمایش لیرشاه به كارگردانی روبرتو چولی از آلمان بود، بیش از 200 تماشاگر را در خود جای داد. این سالن نتوانست 20 تماشاگر دیگری كه پشت در تالار ایستاده بودند را میزبانی كند.

این در حالی است كه تماشاگران تا میانه صحنه روی زمین نشسته بودند و تعدادی از حاضران به صورت ایستاده و حتی بدون میدان دید مناسب به تماشای كار پرداختند.

-- تالار سایه و تماشاگران"سمفونی درد"

در تالار سایه نیز كه دو نوبت اجرای آن به نمایش"سمفونی درد" به كارگردانی حسین پاكدل اختصاص داشت، هر دو اجرا با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد.

در اولین اجرای این نمایش كه جمعی از هنرمندان شناخته شده كشور، همچون فرزانه كابلی، هادی مرزبان و گروه‌های خارجی مهمان جشنواره حضور داشتند، تماشاگران در سه ردیف روی زمین نشسته‌ بودند. در میان تماشاگران دومین اجرای این نمایش نیز تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون از جمله حمید لبخنده حضور داشتند.

-- دردسرهای تلفن همراه!

بی توجهی یكی از تماشاگران نمایش سمفونی درد، تكرار زنگ خوردن تلفن همراه و صحبت كردن این خانم هنردوست (!) تماشاگران این نمایش را عصبانی كرد. صدای گفت‌وگوی تلفنی این تماشاگر، باعث مكث لحظه‌ای بازیگر و بر هم خوردن تمركز تماشاگران شد.

-- در حقیقت شما روی صحنه نشسته‌اید!

جی‌جی دلالیو، كارگردان نمایش كوری پیش از آغاز اجرای این نمایش در مقابل تماشاگران قرار گرفت و با توضیح درباره برخی نقایص فنی كار، شكل بازی بازیگران نمایش و تركیب بازیگران حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای روی صحنه به تماشاگران گفت:«قرار است یك سیم خاردار از جلوی صحنه رد شود، در حقیقت شما درون صحنه نشسته‌اید!

تلاش مسؤولان تالار برای كم كردن تعداد تماشاگران 40 دقیقه به طول انجامید كه در نهایت، بی‌نتیجه ماند.

-- تالار اصلی جور تالارهای دیگر را كشید

تالار اصلی مجموعه تئاترشهر، میزبان تماشاگران بازمانده از سالن‌های دیگر تئاترشهر شد.

محدودیت ظرفیت‌ تالارهای قشقایی، سایه و چهارسو باعث شد تماشاگرانی كه پشت در تالار مانده بودند به تالار اصلی مجموعه تئاترشهر، برای دیدن نمایش"در سایه" كار كشور فرانسه هدایت شوند.

-- حمید لبخنده در تالار قشقایی

حمید لبخنده و جمعی از هنرمندان سینمای كشور به تماشای"خیال روی خطوط موازی" نشستند. این نمایش كه در تالار قشقایی اجرا شد، در هر دو نوبت اجرای خود شاهد استقبال گسترده مخاطبان بود. این سالن نیز تعدادی از تماشاگران خود را پشت در نگاه داشت.

-- بخش خارج از جشنواره

در هفتمین شب جشنواره ، تینوش نظم‌جو نمایش"در خانه ایستاده بودم و منتظر بودم باران بیاید" را كه به شیوه كار روی ضمیر ناخودآگاه تولید شده، روی صحنه برد. این نمایش دو ساعته امشب نیز در كارگاه نمایش اجرا می‌شود.

برنامه روز آینده كارگاه نمایش به اجرای نمایش"عنكبوتی روی موهای تو تار می‌بست و من خواب می‌دیدم" كاری از محمودرضا رحیمی اختصاص دارد. رحیمی این كار را به شیوه"عمل ـ باور" آماده كرده است.

لازم به ذكر است كارگاه نمایش كه به بخش خارج از جشنواره اختصاص دارد، جزء منظم‌ترین تالارهای مجموعه تئاترشهر است و توانسته مخاطبان خاص خود را راضی كند.

منبع : ایران تئاتر

لینک:

آغاز جشنوارهتئاتر فجر

زمان رسیدن به "فجر تئاتر" درتئاتر فجر

برنامه کامل جشنوارهتئاتر فجر

تقدیر از 25 فعال عرصه تئاتر در اختتامیه

غلبه گرمای جشنواره بر سرمای زمستان

سهم تئاتر دفاع مقدس از جشنواره25