تبیان، دستیار زندگی
در ماه های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ، ما با توطئه های خارجی و داخلی فراوانی روبرو شدیم که عمده هدف آنها انحلال ارتش سابق بود با این استدلال بود که پس از پیروزی انقلاب و تغییر نظام حکومتی باید ارتش جدید پایه گذاری شود ولی امام خمینی (رحمة الله) این توطئ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانی : تهدید کنید تهدید می کنیم

در ماه های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ، ما با توطئه های خارجی و داخلی فراوانی روبرو شدیم که عمده هدف آنها انحلال ارتش سابق بود با این استدلال بود که پس از پیروزی انقلاب و تغییر نظام حکومتی باید ارتش جدید پایه گذاری شود ولی امام خمینی (رحمة الله) این توطئه را به خوبی درک و با پشتیبانی از ارتش در برابر آن ایستادگی نمودند.

آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
روحانی : تهدید کنید تهدید می کنیم

آن روز که بغداد در برابر تروریست ها در حال خطر بود این جمهوری اسلامی ایران بود که به ندای ملت و دولت و ارتش عراق پاسخ مثبت داد و از مرزهای بغداد و حرم های مطهر دفاع کرد، ان روز که دمشق در حال خطر بود این جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان ما بودند که به ندای دولت سوریه پاسخ مثبت دادند و با اعزام مستشاران از پایتخت این کشور و حرم های مطهر دفاع کردند ... . حجت الاسلام حسن روحانی طی سخنرانی روز ارتش (29 فروردین) به ذکر نکاتی در زمینه ی اهمیت ویژه ی ارتش و نیروهای مسلح پرداخت.
ایشان ضمن تاکید بر افزایش توان نظامی کشور در ابعاد مختلف گفت : "در ماه های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ، ما با توطئه های خارجی و داخلی فراوانی روبرو شدیم که عمده هدف آنها انحلال ارتش سابق بود با این شعار و استدلال بود که پس از پیروزی انقلاب و تغییر نظام حکومتی باید ارتش جدیدی پایه گذاری شود و حضرت امام خمینی (رحمة الله) این توطئه را به خوبی درک کرده و ابعاد مختلف آن را واکاوی و مورد بررسی قرار دادند و در آخر با صلابت در برابر این توطئه ایستادگی نمودند و از ارتش پشتیبانی کردند."
وی با اشاره به مردمی بودن ارتش ، نشانه های استحکام و پیوند عمیق آن را از اوایل انقلاب با مردم چنین برشمردند :
- مبارزه با گروهک های تروریستی در نقاط مرزی کشور
- خنثی سازی توطئه های کودتاچیان غربی در سطح کشور
- پاکسازی جنگ های داخلی کردستان و دیگر شهرها
- نقش اساسی و بی بدیل ارتش طی 8 سال دفاع مقدس

نباید به یاوه گویی های دولت آمریکا و غربی ها در این زمینه توجه نمود و ما هرگز به آمریکا اعتماد نخواهیم کرد

رییس جمهور کشورمان طی سخنان خود بر سه محور اساسی "مقابله با تهدیدات دشمنان" ، "حرکت موازی توان نظامی و روانی" و "توان دفاع ایران از منطقه" در راستای انواع جنگ های دشمن در عصر کنونی ، تاکید وافری داشتند.

مقابله قاطعانه با تهدیدات دشمن

دشمنان جمهوری اسلامی باید این تفکر را از ذهن خود خارج کنند که اختلاف یا شکافی بین ملت ایران و دولتمردان و نیروهای مسلح وجود دارد. تمام اقشار حکومتی و مردمی ایران اسلامی نه تنها همچون گذشته ، بلکه راسخ تر از پیش ، اتحادی بی نظیر دارند و با مشارکت های مردمی در امور سیاسی همچون انتخابات این مهم را به جهانیان اثبات کرده اند و ارتش جمهوری اسلامی نیز قدرتی روزافزون در راستای حفظ منافع ملی و تمامیت ارضی را دارا می باشد و با این قدرت و اقتدار جهانی ، با نیروی بازدارندگی فعال ، در صورت مشاهده ی کوچکترین تهدیدی با استفاده از توان حداکثری از دستاورهای نوین خود ، با قاطعیت از کشور دفاع نموده و دست متجاوزان را برای همیشه قطع خواهد کرد؛ زیرا در چند سال اخیر کشور ما همواره آماج تهدیدات فراوانی بوده و دولت آمریکا بیش از پیش بر گزینه ی همیشه ی روی میز خود! یعنی "گزینه ی نظامی" تاکید دارد. البته باید توجه داشت که مبنای نظام جمهوری اسلامی بر پایه ی صلح و اخوت استوار است و درجای تهدید و تعدی دیگران دربرابر آنها ایستادگی خواهد کرد.
از آنجایی که پس از توافق هسته ای (برجام) عده ای بر این باور شدند که دیگر اختلافی بین ایران و آمریکا نیست ؛ رهبر انقلاب اسلامی صراحتا مسوولان نظامی و دست اندرکاران کشور را موظف به حفظ و پیشبرد توان دفاعی کشور کردند و خاطر نشان شدند که نباید به یاوه گویی های دولت آمریکا و غربی ها در این زمینه توجه نمود و ما هرگز به آمریکا اعتماد نخواهیم کرد.

