تبیان، دستیار زندگی
در سال های گذشته عربستان تمام تلاش خود را به کار بسته است تا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار، علیه ایران تنش زایی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پادزهر ایران برای عربستان

در سال های گذشته عربستان تمام تلاش خود را به کار بسته است تا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار، علیه ایران تنش زایی کند. یکی از اهرم های در اختیار این کشور سازمان کنفرانس اسلامی است و عربستان تلاش می کند از آن استفاده ابزاری کند تا ایران اسلامی را در برابر خواسته های خود به زانو درآورد اما این مهم جز رویایی پوچ برای عربستان و هم پیمانانش نیست.

فراوری:آزاده مرنی-بخش سیاست تبیان
کنفرانس اسلامی

در روزهای اخیر حواشیِ سیزدهمین نشست سازمان کنفرانس اسلامی در استانبول ترکیه ، فضای جامعه جهانی را دربر گرفته است. زیزا این کنفرانس در حالی به کار خود پایان داد که صدور بیانیه نهایی و قرائت نشده آن که چهار بند ضد ایرانی و یک بند ضد حزب الله لبنان در آن گنجانده شده بود، بسیار حاشیه ساز شد. حائز اهمیت آن که "نشست سازمان کنفرانس اسلامی" در استانبول بدون حضور حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد و دلیل حضور نیافتن مقام های ارشد ایران در این نشست، اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس و "چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان" در این بیانیه بوده است.

در اجلاس اخیر نیز دیدیم که حضور ایران در اجلاس و واکنش خوب  مقامات سیاسی ایران باعث شد تا مقدار زیادی از زهر  تصمیم عربستان و هم پیمانانش علیه ایران گرفته شود

سید جلال دهقانی فیروز آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با تصمیم اخیر سازمان کنفرانس اسلامی و تلاش های عربستان در جهت تنش زایی علیه ایران گفت: "در سال های گذشته عربستان تمام تلاش خود را به کار بسته است تا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار، علیه ایران تنش زایی کند. یکی از اهرم های در اختیار این کشور سازمان کنفرانس اسلامی است و عربستان تلاش می کند از آن استفاده ابزاری کند. واقعیت این است که سازمان کنفرانس اسلامی به شدت تحت نفوذ عربستانی ها است و کمک های مالی این کشور به اعضاء و نفوذش بر آنها باعث شده نه تنها این سازمان از اهداف اصلی و اولیه خود که مبارزه با رژیم اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین است، دور شود؛ بلکه در راستای منافع و اهداف این رژیم نیز گام بردارد."
این استاد دانشگاه در رابطه با هدف عربستان از چنین اقداماتی گفت: "هدف عربستان از این اقدام ها مهار ایران و تضعیف جایگاه ژئوپلیتیک ایران در نظام بین الملل و مناسبات منطقه است.  عربستان تلاش می کند تا از طریق راهبرد موازنه سازی سیاست های ایران را در منطقه تغییر دهد و عمق راهبردی ایران را کاهش دهد. همانطور که می دانید راهبرد موازنه سازی دو جنبه نرم و سخت دارد که عربستان اهداف خود را از این طریق پیگیری می کند. عربستانی ها با کنش گری های دیپلماتیک خود نظیر اقدام خود در اجلاس اخیر سازمان کنفرانس اسلامی، افزایش هزینه های ایران از طریق تحریم اقتصادی، تلاش برای محروم سازی ایران از متحدین منطقه و... موازنه سازی نرم را پیش می برد  و از سوی دیگر نیز با انعقاد قراردادهای بین المللی با قدرت های فرامنطقه ای، تلاش برای وارد کردن ناتو به منطقه، آغاز جنگ یمن و... موازنه سازی سخت را دنبال می کنند."
رئیس سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه در رابطه با ارزیابی عملکرد مقامات سیاسی ایرانی در این اجلاس گفت: «در طول سالیان گذشته در رابطه با واکنش ایران نسبت به سازمان کنفرانس اسلامی که به شدت تحت نفوذ عربستان است دو دیدگاه وجود داشته است. اولین دیدگاه آن است که ایران نباید در این کنفرانس عضو و در اجلاس آن حاضر شود. دومین دیدگاه نیز آن است که ایران باید حضور فعال داشته باشد و در بزنگاه ها با عملکرد و نقش آفرینی خود از شکل گیری نتایج بدتر جلوگیری کند.
در اجلاس اخیر نیز دیدیم که حضور ایران در اجلاس و واکنش خوب  مقامات سیاسی ایران باعث شد تا مقدار زیادی از زهر  تصمیم عربستان و هم پیمانانش علیه ایران گرفته شود. البته باید توجه داشته باشیم که این بیانیه جنبه عملی ندارد و کشورهای عضو بیشتر به دلیل وابستگی به عربستان در جلسه اینگونه رفتار کردند. لذا ایران باید حضور و نقش خود را در سازمان کنفرانس اسلامی پر رنگ تر کند و در جهت تقویت دیپلماسی اسلامی بکوشد. وزارت خارجه ایران نیز باید در قالب یک بیانیه رسانه ای مواضع  و انتقادات صریح خود را نسبت به آنچه اتفاق افتاد اعلام کند و در این بیانیه با اشاره و یادآوری ضرورت ها و ماهیت این سازمان انحرافات ایجاد شده در روح این سازمان را گوشزد کند.

شکاف های عمیق موجود در خاورمیانه و ضعف در گره های اشتراک این منطقه را به سمت واگرایی کشانده است

کیومرث یزدانپناه عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و متخصص مسائل ژئوپلیتیک یکی دیگر از اساتیدی بود که در این رابطه به طرح دیدگاه های خود پرداخت. وی در این باره گفت: "سازمان کنفرانس اسلامی که به شدت تحت تأثیر عربستان  قرار دارد، وارد مسائل حاشیه ای شده و از ماهیت و اهداف اصلی خود دور شده است. عربستان در منطقه در حال بازیگری نیست بلکه دارد ناشی گری می کند و تا کنون نیز با همین ناشی گری های سیاسی خاورمیانه را به آتش کشیده است. با توجه به تحولات سال های اخیر در منطقه رهبران آل سعود تصور می کنند وقت آن رسیده است که رهبری منطقه را به عهده بگیرند و در همین راستا از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. همین نگرش پدرسالارانه عربستان نسبت به خاورمیانه باعث شده آنها به دنبال این باشند که به هر روشی که می توانند نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهند. البته  این سیاست آنها محکوم به شکست است."
الهه کولایی استاد مطالعات منطقه ای و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یکی دیگر از اساتیدی بود که  نظرات کارشناسی خود را  در رابطه با اجلاس اخیر سازمان کنفرانس اسلامی گفت: "شکاف های عمیق موجود در خاورمیانه و ضعف در گره های اشتراک این منطقه را به سمت واگرایی کشانده است. اگر به سایر مناطق جهان نگاهی انداخته شود، ملاحظه می شود که کشورهای توسعه یافته جهان به سمت همگرایی منطقه ای و چه بسا فرامنطقه ای نظیر «آ سه آن، نفتا و...» حرکت می کنند و این در حالی است که ما در خاورمیانه شاهد فعال شدن شکاف های مختلف سیاسی اجتماعی هستیم."
به هرحال اینک باید در انتظار پیامدهای آتی این نشست و واکنش های سیاسی بدان باشیم تا مشخص شود این اعتراض ایران به گوش جهانیان رسیده و آیا تاثیراتی که انتظارشان می رفت محقق گشته است؟



منبع : فارس / تابناک