تبیان، دستیار زندگی
شركت هواپیماییایر فرانس Air France فرانسه بعد از هشت سال دوری از ایران به دلیل تحریم ها؛ پروازهایش را به ایران با راه اندازی پرواز مستقیم پاریس- تهران از سر می گیرد.ایر فرانسهفته ای سه پرواز به ایران خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطوط هوایی اروپا در حال بازگشت به ایران

شركت هواپیمایی'ایر فرانس' Air France فرانسه ' بعد از هشت سال دوری از ایران به دلیل تحریم ها؛ پروازهایش را به ایران با راه اندازی پرواز مستقیم پاریس- تهران از سر می گیرد.'ایر فرانس'هفته ای سه پرواز به ایران خواهد داشت.

بخش اقتصاد تبیان
هواپیما

راه اندازی مجدد پرواز این خطوط هوایی به ایران بعد از سروصدایی كه بر سر لزوم حفظ حجاب برای میهمانداران و خلبانان زن هواپیما به راه افتاد میسر گردید . ایران مقرر كرده بود كه میهمانداران چنانچه داخل هواپیما نباشند می بایست موی سرشان پوشیده باشد.

'ایر فرانس' اعلام كرده است كه حضور كاركنان زن آن در مسیر پروازهای پاریس - تهران اختیاری است.

طبق مقررات ایران, تمام میهمانداران زن خطوط هوایی خارجی كه به ایران پرواز می كنند، مجبورند در صورت خروج از هواپیما به تبعیت از قوانین اسلامی حاكم بر جامعه ایران روسری به سر داشته باشند.

سایر شركت های هواپیمایی كه بطور معمول پروازهایشان به ایران دایر است همگی می گویند كه آنها هم هنگامی كه در فرودگاه های ایران فرود می آیند میهمانداران شان بطور موقت روسری به سر می كنند.

نیویورك تایمز در ادامه شرح می دهد: خطوط هوایی اروپا متاثر ازتنش های ایران با جهان غرب این كشور را ترك كردند.اما با روی كار آمدن 'حسن روحانی' اعتدال گرا در سال 2013 كه از اولویت برنامه هایش تنش زدایی با جهان خارج است ؛ اینك این شركت ها به تدریج در حال بازگشت به ایران هستند.

خطوط هوایی اتریش Austrian Airlines اولین شركت هواپیمایی خارجی بود كه از سال 2014 پروازهایش به تهران را از سر گرفت و'بریتیش ایرویز' British Airways هم از تاریخ 14 ژوئیه /24تیر / با هفته ای یك پرواز, پروازهایش به تهران را مجددا برقرار می كند.

شركت های هواپیمایی لوفت هانزا Lufthansa وآلیتالیا Alitalia هم اصلا هرگز ایران را ترك نكرده بودند.

ایران به دنبال لغوتحریمهایش,شروع كرده است ناوگان كهنه و فرسوده هواپیماهایش را كه سوانح بسیاری را رقم زده است, نوسازی كند .این یكی از اولویتهای اصلی برنامه كار دولت روحانی بود. ایران نیازمند 500 فروند هواپیمای جدید است.

میانگین سن ناوگان هوایی ایران 25 سال است و شامل چند فروند هواپیماست كه همگی مربوط به قبل از انقلاب ایران است . سوانح هوایی از وقوع انقلاب اسلامی ایران تاكنون جان 1200 ایرانی را گرفته است .

اولین قرارداد مهمی كه بعد از توافق هسته ای امضا شد ؛ اوائل امسال میان ایران با شركت هواپیمایی 'ایرباس' Airbus منعقد شد و این شركت موافقت كرد تعداد 118 فروند هواپیما به 'ایران ایر' Iran Air بفروشد.

هنوز هیچیك از این هواپیماها به ایران تحویل داده نشده و دولت روحانی در تلاش است اعتبارهای لازم برای خرید چند فروند جت به ارزش 25 میلیارد دلار را تامین نماید.

'بوئینگ'هم اولین شركت آمریكایی است كه بعد از انقلاب اسلامی ایران قصد بازگشت به ایران را دارد.

مدیران این كارخانه هواپیما سازی هفته گذشته وارد تهران شدند و گفت وگوهایی علنی با مسئولان ایرانی در تهران انجام دادند اما جزییات كمی از گفت وگوهای صورت گرفته منتشر شد.

برقراری مجدد پرواز خطوط هوایی خارجی به ایران از مزایای فوق العاده زیادی برخوردار است.

برای ایران فوق العاده حائز اهمیت است كه پروازهایی امن داشته باشد و تعداد پروازهای خارجی آن هم افزایش پیدا كند .

تهران در نظر دارد سالانه تا سقف 50 میلیارددلار سرمایه گذاری خارجی را جذب نماید ضمن آنكه مصمم است صنعت گردشگری خود و بازدید از اماكن تاریخی , باستانی كشور را هم رونق دهد .
تمام این امیال وآرزوها دست یافتنی است.دریك منطقه بسیارناامن ودرگیر جنگ وخونریزی؛ ایران از امنیت نسبتا خوبی برخوردار است. وضعیت ناامن منطقه اماكن گردشگری كشورهای مختلف به خصوص سوریه را برای یك آینده غیرقابل پیش بینی در معرض خطر قرار داده است .

مزیت دوم لزوم برقرار شدن پروازهای خارجی برای ایران در این است كه تهران میزبان بسیاری از هیئت های تجاری از غرب و آسیاست كه همگی مترصد كسب منافعی از این بازار بزرگ تازه افتتاح شده هستند.

راه اندازی مجدد پرواز خطوط هوایی اروپا به ایران مزیت دیگری هم دارد.

این پروازها كار ایرانیان ساكن در خارج از كشور را برای سفر به موطن اصلی شان آسانتر می كند . سابق بر این ایرانیان مقیم خارج ناگزیر بودند برای سفر به ایران از طریق كشورهای تركیه , امارات و قطر وارد ایران شوند .

وانگهی, خطوط هوایی ایران نیز از لغو شن تحریمها صاحب سودی سرشار می شود.

این شركتها اینك می توانند سوخت مورد نیاز خود را از غرب خریداری كنند و ناگزیر نیستند در آسیای میانه ؛اوكراین و تركیه برای سوخت گیری مجدد توقف كنند.


منبع: خبرگزاری میزان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .