تبیان، دستیار زندگی
کشورهای غربی از جمله آمریکا در طول دهه های گذشته همواره سعی کردند، فعالیت های موشکی را با مذاکره و تصویب سازمان ملل متحد تحت انحصار و کنترل خود درآوردند ولی هربار تلاش های آنها با شکست مواجه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ قانونی نمی تواند مانع فعالیت موشکی ایران شود

کشورهای غربی از جمله آمریکا در طول دهه های گذشته همواره سعی کردند، فعالیت های موشکی را با مذاکره و تصویب سازمان ملل متحد تحت انحصار و کنترل خود درآوردند ولی هربار تلاش های آنها با شکست مواجه شده است.

بخش سیاست تبیان

مذاکره

ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش های غربی ها برای تضعیف فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: کشورهای غربی از جمله آمریکا در طول دهه های گذشته همواره سعی کردند، فعالیت های موشکی را با مذاکره و تصویب سازمان ملل متحد تحت انحصار و کنترل خود درآوردند ولی هربار تلاش های آنها با شکست مواجه شده است. لذا به ناچار برای تامین منافع خود به ترغیب دیگر کشورها برای پیوستن داوطلبانه به تامین درخواست های خود متوسل شده اند.

با توجه به شکست های پی در پی در مذاکره و تصویب یک معاهده بین المللی زیر چتر سازمان ملل، عده ای از کشورهای غربی مذاکرات برای انحصار موشک های بالستیک را به خارج از سازمان ملل برده و متنی را تحت عنوان کردارنامه لاهه (HCOC) تهیه و کشورها را ترغیب کرده اند که داوطلبانه  به آن بپیوندند.

وی در توضیح سخنان خود به ذکر نکاتی در مورد قوانین بین المللی در رابطه با ممنوعیت تسلیحاتی و نیز تلاش های ناموفق غرب بویژه آمریکا برای ایجاد انحصار در فعالیت های موشکی پرداخت و تصریح کرد: سلاح های کشتار جمعی شامل سلاح هسته ای، سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی (بیولوژیک) مطابق معاهدات بین المللی چون NPT (معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای)، CTBT (معاهده منع جامع آزمایشات هسته ای)، CWC (کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی)، BWC (کنوانسیون منع سلا ح های بیولوژیک) ممنوع شده است اما هیچ معاهده بین المللی دیگری مشابه این معاهدات که مورد مذاکره و توافق سازمان ملل متحد قرار گرفته باشد، درباره فعالیت های موشکی وجود ندارد لذا از نظر قوانین بین المللی هیچ محدودیتی در مورد فعالیت های موشکی وجود ندارد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس همچنین افزود: با توجه به اینکه برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا نتوانسته اند معاهده ای را مطابق خواسته ها و منافع خود در سازمان ملل به تصویب برسانند، رژیم کنترل فناوری موشکی (MTRC) را به صورت یک کلوپ تشکیل داده و لیستی از اقلام، تجهیزات و مواد مورد استفاده در صنایع موشکی را به عنوان لیست کنترل صادرات میان اعضا (تاکنون 34 کشور) به تصویب رسانده اند و تلاش می کنند با اعمال این محدودیت ها مانع پیشرفت کشورهای دیگر در توسعه موشکی شوند.

کارخانه ای در ادامه تصریح کرد: با توجه به شکست های پی در پی در مذاکره و تصویب یک معاهده بین المللی زیر چتر سازمان ملل، عده ای از کشورهای غربی مذاکرات برای انحصار موشک های بالستیک را به خارج از سازمان ملل برده و متنی را تحت عنوان کردارنامه لاهه (HCOC) تهیه و کشورها را ترغیب کرده اند که داوطلبانه  به آن بپیوندند اما بدیهی است با توجه به عدم مذاکره و تصویب آن در سازمان ملل متحد HCOC یک معاهده یا کنوانسیون منع تسلیحاتی موشکی تلقی نمی شود.

وی برهمین اساس تاکید کرد: براین اساس هیچ قانون بین المللی که به مذاکره و تصویب سازمان ملل متحده رسیده باشد، وجود ندارد که مانع از فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی ایران شود.

رئیس کمیته هسته ای مجلس در پایان اظهارات خود با بیان اینکه ملت قهرمان ایران هرگز خاطرات تلخ موشک باران شهرهای بی دفاع ایران در دوران 8 ساله دفاع مقدس را از یاد نخواهد برد، گفت: جهان جای زندگی همه انسان هاست و هر انسان شرافتمندی در هر کشوری که زندگی می کند، خواهان امنیت، استقلال و حق دفاع در برابر تجاوز بیگانگان است لذا احدی از ملت غیرتمند ایران راضی نخواهند بود، جمهوری اسلامی ایران ذره ای از حق دفاع موشکی خود کوتاه بیاید و ملت خود را برابر تهاجم بیگانگان خلع سلاح کند.


منبع : تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .