تبیان، دستیار زندگی
»  « كلانتری 14 بهار» و خانه‌ی آقاجون (پدرزن سرهنگ) دو لوكیشن عمده مجموعه تلویزیونی «سلام» است كه در یكی از كوچه‌های خیابان بهار شمالی واقع شده است؛ قصه‌های مجموعه تلویزیونی «سلام» بر گرفته از احادیث پیامبر اكرم است و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت صحنه ای از 90 شبی « سلام »

« كلانتری 14 بهار» و خانه‌ی آقاجون (پدرزن سرهنگ) دو لوكیشن عمده مجموعه تلویزیونی «سلام» است كه در یكی از كوچه‌های خیابان بهار شمالی واقع شده است؛ قصه‌های مجموعه تلویزیونی «سلام» بر گرفته از احادیث پیامبر اكرم است و با داستان منتقل شدن سرهنگ از شیراز و ورود او به خانه پدرزنش آغاز می‌شود.

گزارش ایسنا از پشت صحنه‌ی این مجموعه‌ی 90 شبی كه قرار است از شبكه‌ی تهران پخش شود حاكی است:

لوكیشن حیاط ، اپیزود «دود از كنده بلند میشه»، مجموعه تلویزیونی سلام؛ هر یك از عوامل حاضر در حیاط خانه آقاجون، مشغول آماده كردن كاری كه به آن‌ها سپرده شده هستند و بازیگران كم كم به صحنه می‌آیند.

***

علیرضا فرزین ـ كارگردان مجموعه ـ با كلاه قهوه‌ای رنگی كه بخشی از صورتش را نیز پوشانده در حیاط قدم می‌زند و تعدادی دیگر از عوامل ریل‌های تصویربرداری را پشت سر هم می‌چینند.

دستیار كارگردان پس از نشستن محمود پاك‌نیت ـ بازیگر نقش سرهنگ سریال سلام ـ در اتومبیل بنز نقرآبی رنگی كه در جلوی درب ورودی حیاط در زیر برگ‌های مو خشك شده بر سر در ورودی پارك شده، تك‌تك بازیگران را صدا می‌زند و پس از آن مهدی صباغی بازیگر نقش پدر زن سرهنگ، شیرین بینا (همسر سرهنگ)، شهروز ابراهیمی (پسر سرهنگ) به همراه گلاب آدینه (بازیگردان این مجموعه) به گروه می‌پیوندند.

گلاب آدینه با عوامل خوش و بشی می‌كند و در صندلی كنار دست كارگردان می‌نشیند. كارگردان برای گرفتن هر برداشت واژه‌های «صدا، دوربین و حركت»، «همه لطفا سرجایشان» را تكرار می‌كند و می‌گوید: دقت كنید یك برداشت برویم، چون هوا سرد است.

اما با این حال پلان چند بار تكرار می‌شود و او از جایش بلند و به سمت بازیگرها می‌رود كه حركتشان به سمت ماشین چگونه باشد.

علیرضا فرزین درباره شكل‌گیری این مجموعه تلویزیونی به ایسنا می‌گوید: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال پیامبر اعظم(ص) شاخك‌هایم تیز شد و احساس كردم باید كار ویژه‌ای به مناسبت این سال انجام شود و سپس طرحی را با حضور بچه‌های نیروی انتظامی خراسان نوشتم سپس به نیروی انتظامی تهران آمدیم و طرح 30 قسمتی آماده شد كه مورد توجه شبكه قرار نگرفت.

وی می‌افزاید: پس از آن كار به دوست عزیزمان آقای فرهاد توحیدی سپرده و در مجموع شروع تولید كار با تاخیر بود و در حال حاضر بیست و چند روزی است كه تصویربرداری را آغاز كرده‌ایم.

كارگردان تاكید می‌كند: در مجموعه سلام همه بچه‌ها با هم همدل، همزمان و همفكر هستند ودوست دارند چاله‌های یكدیگر را پر كنند.

