تبیان، دستیار زندگی

7 فایده ریش برای سلامتی

برخی از آقایان علاقه زیادی به گذاشتن ریش دارند و برخی دیگر با بلند شدن آن موافق نیستند. ولی باید بدانید که داشتن ریش فواید زیادی برای سلامتی دارد که قصد داریم در این مطلب به آن اشاره کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریش مردان،  ریش آقایان،   ریش ، سبیل،

ریش محافظ پوست صورت و گردن از آسیب‌های نور خورشید

هر چه میزان تماس شما با نور خورشید بیشتر باشد، احتمال آسیب‌های وارده به پوست تان نیز بیشتر می‌شود. این آسیب‌ها از یک آفتاب سوختگی ساده تا ابتلا به سرطان پوست متغیر است و متناسب با تداوم و مدت زمان تماس با اشعه‌ها ایجاد می‌شوند. اما بلند کردن ریش یک راه ساده و کم هزینه برای حفاظت بخشی از صورت از آسیب‌های اشعه‌های ماورای بنفش خورشید محسوب می‌شود.

علاوه بر این ریش، پوست را سالم تر نگه می دارد، چون به واسطه‌ی آن هوای ملایم‌تری با پوست تماس پیدا می‌کند. متخصصان حوزه‌ی سلامتی بر این عقیده هستند که تماس مکرر و طولانی مدت پوست با نور خورشید زمینه را برای ابتلا به سرطان پوست، آفتاب سوختگی های جدی و بروز زودهنگام چین و چروک مهیا می‌سازد.

ریش برای محافظت پوست از سرما

اگر جزو افرادی هستید که به کوهنوردی، اسنوبورد یا اسکیت روی یخ و به طور کلی به ورزش های زمستانی علاقه دارید، می‌توانید از ریش به عنوان گرم کننده‌ی صورت خود استفاده کنید. موهای روییده روی صورت آقایان مانند یک سد محافظ در برابر سرما عمل می‌کنند.

علاوه بر این ریش می‌تواند از تماس سرمای شدید با پوست صورت جلوگیری کرده و پوست صورت را مرطوب نگه دارد. در این صورت نیازی نیست نگران خشکی آزاردهنده‌ی پوست و پوسته پوسته شدن آن باشید.

ریش به جوان ماندن پوست کمک زیادی می‌کند، چون  از کم آب شدن پوست جلوگیری می‌کند. در واقع مانند یک سد محافظ روی پوست عمل می‌کند

 

ریش برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مربوط به گلو

به احتمال زیاد این را نمی‌دانید که ریش می‌تواند به جلوگیری از بیماری های مربوط به گلو کمک کند. چگونه؟ موهای روییده در صورت آقایان مانع از ورود برخی باکتری‌های موجود در هوا به داخل دهان و تماس آنها با گلو می‌شود. البته متخصصان در این خصوص همچنان در حال بررسی هستند، اما احتمال اندک آن نیز می‌تواند تشویقی برای داشتن ریش باشد.

ریش برای مقابله با حملات آسم

افراد مبتلا به آسم به خوبی می‌دانند که آلاینده‌ها و گردوغبار موجود در هوا چه قاتلان خاموشی هستند! محققان انگلیسی کلینیک Harley Street بر این عقیده هستند که داشتن ریش و سبیل که از لب بالا تا ورودی سوراخ‌های بینی را می پوشاند، مانع از ورود مواد آلرژن (حساسیت زا) به حفره‌ی بینی و ریه‌ها می‌شود.

این بدین معنی است که ریش می‌تواند مواد آلرژن و دیگر دشمنان میکروسکوپی مانند باکتری‌ها را در خود نگه داشته و ذخیره کند. بنابراین لازم است که به طور مرتب ریش تان را با آب و صابون شسته و خشک کنید.

ریش مانع از سرعت گرفتن روند پیری پوست

بدون شک گذاشتن ریش می‌تواند چهره‌ی یک مرد جوان را جا افتاده تر و پیرتر نشان دهد. اما در زیر همین ریش، پوست سالم‌تر و جوان‌تر می ماند. در واقع ریش به جوان ماندن پوست کمک زیادی می‌کند، چون این موها مانع از جریان یافتن افراطی آب روی پوست شده و از کم آب شدن آن جلوگیری می‌کند. در واقع مانند یک سد محافظ روی پوست عمل می‌کند. در نتیجه پوست ضخیم تر، نرم‌تر و جوان‌تر می‌ماند.

منظور از گذاشتن ریش، نامرتب بودن نیست. لازم است که ریش‌تان را مرتب کنید و به تمیزی آن اهمیت دهید

 

ریش برای مقابله با سرماخوردگی

یکی از موارد آزاردهنده ریش گذاشتن در تابستان احساس گرمای بیش از حد معمول است. اما به عقیده‌ی محققان مرکز Trichology شهر بیرمینگهام بریتانیا در فصل زمستان داشتن ریش از بروز سرماخوردگی در آقایان پیشگیری می‌کند، چون می‌تواند با افزایش دمای پوست صورت باعث گرم ماندن آن شده و به بدن کمک می‌کند تا با ویروس‌ها مقابله کند.

به طور خلاصه گرم نگه داشتن بدن و همچنین مصرف مایعات زیاد کلید اصلی سرما نخوردن در زمستان و حتی روزهای گرم (به دلیل باد کولر و غیره) است.

 

ریش مانع از بروز ضایعات پوستی

آقایان به خوبی با سوزش پوست بعد از اصلاح آشنایی دارند. افرادی که به طور مرتب ریش خود را نمی‌زنند، به میزان زیادی از سوزش پوست بعد از اصلاح و بروز عفونت‌ها و ضایعات احتمالی پوست در امان می‌مانند.

مشکل اینجاست که تراشیدن مرتب ریش ممکن است باعث بروز آسیب‌های پوستی، موهای زیر پوستی و دیگر مشکلاتی مانند فولیکولیت (عفونت ریشه مو) شود. در نتیجه آقایانی که خود را مستعد چنین مشکلاتی می‌بینند، بهتر است به فکر ریش گذاشتن باشند.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.