تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اهمیتی که یک مادر خوب در تکوین شخصیت طفل و پرورش همه جانبه او دارد، توصیه های جدی جهت همتایی در ازدواج و در نظر گرفتن تناسبات همه جانبه ارایه شده است. از رسول گرامی اسلام نقل شده است که: بنگر فرزند خود را در کجا قرار می دهید که عرق، اثر گذار اس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش خانواده همسر در موفقیت یک ازدواج

با توجه به اهمیتی که یک مادر خوب در تکوین شخصیت طفل و پرورش همه جانبه او دارد، توصیه های جدی جهت همتایی در ازدواج و در نظر گرفتن تناسبات همه جانبه ارایه شده است. از رسول گرامی اسلام نقل شده است که: بنگر فرزند خود را در کجا قرار می دهید که عرق، اثر گذار است(منظور از عرق اصل هر چیز، ریشه و بیخ درخت آمده است).

مریم عطاریان-بخش کلوب ازدواج تبیان
ازدواج

«پسری بیست و سه ساله هستم که تازه تحصیلات دانشگاهی را تمام کرده ام ودر مغازه پدرم مشغول کار شده ام.
وضعیت مالی خوبی دارم و قصد دارم کم کم از پدرم جدا شده و مستقلانه یک مغازه تاسیس کنم و در درازمدت نیز قصد دارم با توجه به رشته تحصیلی ام یک شرکت کامپیوتری بزنم.
از آنجا که در شهر کوچکی زندگی میکنیم خیلی زود توانسته ام شرایط یک زندگی خوب را برای خود مهیا کنم و البته خانواده ام در این زمینه مرا خیلی حمایت کرده اند.
در اقوام دور ما دختر خانمی هست که زیبایی ظاهری بسیار خوبی دارد. تحصیلات متوسطه را به پایان رسانده و دارای چهار خواهر و برادر دیگر است.از لحاظ اخلاق و رفتار و ظاهر بسیار او را می پسندم و بسیار به او علاقمند شده ام اما یک مشکل وجود دارد که مرا با تردید مواجه کرده است:
همه خواهر و برادرهای این خانم از لحاظ ذهنی دچار مشکلات جدی هستند. البته والدین وی نیز دارای مشکل هستند یعنی در کل خانواده این خانم عقب مانده ذهنی هستند.
این شرایط برای من اصلا مهم نیست اما وقتی خواسته خود را با خانواده مطرح کردم، به شدت با مخالفت انها مواجه شدم.
مادرم می گوید: مهرداد ناراحت نمی شوی بعد از ازدواج خانواده همسرت توسط دوستان و اطرافیانت تحقیر و تمسخر شوند؟ حیف تو نیست چنین ازدواجی داشته باشی؟
پدرم نیز از وقتی متوجه این علاقمندی من شده است اصلا با من صحبت نمی کند.
من مانده ام و یک قلب پر از عشق و والدینی که اصلا کوتاه نمی آیند؟
برای من جای سوال است: مگر من می خواهم با خانواده این خانم ازدواج کنم که تا این حد با من مخالفت می کنند؟»

زمینه رشد انسان، خانواده ای است كه از طریق وراثت، الگوهای خانوادگی، شیوه های فرزندپروری، سبك های دلبستگی و دور بودن از آسیب های روانی و تربیتی بیشتر صفات شخصیتی را می پروراند و شكل می دهد.

در فرهنگ ما ایرانی ها، افزون بر زوج جوان، خانواده ها نیز با هم ازدواج می کنند. شاید در کشورهای غربی خانواده های دو طرف حداقل از لحاظ تربیتی تاثیر چندانی در امر ازدواج نداشته باشند(البته تاثیر ژنتیک را هیچگاه نمی توان نادیده گرفت) اما مطابق با ساختار اجتماعی ما ایرانی ها و از آنجا که خانواده از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است، ارتباطات فامیلی بسیار مهم است و نمی توان آن را نادیده گرفت.
زوج جوان بعد از  ازدواج با کلیه اعضای خانواده همسرشان اعم از پدر و مادر و خواهر و برادر و .. ارتباط خواهند داشت و همین تعاملات به شدت بر تربیت و سبک رفتاری فرزندان هم تاثیر خواهد گذاشت و البته هر دو طرف نیز چاره ای جز پذیرش این ارتباطات ندارند چرا که اولا: همسر و فرزندان  به این روابط نیاز دارد و در ثانی صله رحم در فرهنگ ما ایرانیها یک امر بسیار جاافتاده است.
پس با این اوصاف در امر انتخاب همسر، حتما باید به همتایی دو خاتواده از تمام جهات اعم از اخلاقی و اعتقادی و سطح درک و تعادل روانی و مسایل فرهنگی و...توجه جدی داشته باشید
ضمن اینکه دین مبین اسلام، انسان را از ظاهربینی و سطحی نگری دور می كند و افق های گسترده ای از نیك بختی دنیا و رستگاری آخرت را در چشم انداز زندگی اش قرار می دهد. از نظر اسلام، ازدواج مهم ترین عامل تربیت انسان و خانواده محبوب ترین بنای عالم هستی نزد خداوند است. اسلام توصیه می کند كه چون انتخاب های هر كس معیار شخصیت و جهان بینی اوست در گزینش های اساسی از جمله در انتخاب همسر به ملاك های ظاهری و چشمنواز مانند زیبایی، ثروت و مقام توجه نكند (2) و برای سنجش افراد خاستگاه های اصیل همچون میزان و كیفیت دینداری و عوامل خانوادگی را در نظر بگیرد. در آموزه های دینی خانواده از دو جنبه مورد تأكید قرار گرفته است: توارث و تربیت .