***

به گزارش ایسنا، پس از گرفتن دومین برداشت از لوكیشن حیاط، گلاب آدینه (بازیگردان) نزد بازیگران برمی‌گردد و به مهدی صباغی (آقاجون) تاكید می‌كند كه سه جمله‌ات را پشت سر هم بگو و اصرار دارد كه صباغی در یكی از جمله‌های دیالوگش به جای «عاشق فوتبال برزیل بودن» بگوید «عاشق فوتبال رئال مادرید» است وگرنه پشت دوربین ادا در می‌آورد تا دیالوگ‌هایش فراموش شود!

مهدی صباغی كه با بارانی خاكستری رنگی در صحنه حضور دارد و برای نخستین بار بازی در یك سریال 90 شبی را تجربه می‌كند می‌گوید: در این سریال نقش پدربزرگ خانواده (پدرزن سرهنگ) كه همسرش فوت كرده و دخترش به خاطر تحصیلات بچه‌هایش از شیراز به تهران آمده است را بازی می‌كنم.

وی می‌افزاید: دوست داشتم با بینش و آگاهی بیشتری پا به میدان این گونه كارها بگذارم و تا به حال خوب پیش رفته‌ایم تا خدا چه بخواهد.

***

-- اپیزود مهاجران، لوكیشن آشپزخانه

به گزارش ایسنا، در لوكیشن آشپزخانه، سرهنگ پشت میز مستطیل شكلی نشسته و قرار است همسرش به او قرص به همراه یك لیوان آب بدهد، این پلان چندین بار كات داده می‌شود و در فواصل یكی از كات‌ها، گلاب آدینه از جایش بلند می‌شود و شیرین بینا (بازیگر نقش همسر سرهنگ) را هدایت می‌كند كه چه طور در طول میز حركت كند، پشت سر سرهنگ بایستد و لیوان را روی میز بگذارد.

گلاب آدینه كه به عنوان بازیگردان در مجموعه تلویزیونی «سلام» حضور دارد به ایسنا می‌گوید: هر روز، هر صحنه‌ای را قبل از جلوی دوربین رفته تمرین می‌كنیم.

وی با بیان این مطلب كه بازیگری و بازیگردانی هر یك سختی‌های خود را دارد اظهار می‌كند: حضور بازیگردان در مجموعه تلویزیونی به خاطر فشرده بودن كار و تعداد افراد، لازم و كمك بزرگی به كارگردان خواهد بود.

گلاب آدینه، ابراز امیدواری می‌كند كه مجموعه‌ی «سلام» كار قابل قبولی از آب در بیاید.

شیرین بینا (بازیگر نقش زن سرهنگ) كه مشغول مرتب كردن لباس‌های خود برای حضور در لوكیشن پذیرایی است درباره‌ی نقش خود در این سریال می‌گوید: من نقش فرزانه، فوق لیسانس مشاوره و همسر سرهنگ در سریال «سلام» بازی می‌كنم كه به خاطر تحصیلات فرزندانشان از شیراز به تهران آمده‌اند.

وی حضور محمود پاك‌نیت و بازیگردان‌های خوب این مجموعه آزیتا حاجیان كه قبلا بازیگردانی این مجموعه را به عهده داشته و گلاب آدینه را یكی از فاكتورهای مهم پذیرش این نقش عنوان می‌كند.

***

لوكیشن پذیرایی كه در آن اعضاء خانواده پشت میز نشسته‌اند، شش بار برداشت می‌شود و وقتی دستیار كارگردان می‌گوید پلان رو می‌گیریم، لطفا همه ساكت، كارگردان خطاب به او اظهار می‌كند: چه كسی را بگیریم؟

پشت درهای خانه آقاجون عوامل پشت صحنه روی كاغذ نوشته‌اند ایل پشت در است، در را بازنكنید.

محمود پاك‌نیت، بازیگر نقش سرهنگ در سریال «سلام» به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سرهنگ آدم جدی، خوش قلب و خانواده دوستی است كه به خاطر فرزندانش به تهران آمده و سعی می‌كند معضلات اجتماعی را كه پیش رویش است را حل كند.

وی با بیان این مطلب كه دوست دارم با افراد وارد و مسلط كار كنم می‌گوید: در این سریال اكثرا با تجربه و تئاتری هستند و حتی جوان‌ترها هم به گونه‌ای انتخاب شده‌اند كه كارشان را بلد باشند.

