تبیان، دستیار زندگی
آیا می توان تلگرام را که جزئی از زندگی ما شده از فضای اعتکاف حذف کرد یا این رسانه یکی از اعمال این ایام خواهد شد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک اعتکاف تلگرامی!

آیا می توان تلگرام را که جزئی از زندگی ما شده از  فضای اعتکاف حذف کرد یا این رسانه یکی از اعمال این ایام خواهد شد!

امیر رضوانی - بخش ارتباطات تبیان
اعتکاف و موبایل

خیلی از ما نمی توانیم زندگی بدون تکنولوژی و اینترنت را تصور کنیم. اینکه شما نتوانید از اینترنت اطلاعات بگیرید، مسیر خود را  روی گوگل پیدا کنید، تلفن همراه نداشته باشید و تلگرامتان فیلتر باشد؛ چنین شرایطی برای بسیاری از ما رنج آور و غیرقابل تصور است. این احساس وابستگی و نیاز به تکنولوژی و رسانه ها با پیشرفت زمان افزایش یافته و هر چه ضریب نفوذ رسانه ها و اسمارت فون ها بیشتر می شود ذائقه سازی و نیاز های کاذب به تبع آن پر رنگ تر می شود.
افراد بسیاری اینگونه تصور می کنند که بهترین استفاده را از رسانه ها دارند اما هیچگاه متوجه تغییر سبک زندگی و ذائقه خود نشده و فرصت های بسیاری را در شیوه های استفاده شان از دست می دهند.
از فرصت هایی که ما آنها را تبدیل به آسیب می کنیم شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام و اینستاگرام است.

در ایام اعتکاف، معتکفان می توانند از اپلیکشن های مذهبی از جمله قرآن و ادعیه ٓ به صورت صوت و متن- استفاده کنند، می توانند سخنرانی های مذهبی گوش کرده و در فرصتی که برای تفکر و مطالعه خود اختصاص داده اند از کتاب های دیجیتال استفاده کنند

شبکه های اجتماعی چند سالی است که جزئی از زندگی ایرانی ها شده است؛ واتس اپ، تانگو و وی چت را همه ما تجربه کرده ایم اما پیشرفت تکنولوژی و ضریب نفود شبکه های اجتماعی باعث شده است که تلگرام دریچه جدیدی در این تجربه و زندگی مجازی ایرانی ها باز کند.
تاثیر و نقش ویژه تلگرام در انتخابات گذشته باعث شد تلگرام به مثابه یک شبکه اجتماعی جایگاه خود را به رخ همگان بکشد. واقعا این رسانه اجتماعی در انتخابات جزئی از پازل زندگی سیاسی و اجتماعی ایرانی ها شد موضوعی که بسیار قابل مطالعه است و می توان این نفوذ و تاثیر را در سایر زوایای زندگی نیز مشاهده کرد.
باید دید نقش این رسانه در سبک زندگی و شئون زندگی مان چیست؛ در کسب آگاهی مان، تفریح و سرگرمی، آشپزی، پوشش، خانواده مداری، کسب و کار و ...
اما آنچه اهمیت دارد علاوه بر شئون سیاسی، اطلاعاتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، این شبکه ها در شئون اعتقادی و دینداری مردم نیز دارای تاثیر می باشند.
حضور پُررنگ تلگرام در زندگی ما تنها در انتخابات نبوده و یقینا در مناسبت هایی چون ماه رمضان، محرم و سایر مناسبت های مذهبی نیز نقش خواهد داشت.
بعنوان مثال در اولین رخداد پیش رو یعنی اعتکاف، تلگرام می تواند یک چالش! و تلنگر باشد. جوانانی که از بیست و چهار ساعت روز خود زمان زیادی را با اسمارت فون و شبکه های اجتماعی شان می گذرانند چگونه می خواهند در این ایام با تکنولوژی تعامل کنند تا به فرصت عبادت، تفکر و گوشه نشینی شان آسیبی وارد نشود.

دینداری با تکنولوژی و شبکه های اجتماعی منافاتی ندارد فقط باید دانست چگونه، در چه زمان هایی و از چه امکاناتی استفاده کرد تا به جای آسیب برای ما فرصت باشند.

فرصت خوبی است تا این افراد خود را محک بزنند، اینکه چگونه می توانند چند روز بدون تلگرام و اینستاگرام بگذرانند و یا خود را درگیر استفاده از کانال ها و صفحاتی که آنها را از ارتباط با خدا دور می کند؛ نکنند. شاید عده ای ترجیح دهند این چند روز هم از تلگرام جدا نشوند، وسط سخنرانی ها کانال ها را چک کنند و یا در اینستاگرام خود آخرین سلفی های یهویی خود را از اعتکاف به اشتراک بگذارند؛ مثلا من و حاجاقا همین الان یهویی یا عکسشان در حال قرآن خواندن!
باید تامل کرد که شبکه های اجتماعی چه فرصت هایی و چه تهدید هایی برای دینداری ما دارند، نگذاریم آسیب ها، فرصت هایی که در ایام مذهبی برای ما پیش می آیند را از بین ببرند و رنگ و بو و سود معنوی آنها را در فضای فرهنگِ استفاده خود، کم رنگ کرده و استحاله کنند.
متاسفانه این شبکه ها در بسیاری از آسیب های فرهنگی و غیر اخلاقی جامعه موثر بوده و در کاهش دینداری و جنگ نرم یکی از نقش آفرینان هستند اما با این حال نمی توان صرفا بعنوان یک تهدید و عامل آسیب زا بدان ها نگریست بلکه به طور کل در راستای تقویت فرهنگ دینداری می توانند فرصت آفرین باشند.
بعنوان مثال در ایام اعتکاف، معتکفان می توانند از اپلیکشن های مذهبی از جمله قرآن و ادعیه ٓ به صورت صوت و متن- استفاده کنند، می توانند سخنرانی های مذهبی گوش کرده و در فرصتی که برای تفکر و مطالعه خود اختصاص داده اند از کتاب های دیجیتال استفاده کنند. این موارد در سایر ایام می تواند همراه با استفاده از کانال ها، صفحات مذهبی و همچنین پیام های مناسب این شبکه ها باشد.
دینداری با تکنولوژی و شبکه های اجتماعی منافاتی ندارد فقط باید دانست چگونه، از چه امکاناتی ،در چه زمان هایی استفاده کرد تا به جای آسیب برای ما فرصت باشند.