تبیان، دستیار زندگی
کمتر از پنج ماه تا آغاز بازی های المپیک تابستانی ریو، 41 ورزشکار ایرانی موفق شده اند سهمیه حضور در این بازی ها را کسب کنند، چیزی حدود 12 سهمیه کمتر از دوره قبل. البته هنوز رقابت های انتخابی به پایان نرسیده و می توان پیش بینی کرد که کاروان ورزشی ایران با ه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیم و امید ورزش ایران در ریو

کمتر از پنج ماه تا آغاز بازی های المپیک تابستانی ریو، 41 ورزشکار ایرانی موفق شده اند سهمیه حضور در این بازی ها را کسب کنند، چیزی حدود 12 سهمیه کمتر از دوره قبل. البته هنوز رقابت های انتخابی به پایان نرسیده و می توان پیش بینی کرد که کاروان ورزشی ایران با همان تعداد بازی های المپیک لندن پا به رقابت های ریو بگذارد

فاتح حسینی-بخش ورزشی تبیان
ریو 2016

کمتر از پنج ماه تا آغاز بازی های المپیک تابستانی ریو، 41 ورزشکار ایرانی موفق شده اند سهمیه حضور در این بازی ها را کسب کنند، چیزی حدود 12 سهمیه کمتر از دوره قبل. البته هنوز رقابت های انتخابی به پایان نرسیده و می توان پیش بینی کرد که کاروان ورزشی ایران با همان تعداد بازی های المپیک لندن پا به رقابت های ریو بگذارد اما مسئولان ارشد وزارت ورزش پیش بینی کرده اند که موفقیت ورزش ایران در لندن، در ریو تکرار نخواهد شد. آنها نتایج کاروان ورزشی ایران در المپیک قبلی را "استثنا" می خوانند که تکرارش با حال و روز ورزش ایران ممکن نیست.
وزیر ورزش در آخرین اظهارنظرش درباره پیش بینی اش از عملکرد کاروان ایران در ریو پیش بینی کرده بود که "در بهترین حالت ممکن" ورزشکاران ایرانی بتوانند 4 یا 5 مدال در رقابت با حریفان خود کسب کنند. اظهارنظر محمود گودرزی مستند بر میانگین مدال های گرفته شده ورزش ایران در دوره های قبلی المپیک بوده، چه آن زمان که در المپیک پکن با یک طلا ضعیف ترین کارنامه ورزش ایران در دولت نهم رقم خورد، چه وقتی که در المپیک لندن، ورزش ایران با کسب 4 طلا و قرار گرفتن در رتبه بیستم دنیا تاریخی ترین کارنامه ورزش ایران را پس از انقلاب ثبت کرد. اکنون ورزش ایران وضعیت بینابین دارد، نه انتظار می رود ورزش ایران کارنامه ضعیف چین را در برزیل ثبت کند و نه توقع می رود ورزشکاران ایران مثل المپیک لندن بدرخشند اما نگاهی به پراکندگی سهمیه های کسب شده می توان این انتظار را داشت که همچون دوره های پیشین این بار هم بار اصلی کسب مدال بر روی سه رشته کشتی، وزنه برداری و تکواندو باشد؛ سه رشته ای که در ادوار مختلف المپیک اکثر مدال های ورزش ایران را به ثبت رسانده اند. نگاهی به نتایج کسب شده در المپیک لندن نشان می دهد از 12 مدال کسب شده توسط ورزشکاران ایرانی، 11 مدال را ورزشکاران این سه رشته کسب کردند و تنها احسان حدادی در دوومیدانی بود که طلسم شکنی کرد و یک مدال با ارزش برای ایران در پرتاب دیسک کسب کرد.

*ستاره های نوظهور ورزش ایران

فرزان عاشورزاده، کیانوش رستمی، زهرا نعمتی و چندین و چند اسم دیگر ستاره های ورزش ایران هستند که امید زیادی به درخشش شان در المپیک ریو می رود. عاشورزاده در تکواندو با طلایی که در مسابقات جهانی کسب کرد، همه نگاه ها را به سمت خود خیره کرد و فدراسیون جهانی تکواندو به او لقب "سونامی" داد. او را می توان مهمترین چهره تکواندوی ایران در المپیک ریو دانست؛ کسی که خاطره روزهای طلایی هادی ساعی را برای تکواندوی ایران زنده کرده و اگر برای او همه چیز خوب پیش برود، می توان انتظار داشت که عاشورزاده نوزده ساله بالاتر از سایر رقبایش به مدال با ارزش طلای المپیک برسد.