به گزارش ایسنا، ارژنگ امیرفضلی از دیگر بازیگران ثابت مجموعه تلویزیونی «سلام» است؛ او در زیرزمین خانه آقاجون مشغول مطالعه كردن متون فیلمنامه است.

ارژنگ امیرفضلی درباره نقش خود در مجموعه تلویزیونی سلام می‌گوید: من نقش دایی خانواده كه پسری 35 ساله و فارغ‌التحصیل رشته هنرهای تجسمی است را بازی می‌كنم كه او بیشتر وقت‌ها در اتاق خودش مشغول فیلم دیدن، نقاشی كردن و... است و بیشتر در خودش است.

شهروز ابراهیمی كه آخرین بار نقش فرزاد ملكی را در سریال «اولین شب آرامش» ایفا كرده درباره نقش خود در این مجموعه تلویزیونی می‌گوید: نقش حمید پسر سرهنگ را بازی می‌كنم كه فوق لیسانس حرمت آثار تاریخی است و در هر داستان اپیزودیك این مجموعه اتفاقاتی می‌افتد كه خانواده سرهنگ با آن درگیر می‌شوند.

وی حضور پاك‌نیت و دیگر دوستان و مخصوصا آدینه را از دلایل پذیرفتن این نقش می‌داند و می‌گوید: خودم را كاملا به آدینه سپردم چرا كه در كارهای روتین خطر فراموش شدن راكوردهای حسی وجود دارد.

مهری شیرازی (طراحی گریم مجموعه سلام)، پیمان عظیمی (مجری گریم آقایان)، سمانه مرادیان (مجری گریم خانم‌ها) در پشت صحنه حضور دارند و هر از چند گاهی به گریم بازیگرها را سر و سامان می‌دهد.

مهری شیرازی كه طراحی گریم سریال «نرگس»، آخرین كار او در تلویزیون بوده است و در حال حاضر مشغول كار در چند فیلم سینمایی از جمله «سه زن» منیژه حكمت است معتقد است:‌امروزه ثابت شده كه اگر گریم خوب در خدمت فیلمنامه باشد سازنده و در غیر این صورت مخرب است.

سمانه مرادیان از مجریان گریم خانم‌ها در مجموعه‌ی «سلام»، درباره گریم این مجموعه می‌گوید: گریم‌ها در این سریال رئال و به روز است مگر این كه بخواهیم فرد روانی یا معتادی را به تصویر بكشیم.

پیمان كظیمی (یكی از مجریان آقا در سریال سلام) با بیان این مطلب كه در گریم بازیگران ثابت و میهمان هیچ تفاوتی قائل نمی‌شویم گفت: حتی اگر بازیگر میهمان سكانس‌های كوتاهی بازی داشته باشد چرا كه ممكن است آن سكانس از پلان‌های اساسی كار باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسین ناظریان مدیر تصویربرداری مجموعه‌ی «سلام» كه با كارگردان در خصوص لوكیشن پذیرایی صحبت می‌كند، می‌گوید: مدیر تصویربرداری می‌توان بخش هنری (دید كارگردان) و بخش فنی را به هم نزدیك كند و در خدمت موضوع باشد.

وی كه برای نخستین بار تصویربرداری در یك مجموعه روتین را تجربه می‌كند، فرصت كم را یكی از مشكلات كارهای این چنینی می‌داند.

عباس بلوندی طراح صحنه و لباس سریال «سلام» كه در پشت صحنه حاضر است، با بیان این مطلب كه در كار اپیزودیك، برای هر اپیزود باید لباس، آكسوار و لوازم جداگانه تدارك دید، می‌گوید: دو لوكیشن كلانتری و خانه آقاجون، لوكیشن‌های عمده این مجموعه هستند كه كنار هر قسمت لوكیشن خاص دیگری هم هست.

***

پس از تصویربرداری لوكیشن «پذیرایی»، بازیگرها به همراه بازیگردان برای تمرین اپیزود بعدی به زیرزمین می‌روند و كارگردان چشم به مونیتور دوخته و دیگر عوامل هم كارهای مربوط به خود را انجام می‌دهد.

منبع : ایسنا