تبیان، دستیار زندگی
برای فهم این که غذاها چگونه باعث میگرن می شوند، به مطالعات بیشتری نیاز است، اما برخی مطالعات توانسته اند مؤلفه های خوراکی را که می توانند ترشح گلوبولین ایمنی در خون را برانگیزانند شناسایی کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه غذاهایی می توانند باعث میگرن شوند

برای فهم این که غذاها چگونه باعث میگرن می شوند، به مطالعات بیشتری نیاز است، اما برخی مطالعات توانسته اند مؤلفه های خوراکی را که می توانند ترشح گلوبولین ایمنی در خون را برانگیزانند شناسایی کنند. گلوبولین ایمنی تأثیری دومینووار در شروع سردرد میگرنی دارد.

هدی بانکی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
میگرن

میگرن می تواند باعث ضعف و ناتوانی شده و علائم آن می تواند در زمان بروز، مانع از انجام هر کاری شوند. میلیون ها نفر مبتلا به میگرن هستند؛ حدود 18 درصد از زنان و 6 درصد از مردان در ایالات متحده از میگرن رنج می برند.
متأسفانه، دانسته ها در مورد دلایل و بهترین شیوه های درمانی میگرن چندان زیاد نیستند. دلایل گوناگونی برای بروز میگرن وجود دارد و طیف گسترده ای را دربر می گیرد؛ از استرس و تغییرات هورمونی گرفته تا حساسیت های غذایی، تغییرات عادات خواب، محیط، داروها و ...

رنگ های مصنوعی، شیرین کننده ها یا سایر طعم دهنده ها هم می توانند عامل برانگیزاننده میگرن در بعضی ها باشند

برای فهم این که غذاها چگونه باعث میگرن می شوند، به مطالعات بیشتری نیاز است، اما برخی مطالعات توانسته اند مؤلفه های خوراکی را که می توانند ترشح گلوبولین ایمنی (ایمنوگلوبولین) در خون را برانگیزانند شناسایی کنند. گلوبولین ایمنی تأثیری دومینووار در شروع سردرد میگرنی دارد.
سایر دلایل شامل برخی غذاها می شود که می توانند تعادل هورمون های مغز مانند سروتونین و اپی نفرین را تغییر دهند و یا روی خود مغز اثر بگذارند. اگر سبب بروز میگرن، غذای خاصی باشد، این سردرد 12 تا 24 ساعت بعد از خوردن روی می دهد.
هرچند تنوع زیادی در خوراکی های برانگیزاننده میگرن وجود دارد اما بیشتر آن ها شامل، الکل، کافئین، افزودنی های خوراکی، مرکبات، پنیر کهنه و گوشت دودی می باشد.

افزودنی های غذایی: MSG(مونوسدیم گلوتامید)، رنگ و طعم مصنوعی

مونوسدیم گلوتامید به عنوان طعم دهنده به خوراکی ها افزوده شده و بیشتر در رستوران ها یا برخی غذاهای فرآوری شده یافت می شود. مونو سدیم گلوتامات می تواند در 15 درصد از میگرنی ها عامل بروز این درد باشد. مونو سدیم گلوتامید در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده موجود است. اگر روی برچسب ها دنبال مونوگلوتامید به عنوان افزودنی می گردید باید بدانید که مالتودکسترین یا پروتئین سبزیجات هیدرولیز شده هم نامیده می شود.
رنگ های مصنوعی، شیرین کننده ها یا سایر طعم دهنده ها هم می توانند عامل برانگیزاننده میگرن در بعضی ها باشند. متأسفانه، نام های زیادی برای افزودنی های مصنوعی وجود دارد بنابراین توصیه می شود از آن ها پرهیز کرده و بیشتر دنبال غذاهای طبیعی باشیم.

