تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه سی ام فروردین 1395 هجری خورشیدی، دهم رجب 1437 هجری قمری، هجدهم آوریل 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی ام فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه سی ام فروردین 1395 هجری خورشیدی، دهم رجب 1437 هجری قمری، هجدهم آوریل 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

30 فروردین 1392

سعدی افشار آخرین بازمانده نسل هنر سیاه بازی كشور در 79 سالگی درگذشت.

30 فروردین 1372

عباسقلی خواجه نوری پژوهشگر علم آمار، در 78 سالگی درگذشت. وی بنیانگذار روش نمونه گیری مبتنی بر نظریه احتمال و استنباط آماری در ایران و از پژوهشگران برجسته علم آمار در كشور بود. از استاد خواجه نوری اثرهای بسیاری برجای مانده كه «روش های مقدماتی آمار»، «روش تحقیق و آمار پیشرفته» از آن جمله است.

30 فروردین 1369

روزنامه «ایندیپندنت» چاپ لندن، از نقش گسترده دولت انگلیس در فرستادن سلاح شیمیایی به عراق در هشت سال جنگ با ایران پرده برداشت.

30 فروردین 1366

نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات كربلای 10 را با رمز «یا صاحب الزمان(عج) ادركنی» در منطقه عمومی بانه-سردشت در محور شمالی جنگ و با هدف گشایش جبهه تازه فراروی دشمن در غرب و انتقال جبهه جنگ از جنوب به شمال و رویارویی با تحرك های ضد انقلاب در منطقه ی كردستان آغاز كرد.

30 فروردین 1357

سایروس ونس وزیر امور خارجه آمریكا، در اجلاس وزیران امور خارجه كشورهای عضو پیمان سنتو گفت: مهمترین نقش در تأمین امنیت سنتو بر عهده ایران است.

30 فروردین 1352

ایران و كره شمالی روابط سیاسی برقرار كردند.

30 فروردین 1349

محمدجواد تربتی ادیب، شاعر و مدیر روزنامه پولاد، به علت سكته مغزی در تهران درگذشت. وی چند سال بعد از شهریور 1320 خورشیدی روزنامه پولاد را در تهران منتشر كرد و بیش از 40 جلد كتاب در رشته های روانشناسی، فلسفه، ادبیات و جامعه شناسی از خود به یادگار گذاشته است.

30 فروردین 1349

جلسه محرمانه طراحان و مجری های سیاست خاورمیانه ای آمریكا، در تهران تشكیل شد. این طراحان و مجریان در حقیقت مؤسسه های تحقیقاتی خاصی بودند كه با برخورداری از پیش فرض های معین، دیدگاه ها و گرایش های مشخص و ایدئولوژی های جهت یافته، نقش بسزایی را در جهت گیری سیاست خارجی آمریكا برعهده داشتند.

30 فروردین 1341

بخش فارسی رادیو قاهره، پیام دانشجویان ایرانی ساكن آمریكا را منتشر كرد. در این پیام گفته شد كه همه ایرانی ها چه در داخل كشور و چه در اطراف دنیا، از اوضاع مملكت ناراحت هستند.

30 فروردین 1303

عمادالسلطنه نخست وزیر ایرانی تبار حیدرآباد هند، خبر داد كه پس از 10 سال تلاش، توانسته است ایرادهای خط فارسی را برطرف سازد و آماده بهره برداری كند. وی با فرستادن نمونه ای از این خط، در حاشیه آن نوشته است: «اِعراب داخل این حروف است؛ حروف یك صورت بیشتر ندارد؛ همه حروف به یكدیگر متصل می شوند.»

30 فروردین 1303

كمیته دایمی امتیازها به پیشنهاد وزارت فواید عامه، امتیاز راه آهن كم عرض تهران به مازندران را تصویب كرد.

30 فروردین 1303

سفارت انگلیس با فرستادن یادداشتی به وزارت امور خارجه ایران، بدهی یك هزار و 600 روپیه ای احمدشاه قاجار را به شركت كشتیرانی انگلیس و هند برای حمل چهار دستگاه خودرو به اطلاع رساند و خواستار پرداخت آن شد.

30 فروردین 1300

وزیران كابینه سیدضیاءالدین طباطبایی، رییس الوزرا با سیم كشی جدید خط های مخابراتی از سقز(شمال كردستان) به بوكان( آذربایجان غربی) با هزینه سه هزار و 200 تومان موافقت كردند.

30 فروردین 1300

هیات وزیران انحلال اداره محاسبات و محاكمات وزارت امور خارجه را تصویب كرد.

30 فروردین 1300

گروهی از نیروهای انگلیسی مستقر در سیستان كه 250 تن بودند و به فرماندهی كاپیتان «میكارتی»، مامور ساخلو «مسقط» شده بودند به آنجا وارد شده و در منطقه «وطینه» در خارج از شهر مستقر شدند.

30 فروردین 1300

نیروهای روس خاك ایران را تخلیه كردند.

30 فروردین 1286

میرزا علی اصغر خان اتابك اعظم(امین السلطان)، صدراعظم ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه، كه از طرف محمدعلی شاه برای پذیرش این مقام به تهران فراخوانده شده بود، به سفر سه ساله خود به اروپا پایان داد و با یك كشتی جنگی زره پوش روسی و تشریفات نظامی وارد بندر انزلی شد.

30 فروردین 1252

نخستین سفر ناصرالدین شاه قاجار به اروپا صورت گرفت. میرزا حسین خان مشیرالدوله، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار، در نخستین سال صدارتش كوشید برای آشنایی ناصرالدین شاه با تمدن اروپا و ایجاد زمینه های مناسب برای اجرای برنامه های مورد نظر خود در ایران زمینه های سفر وی را به اروپا فراهم سازد.

30 فروردین 1207

الكساندر سرگییویچ گریبایدوف، سفیر روسیه تزاری در ایران، كه برای نظارت بر اجرای قرارداد تركمانچای به ایران آمده بود و می خواست با زور و خشونت، مردم ایران را به پذیرش و اجرای این عهدنامه ننگین وادار كند، كشته شد.