در دوره قبلی بازی های المپیک هشت ورزشکار زن ایرانی توانستند با رعایت حجاب اسلامی در این رقابت ها حاضر شوند اما این تعداد در مقایسه با دوره قبل در ریو افزایش پیدا خواهد کرد. تا به حال هشت ورزشکار زن ایرانی توانسته اند سهمیه حضور در المپیک ریو را کسب کنند که در این میان زهرا نعمتی مهمترین چهره است

کیانوش رستمی را هم می توان یکی از مدعیان اصلی رقابت های وزنه برداری المپیک دانست؛ ورزشکاری که در کنار بهداد سلیمی می تواند به مدال طلا برسد. اگر رستمی بتواند به مدال طلای بازی های المپیک ریو برسد، او می تواند بعد از درخشش در بازی های آسیایی قبلی و همینطور مسابقات جهانی به همه افتخارات ممکن در وزنه برداری برسد. در کنار او بهداد سلیمی هم حضور دارد که با سابقه کسب طلای رقابت های وزنه برداری المپیک لندن، نقش بزرگی در نتیجه تاریخی ورزش ایران در سال 2012 ایفا کرد. سلیمی بعد از مصدومیتی که گرفتارش شد، این روز ها تمریناتش را آغاز کرده و این خوش بینی وجود دارد که بتواند با جدی شدن تمریناتش به مرز آمادگی برسد و یک مدال طلای دیگر را هم به کارنامه افتخاراتش اضافه کند.

*حضور پرتعداد ورزشکاران زن در کاروان ایران

در دوره قبلی بازی های المپیک هشت ورزشکار زن ایرانی توانستند با رعایت حجاب اسلامی در این رقابت ها حاضر شوند اما این تعداد در مقایسه با دوره قبل در ریو افزایش پیدا خواهد کرد. تا به حال هشت ورزشکار زن ایرانی توانسته اند سهمیه حضور در المپیک ریو را کسب کنند که در این میان زهرا نعمتی مهمترین چهره است. لیلا رجبی (دوومیدانی)، الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه لقا جام بزرگ و گلنوش سبقت اللهی (تیراندازی)، زهرا نعمتی (تیراندازی با کمان)، کیمیا علیزاده (تکواندو) و ندا شهسواری (تنیس روی میز) هشت ورزشکار زنی هستند که در فاصله 5 ماه مانده تا شروع المپیک سهمیه حضور در این بازی ها را کسب کرده اند اما می توان امیدوار بود که فرزانه فصیحی و سپیده توکلی در دو ومیدانی و دو ورزشکار ایران در قایقرانی و رویینگ هم بتوانند به تعداد سهمیه های ورزشکاران زن ایران اضافه کنند. سابقه حضور بانوان ایرانی در مسابقات المپیک به سال ۱۹۶۴ در بازیهای المپیک توکیو باز می گردد. نازلی بیات در رشته پرش ارتفاع، ژولیت گفرکف در پرتاب دیسک و سیمین صفامهر در دوی ۱۰۰ متر و پرش طول، جمیله سروری نیز در رشته ژیمناستیک نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات بودند. پس از آن نیز بانوان ایرانی در دوره ها مختلف موفق به حضور در این رویداد مهم ورزشی شده اند. اما این بار باید دید بانوان ایرانی در ریو چه خواهند کرد.

*زهرا نعمتی، سورپرایز ورزش ایران در ریو

زهرا نعمتی تنها ورزشکار تاریخ ورزش ایران است که توانسته با توانایی بالای خود هم سهمیه المپیک و پارالمپیک را کسب کند. این ورزشکار در بازی های ریو در رشته تیراندازی با کمان برای ایران رقابت خواهد کرد. او پیش از معلولیتش یک ورزشکار حرفه ای در رشته تکواندو بود که بعد از تصادف امیدش را از دست نداد و نشان داد معلولیت، محدودیت نیست و او می تواند با همان انگیزه سابق ورزش کند. او اکنون با تلاشش توانسته یکی از برترین ورزشکاران برتر دنیا لقب بگیرد تا جایی که در سال 2015 به عنوان ورزشکار سال در میان معلولان دنیا انتخاب شد و امسال هم توانست جواز حضور در مسابقات المپیک و پارالمپیک را به صورت همزمان کسب کند. او با انتخاب کمیته ملی المپیک، پرچم دار کاروان ایران در بازی های ریو خواهد بود؛ اتفاقی که افتخار بزرگی برای هر ورزشکار به حساب می آید.