تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل برگزاری نخستین سمپوزیوم روابط عمومی استان اردبیل را شروع و استارتی برای نگاه تخصصی به حوزه روابط عمومی در استان اردبیل عنوان کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت نگاه تخصصی و حرفه ای به حوزه روابط عمومی

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل برگزاری نخستین سمپوزیوم روابط عمومی استان اردبیل را شروع و استارتی برای نگاه تخصصی به حوزه روابط عمومی در استان اردبیل عنوان کرد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

شفیع شفیعی

به گزارش روابط عمومی، شفیع شفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل با بیان اینکه روابط عمومی به عنوان آئینه دستگاه ها، ادارات دولتی و شرکت های خصوصی تلقی می شود، گفت: نقش روابط عمومی در جلب نظر و مشارکت افکار عمومی در خصوص عملکرد دستگاه و سازمان، کمک به فعالیت های دستگاه و همچنین در ارزیابی آن سازمان اساسی و تعیین کننده است.
وی با بیان اینکه در ایران تاکنون چندان نگاه تخصصی و حرفه ای به روابط عمومی نشده و معمولا روابط عمومی و کارکنان آن در سازمان ها از لحاظ ساختار اداری در خصوص تخصصی و حرفه ای بودن در سطح پایین و فقیری قرار گرفته اند، افزود: در سال های اخیر با توجه به اینکه رشته هایی در حوزه روابط عمومی در برخی از دانشگاه ها ایجاد شده است، نگاه تخصصی بصورت خیلی کم دیده می شود، ولی همچنان روابط عمومی ها از نگاه تخصص و حرفه ای بودن فقیر هستند.
شفیعی تصریح کرد: هم اکنون روابط عمومی ها معمولاً در کارهای روزمره اداری و بیشتر در بخش برگزاری مراسمات، تبلیغات و اطلاع رسانی های معمولی فعالیت می کنند و بصورت حرفه ای وارد رسالتی که یک روابط عمومی سازمان باید داشته باشد، وارد نشده اند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با بیان اینکه روابط عمومی ها نقش عمده ای در ایجاد شناخت از وظایف، اختیارات و اهداف سازمان ها دارند، خاطرنشان کرد: روابط عمومی باید در اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی در جامعه، سرمایه گذاران بخش خصوصی و همچنین روابط بین الملل، اهداف سازمان خود را اطلاع رسانی کند.
این مدرس روابط عمومی و ارتباطات با تاکید بر نقشی اساسی روابط عمومی دستگاه ها و سازمان های دولتی در توسعه، گفت: توسعه دستگاه اجرایی و بالطبق توسعه استان بدون نگاه تخصصی و حرفه ای به حوزه روابط عمومی امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به وظایف روابط عمومی، این حوزه را دارای دو وظیفه اساسی درون سازمانی و برون سازمانی برشمرد و افزود: جمع آوری اطلاعات درون سازمانی از طریق جمع بندی دستورالعمل ها، اهداف، وظایف و چارت سازمانی، آئین نامه کارگروه ها و کمیسیون ها امکان پذیر بوده و همچنین در بعد برون سازی استفاده از ظرفیت سازمان های مافوق و نظارتی، شبکه های اطلاع رسانی، اصحاب رسانه و افکار عمومی مهم به نظر می رسد تا ازین طریق بتوان اطلاعات بدست آورد.
شفیعی ادامه داد: پردازش و بهره برداری از اطلاعات در راستای وظایف دستگاه و سازمان مربوطه، انتشار اطلاعات و اطلاع رسانی و آگاهی دهی به افکار عمومی در ارتباط با وظایف و عملکرد سازمان از دیگر وظایف روزمره یک روابط عمومی دستگاه اجرایی است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با اشاره به وظایف تخصصی و حرفه ای یک روابط عمومی فعال و پویا نیز گفت: تحلیل محتوای اخبار و گزارش های مربوط به سازمان، برقراری ارتباط با سازمان های دیگر، تعامل با رسانه ها، ایجاد ارتباط و تعامل با مجامع دانشگاهی، افزایش سواد رسانه ای در جامعه و ارتباط با سازمان های علمی و بین المللی از جمله مهمترین این وظایف هستند.
این مدرس رشته روابط عمومی و ارتباطات  با بیان اینکه سمپوزیوم یک نشست و همایش علمی محسوب می شود، گفت: یکی از مهمترین و بهترین راهکارها برای ارتقای سطح دانش و بینش تخصصی افراد در حوزه کاری مربوطه برگزاری سمپوزیوم های علمی و تخصصی است.
وی با اشاره به برگزاری نخستین سمپوزیوم روابط عمومی استان اردبیل در اواخر اردیبهشت ماه سالجاری، تاکید کرد: برگزاری این سمپوزیوم همه روابط عمومی های استان را در یک محل جمع می کند و یک تفاهم عملی و تخصصی در میان آنها ایجاد می کند و با ارائه آگاهی کامل به روابط عمومی ها، وظایف حوزه کاری مربوطه را در قالب کارگاه های آموزشی و ارائه مقالات بصورت عملیاتی تشریح می کند.
شفیعی برگزاری نخستین سمپوزیوم روابط عمومی استان اردبیل را شروع و استارتی برای نگاه تخصصی به حوزه روابط عمومی در استان اردبیل عنوان کرد و افزود: برگزاری این سمپوزیوم میزان آگاهی شرکت کنندگان را نسبت به گذشته افزایش داده و در عملکرد آنها تاثیر مستقیمی خواهد داشت.
این مدرس رشته روابط عمومی و ارتباطات از روابط عمومی های استان خواست تا فعالیت ها و برنامه های خود را به سمت مفاهیم و نظریات علم روابط عمومی و ارتباطات سوق دهند تا در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی استان تحول ایجاد شده و پیش به سوی توسعه استان حرکت کنیم.