جنبه توارث

پیامبر اكرم (ص) مكرر سفارش كرده اند كه چون هدف های اصلی ازدواج تأمین سعادت و شادكامی پایدار و نیز دنیا آوردن و تربیت فرزندانی شایسته است، در گزینش همسر، توانایی هوشی، سلامت جسمی، اخلاقی و دینی اجداد، پدر و مادر و خویشاوندان نزدیك او را به دقت بررسی كنید: «تزوجوا فی الحجر الصالح، فان العرق دساس»(1) با خانواده خوب و شایسته ازدواج كنید، زیرا وراثت اثر خود را می گذارد.

زوج جوان بعد از ازدواج با کلیه اعضای خانواده همسرشان اعم از پدر و مادر و خواهر و برادر و .. ارتباط خواهند داشت و همین تعاملات به شدت بر تربیت و سبک رفتاری فرزندان هم تاثیر خواهد گذاشت

جنبه تربیتی

زمینه رشد انسان، خانواده ای است كه از طریق وراثت، الگوهای خانوادگی، شیوه های فرزندپروری، سبك های دلبستگی و دور بودن از آسیب های روانی و تربیتی بیشتر صفات شخصیتی را می پروراند و شكل می دهد. دین ما بر یك اصل مهم در همسرگزینی تأكید زیاد دارد و آن این است كه مواظب باشید و بپرهیزید از اینكه خصوصیات ظاهری (زیبایی، ثروت، مقام، موقعیت اجتماعی یا مدرك تحصیلی بالا) شما را تحت تأثیر قرار ندهد، بلكه به ریشه ها و زمینه های رشد و تربیت فرد دقت كنید و روی تشخیص عوامل توارثی و تربیتی درباره سلامت پدر، سلامت مادر، هماهنگی و تفاهم آن دو، شیوه های فرزندپروری، سبك های دلبستگی، وضعیت خواهران و برادران، حوادث و بحران های خانوادگی و بعد از اینها در مورد خصوصیات دایی ها، عموها، خاله ها و عمه ها تحقیق كنید.

کاربر عزیز، با توضیحاتی که ارایه شده حتما متوجه شده اید که در این ازدواج شما با چندین مورد موانع جدی مواجه هستید:
- شرایط روحی و روانی خانواده این خانم، که همتایی لازم را با شرایط خانوادگی شما ندارد و طبیعتا بعد از ازدواج در هنگام تعامل با این خانواده دچار مشکل خواهید شد و البته به طور طبیعی فرزندتان هم دایما دراین محیط رفت و امد خواهد داشت. هر چند در ظاهر این دختر خانم از لحاظ هوشی از خانواده خود شرایط بهتری دارد و به نظر دچار مشکلات روحی و عقب ماندگی نیست اما با توجه به اینکه همه اعضای خانواده این دختر خانم دچار عقب ماندگی هستند پس به طورطبیعی این خانم ناقل این دست ژنها هستند. شما در صورتی که با یک متخصص ژنتیک هم مشورت داشته باشید قطعا این دست توصیه ها به شما ارایه می گردد و باید توجه خاصی به این مساله بکنید. در صورت ازدواج با این خانم، برای فرزند آوری باید روندی بسیار پیچیده را طی کنید تا بتوانید فرزندی سالم به دنیا آورید . با فرض اینکه فرزندی سالم هم به دنیا آمد، تاثیرات محیط وتربیت را اصلا نمی توان نادیده گرفت چرا که در هر حال خاله و دایی و پدربزرگ و مادربزرگ تاثیرات خاص خود را خواهد گذاشت.
- و مساله بسیار مهم دیگر عدم رضایت والدین تان است به طوری که حتی پدرتان از شدت مخالفت، ارتباط کلامی خود را با شما قطع کرده است.
فراموش نکنید که با توجه به عرف و فرهنگ ما ایرانی ها، همسر آینده شما باید مورد پسند و قبول والدین تان باشد تا هر دوتان مورد حمایت عاطفی قرار گیرید و وی را در جایگاه عروس خانواده دوست داشته باشند چون در غیر این صورت احساس امنیت خاطر نخواهید داشت و به جهت این دست بی توجهی ها دچار آسیبهای روحی شده و به طور طبیعی زندگی مشترک تان هم از این آسیبها در امان نخواهد ماند.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

پی نوشت:
1(میزان الحكمه، ج 5، ص 2258
2) بقره، 221



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.