تبیان، دستیار زندگی
روستای تمین روستای تمین در135 کیلومتری زاهدان، در 65 کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه از جنوب به کوه تفتان و از شمال به سیاه کوه قرار دارد. روستای تمین تاکنون دو بار بعنوان روستای نمونه گردشگری کشور انتخاب شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهشت کوچک بلوچستان

روستای تمین روستای تمین در135 کیلومتری زاهدان، در 65 کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه از جنوب به کوه تفتان و از شمال به سیاه کوه قرار دارد. روستای تمین تاکنون دو بار بعنوان روستای نمونه گردشگری کشور انتخاب شده است.

به کوشش: محسن سعادتی-بخش گردشگری تبیان
روستای تمین

آب و هوای این روستا تابستان ها خنک و زمستان ها سرد است که با توجه به این وضعیت بهار بهترین زمان است تا مسافران و گردشگران با سفر به این منطقه از هوای خنک و طبیعت بکر آن بهره مند شوند. این روستا دارای کوههای سر به فلک کشیده  ای است که منبع غنی و سرشاری از گیاهان دارویی از جمله اسپنتان، درمنه، مور، کلپوره، زامبول و درنگ است که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد فراوانی دارند. در بیشتر نقاط این روستا درختانی خودرو نظیر بنه، ارچن، انجیر کوهی، گواتام(بادام کوهی) و گز وجود دارند.

آثار تاریخی و گردشگری روستا

روستای تمین همچنین دارای آثاری تاریخی و گردشگری زیادی از جمله تپه های باستانی، معماری صخره ای، چله خانه،آسیاب هاب آبی، قلعه ها، قبرستان ها، کوره های ذوب و غارهای باستانی فراوانی می باشد که نشان دهنده از قدمت تاریخی این روستای با هدف گردشگری است.

روستای تمین

قبرستان تاریخی تمین: این قبرستان که در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده، یکی از آثار باستانی و مهم روستای تمین می باشد. قبور دارای شکل چهارگوش می باشند که با سنگ پوشانده شده اند. همچنین از نکات ارزشمند در رابطه با گورستان تمین این است که حدود 60 درصد از قبور رو به قبله نیستند و این فرضیه را که قبور مربوط به زرتشتیان، با توجه به مهاجرت زرتشتیان به این منطقه، را مطرح می کند.

چشمه آب معدنی: در روستای تمین چشمه زیبایی وجود دارد که از دل کوه می جوشد. از خصوصیات بارز این چشمه وجود املاح معدنی و همچنین گرم بودن آب آن در زمستان و سرد بودن آن در تابستان است.
قلعه تمین: قلعه باستانی تمین دارای حدود سه هزار متر مربع مساحت و بیست و پنج متر ارتفاع می باشد. مصالح ساخت این قلعه سنگ و گل رس است. این قلعه محل حکومت حکمرانان محلی همچون سید خان، مدت خان و نورمحمد خان بوده است.

روستای تمین

معماری صخره ای: معماری صخره ای روستای تمین با مساحت بیش از چهار هزار متر مربع در نوع خود در سطح کشور کم نظیر است. با توجه به نظر باستان شناسان قدمت این نوع معماری مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی می باشد. معماری صخره ای این روستا همانند معماری صخره ای روستاهای میمند کرمان و کندوان می باشد، بدین گونه که خانه ها در چهار قسمت در دل کوه کنده شده و سقف خانه ها تقریبا گنبدی شکل بوده و هر یک از آنها دارای ستون ها و قسمت های الحاقی به بنا را ایجاد کرده است.

آسیاب های آبی: از دیگر آثار برجسته روستای تمین آسیاب های آبی آن می باشد که دارای قدمتی حدود 150 سال می باشد. وجود منابع آبی فراوان زمینه هایی را برای ایجاد آسیاب هایی را در روستا فراهم کرده است. این نوع آسیاب ها در مناطق اطراف تفتان به ویژه در لادیز و تمندان متداول بوده است.

روستای تمین

چله خانه: از آثار تاریخی دیگر روستا چله خانه می باشد، که در گذشته محلی برای دعا و عبادت مردم منطقه بوده است. نقل است که مردم در چله خانه به مدت چهل شبانه روز به ریاضت و اعتکاف می پرداختند و غذایشان فقط آب و در صورت نیاز یک دانه خرما بوده است.


منابع:
سیری در ایران
همگردی
ایرانگردی