کافئین

ارتباط کافئین با سردرد تاحدودی پیچیده است. مصرف کافئین وقتی که سردرد داریم می تواند به تسکین و کاهش درد کمک کند. در حقیقت برخی داروهای مسکن حاوی کافئین هستند. با این وجود، مصرف زیاد کافئین می تواند ریسک بروز سردرد ناشی از دوری از کافئین را افزایش دهد.

میگرن

اگر دیدید با کاهش مصرف کافئین دچار سردرد می شوید، توصیه این است که مصرف کافئین تان را تدریجاً کم کنید. اگر مصرف کافئین را ناگهان متوقف نمایید، می تواند موجب سردرد یا میگرن شود. بیشتر کارشناسان پیشنهاد می کنند اگر متوجه شدید کافئین دلیل سردرد شماست، مصرفش نکنید. یادتان باشد کافئین در قهوه و چای وجود دارد اما در خوردنی های دیگر هم می تواند موجود باشد، مانند برخی نوشیدنی ها، داروها و یا مکمل ها.

انواع مرکبات یا شکلات

ویژگی مشترک مرکبات و شکلات چیست؟ با این که هردوی این خوراکی ها فواید زیادی برای سلامتی دارند اما برای بعضی ها می توانند عامل بروز میگرن باشند. مرکبات و شکلات دو نوع خوردنی هستند که منبع ترکیباتی به نام تیرامین محسوب می شوند. تیرامین می تواند برانگیزاننده میگرن باشد.

پنیر کهنه و گوشت های دودی

پنیر کهنه مانند چدار نیز منبع تیرامین است. گوشت های دودی می توانند منبع نیتریت و سولفات باشند که عامل میگرن در بعضی هاست. هرچند پشتوانه علمی درمورد این که این خوردنی ها می توانند برانگیزاننده میگرن باشند وجود ندارد اما خیلی ها ادعا می کنند این غذاها در آن ها سبب میگرن می شود.

پنیر کهنه مانند چدار نیز منبع تیرامین است. گوشت های دودی می توانند منبع نیتریت و سولفات باشند که عامل میگرن در بعضی هاست

الکل

هر نوع الکلی می تواند برای بعضی ها باعث میگرن شود، اما محققان همچنان در حال تلاش برای درک ارتباط دقیق بین الکل و بروز میگرن در برخی افراد هستند. شاید دلیلش هیستامین و تیرامین موجود در الکل باشد و یا این حقیقت که الکل، آب بدن را کم می کند.

از خوردن چیزهایی که بدنتان را کم آب می کند اجتناب کنید

از خوردن غذاهایی که می توانند عامل این سردردها باشند و همچنین از گرسنگی کشیدن اجتناب کنید. مرتب و منظم غذا بخورید، و بدنتان را در حالت کم آبی قرار ندهید، در طول روز آب بنوشید تا این عامل را از سر راهتان بردارید.
همچنان سؤال های زیادی در مورد میگرن وجود دارد. دلایل دقیق بروز میگرن گوناگون است، و عامل غذایی فقط یکی از آن هاست.

یادداشت غذایی داشته باشید

اگر میگرن دارید و نسبت به دلیلش مطمئن نیستید، از یک پزشک راهنمایی بگیرید. اگر فکر می کنید میگرن شما می تواند مربوط به چیزهایی که می خورید باشد، یادداشت غذایی داشته باشید. هر چیزی را که می خورید و می نوشید و زمانی که میگرن به سراغتان می آید یادداشت کنید. ببینید ارتباطی میان زمان بروز میگرن و چیزی که می خورید وجود دارد؟ و یادتان باشد ممکن است غذایی که روز گذشته خورید هم دخیل باشد.
لیستی که ما ارائه دادیم فراگیر و کامل نیست؛ بعضی از افراد در این عامل منحصر به فرد هستند. اگر شما متوجه ارتباط بین چیزی که می خورید و زمان بروز میگرن شدید، آن را حذف کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد و آیا مفید است یا خیر.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.