تبیان، دستیار زندگی
پراسئودیمیوم یکی از عناصر شمیایی جدول تناوبی است که نماد آن Pr و عدد اتمی آن 59 می باشد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پراسئودیمیوم(1)

پراسئودیمیوم

پراسئودیمیوم یکی از عناصر شمیایی جدول تناوبی است که نماد آن Pr و عدد اتمی آن 59 می باشد.

خصوصیات قابل توجه

پراسئودیمیوم یک عنصر فلزی نرم و نقره ای رنگ بوده که از گروه لانتانیدها می باشد. از نظر خوردگی در مقابل هوا از Europium , Lanthanum , Cerium , Neodymium مقاوم تر بوده اما در صورت مجاورت با هوا یک اکسید سبز رنگ از خود به جا می گذارد. و به همین دلیل باید در زیر یک روغن معدنی سبک نگهداری شده و یا توسط پلاستیک یا شیشه پوشیده شود.

کاربردها

کاربردهای پراسئودیمیوم عبارتند از:

1- استفاده به عنوان یک عامل آلیاژی با منیزیم برای ساخت فلزات مستحکم که در موتور هواپیما استفاده می شود.

2- پراسئودیمیوم هسته لامپ های قوس کربن که در صنعت تصاویر متحرک برای نوردپردازی استودیوها و لامپ های پروژکتور استفاده می شوند را شکل می دهد.

3- ترکیبات پراسئودیمیوم در ساخت شیشه و لعاب های زرد رنگ کاربرد دارد.

پراسئودیمیوم

4- پراسئودیمیوم یکی از اجزای شیشه های Didymium که برای ساخت عینک های محافظ مخصوص جوشکارها و شیشه دم ها به کار می رود می باشد.

تاریخچه

نام پراسئودیمیوم از واژه یونانی prasios به معنی سبز و didymos به معنی دوقلو یا جفت گرفته شده است. در سال 1841 شخصی به نام Mosander فلز کمیاب Didymium را از Lanthana استخراج کرد.

پراسئودیمیوم

در سال 1864 Per Teodor Cleve نتیجه گرفت که Didymium در واقع دو عنصر است و در سال 1879 Lecoq De Boisbaudran یک خاک جدید به نام Samarium را از آن جدا کرد.

در سال 1885 یک شیمیدان استرالیایی به نام C. F. Auervon Welsbach didymium دیدیمیوم را به دو عنصر تجزیه کرد: پراسئودیمیوم و Neodymium که نمک هایی با رنگ های گوناگون به وجود می آورد.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا