تبیان، دستیار زندگی
درباره توافق هسته ای با ایران، نگرانی های عمیقی وجود دارد که ایران با میلیارد ها دلاری که اکنون به آن ها دسترسی دارد، چه خواهد کرد. این یکی از عللی است که برخی دولتمردان غربی، به شدت مخالف هر گونه اقدام احتمالی دولت اوباما درباره فراهم کردن دسترسی ایران ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه جنجالی ظریف

درباره توافق هسته ای با ایران، نگرانی های عمیقی وجود دارد که ایران با میلیارد ها دلاری که اکنون به آن ها دسترسی دارد، چه خواهد کرد. این یکی از عللی است که برخی دولتمردان غربی، به شدت مخالف هر گونه اقدام احتمالی دولت اوباما درباره فراهم کردن دسترسی ایران به دلار هستم.

بخش سیاست تبیان
ظریف

طی چند روز اخیر بخش اعضمی از اکثر رسانه های بین المللی، به موضوعات مربوط به ایران اختصاص یافته است. در این زمینه، نشریه آلمانی "اشپیگل" مصاحبه ای را که به تازگی با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران انجام داده، منتشر کرده است. ظریف در این گفت و گو اظهار داشته، آمریکا باید بدون اما و اگر، امکان تجارت سالم با ایران را برای جامعه بین الملل فراهم کند.
وی گفته: «ما باید به مردم نشان دهیم که این توافقنامه ارزشش را داشته است؛ بنابراین، اگر به دنبال پایداری آن هستیم، باید سرمایه گذاری را تأمین و تضمین کنیم. بدیهی است که مردم ایران هم می خواهند نتایج این توافقنامه را احساس کنند. وی درباره درخواست ایران از آمریکا در موضوع توافق هسته ای، اظهار داشته: «آنچه ما از دولت آمریکا می خواهیم، آن است که درخصوص کارهای شما (اروپایی ها) مداخله بیجا نکند، چون آمریکا باید حامی برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) باشد... آمریکا باید شفاف عمل کرده و امکان تجارت سالم با ایران را بدون اما و اگر مهیا کند».
با وجود این، مواضع منفی و کارشکنانه مقامات آمریکا درباره ایران همچنان ادامه دارد. در این راستا، به نوشته پایگاه اینترنتی "هیل"، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از دولت باراک اوباما خواسته به علت آنچه نگرانی ها درباره ایران توصیف کرده، ایده فراهم کردن دسترسی ایران به دلار را کامل کنار بگذارد. وی گفته: "درباره توافق هسته ای با ایران، نگرانی های عمیقی وجود دارد که ایران با میلیارد ها دلاری که اکنون به آن ها دسترسی دارد، چه خواهد کرد. این یکی از عللی است که من به شدت مخالف هر گونه اقدام احتمالی دولت اوباما درباره فراهم کردن دسترسی ایران به دلار هستم. اوباما باید این مسأله را به طور کامل کنار بگذارد". این اظهارات در حالی مطرح می شود که دو هفته پیش، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت اوباما در حال بررسی فراهم کردن دسترسی ایران به دلار است.

ایران هنوز از مزایای اقتصادی مورد انتظار برجام، بهره نبرده است.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی شده، ممکن است تحویل سامانه موشکی «اس ۳۰۰» به ایران، سبب تحریم ایران شود. به نوشته «آسوشیتدپرس»، جان کربی گفته: شاید «تحویل موشک های اس -۳۰۰ به ایران به تحریم این کشور منجر شود». وی درباره دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر نیز گفته، موضوع دیدار، اجرای برجام است و وزیر امور خارجه آمریکا از این فرصت استفاده می کند تا درباره مسائل دیگر منطقه، از جمله گفت و گوهای جاری در ژنو بر سر سوریه تبادل نظر شود. وی همچنین درباره روند اجرای برجام از سوی ایالت های آمریکا و نامه هایی که گفته می شود از سوی دولت در این زمینه برای ایالت ها فرستاده شده، اظهار داشته که نامه ها صرفاً برای اطلاع رسانی درباره اجرای برجام بوده و در آن ها، بر ایالت ها فشاری در این زمینه وارد نشده است.
در همین راستا، روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به موضوع اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم ها پرداخته و می نویسد، ایران هنوز از مزایای اقتصادی مورد انتظار برجام، بهره نبرده است. این روزنامه با بیان اینکه ایران از زمان اتمام توافق هسته ای با آمریکا و سایر قدرت های جهانی در ژوئیه سال گذشته، هنوز از مزایای اقتصادی مورد انتظارش برخوردار نشده، مدعی شده است: «ایرانی ها ناامید شده اند؛ اما تا اندازه زیادی باید خودشان را سرزنش کنند». به نوشته این روزنامه، یکی از موانع فعلی این است که بیشتر تحریم های آمریکا به بهانه های حقوق بشر و تروریسم همچان پابرجا هستند؛ اما ایران می دانست که رفع تمامی تحریم های آمریکا هرگز جزو توافق هسته ای نبوده است. نویسنده این مطلب همچنین بانک های ایرانی را به عدم انجام اقدامات لازم برای مقابله با پولشویی متهم کرده و مدعی شده بانک های ایرانی، سیاست زده و فاقد شفافیت هستند.
در نهایت، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی به اجلاس اخیر دوحه درباره تولید نفت پرداخته و با اشاره به تقابل عربستان با ایران، ریاض را به سیاسی کاری در موضوع نفت متهم کرده است. این سایت، سیاستگذاری نفتی سردمداران جدید عربستان سعودی را زیر سوال برده و آن را مغایر با سیاست های ریاض در دهه های گذشته دانسته که مقامات کار کشته ای در این کشور، به ویژه در صنعت نفت بوده و مشتاقانه با ایران همکاری می کردند. در این مطلب آمده: «شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، اکنون سیاستگذاری نفتی را به دست گرفته و این پسر تنها سی ساله ملک سلمان، بر رویکردی که از چندین دهه پیش در مورد جداسازی ملاحظات تجاری و سیاسی از یکدیگر وجود داشت، خط بطلان کشید». به نوشته بلومبرگ، این تغییر رویه به معنای بلاتکلیف نگه داشتن تمام شرکت های نفتی مهم، از جمله اکسون موبیل تا معامله گران نفتی نظیر گروه معامله گر «ویتول بی وی» است و اکنون آن ها مجبورند از یک سیاستگذاری مبهم در خاورمیانه که آل سعود بانی آن بوده پیروی کنند.



منبع : تابناک