حرکت موازی جنگ نرم و سخت

برخی معتقدند که ما نیازی به قدرت نظامی نداریم و عده ای هم می گویند تکیه بر قدرت نرم اشتباه است. این دو گروه سخت در اشتباه هستند زیرا با نگاهی گذرا بر روند برنامه ها و توطئه های دشمنان طی دو دهه ی اخیر ، به سهولت می توان ابعاد آشکار و نهان جنگ نرم دشمن را در کنار جنگ نظامی مشاهده نمود.

دشمنان جمهوری اسلامی باید این تفکر را از ذهن خود خارج کنند که اختلاف یا شکافی بین ملت ایران و دولتمردان و نیروهای مسلح وجود دارد

در واقع برای دشمنان نیل به اهدافشان ، مستلزم حرکت موازی این دو نوع جنگ می باشد و این دو ، جزو لاینفک یکدیگر محسوب می شوند ؛ حال در جایی دوز جنگ نرم بیشتر (ویروس استاکس نت Stuxnet در سیستم تاسیسات هسته ای ایران) و در جای دیگر میزان رُخ نمایی جنگ نظامی (جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و عراق) از اهمیت وافری برخوردار است. پس برای پیشگیری از اِعمال هر دو جنگ نظامی و نرم باید راهکارهای ویژه ای را داشته باشیم تا دچار شبیخون دشمن نگردیم و توان دفاع را در همه ی زمینه های نظامی و روانی داشته باشیم و از هیچ یک از این سطوح غفلت ننماییم.

توان دفاع ایران از منطقه

جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت و با قاطعیت اعلام کرده است که برای ثبات و ایجاد امنیت در منطقه حاضر به همکاری با کشورهای درخواست کننده می باشد. باید توجه داشت که برخلاف تبلیغات ایران هراسانه ی دولت های غربی ، قدرت ایران اسلامی (قدرت نظامی ، قدرت سیاسی ، اقتصادی) علیه همسایگان و کشورهای جهان اسلام نیست ، ما قدرت کشورهای اسلامی را قدرت خودمان می دانیم و قدرت خودمان را نیز  قدرت کشورهای اسلامی می دانیم زیرا با توجه به برنامه های سردمداران غربی در راستای ایجاد شکاف و تفرقه افکنی میان دولت های منطقه ، ایجاد وحدتی خاص و ویژه در منطقه از اولویت های ایران می باشد و این مسئله را با عملکردهای مثبت خود از جمله مبارزه با ترورست و همچنین حمایت از کشورهای آسیب دیده ، طی چند سال اخیر به اثبات رسانده است.
به بیان دیگر ، آن روز که بغداد در برابر تروریست ها ناتوان شده بود ، کشور ما به ندای ملت ، دولت و ارتش عراق پاسخ مثبت داد و از مرزهای عراق و حرم های مطهر دفاع کرد ، در ایامی که سوریه زیر بمب های گروهک ترورستی داعش جان می داد ، ایران اسلامی با اعزام مستشاران و رزمندگان کشورمان از پایتخت این کشور و حرم های مطهر دفاع کرد و یقینا اگر چنین مشکلاتی برای دیگر کشورهای اسلامی رُخ دهد جمهوری اسلامی ایران بی دریغ و با توان نظامی خود به حمایت دولت ها می شتابد تا بر ثبات منطقه کوچکترین خدشه ای وارد نشود و این امر جز با رهنمون های مقام معظم رهبری امکان پذیر نیست.

نتیجه

ایران اسلامی باتوجه به پیشرفت علوم و فنون و همچنین افزایش توان نظامی جهانخواران غربی ، برآن است تا توان نظامی و تسلیحاتی خود را بیش از پیش افزایش دهد تا در صورت لزوم از موضع قدرت و دفاع از کشور برخیزد و این مهم در بیانات مقام معظم رهبری نیز به کررات مشاهده شده است ؛ زیرا ایشان تلاش برای ارتقا دائمی سطوح مختلف نظامی کشور را یک ضرورت قطعی و اجتناب ناپذیر می دانند و بر آن تاکید ویژه ای دارند. از این رو کشور ما در برابر تهدیدات دشمنان ، تقابل به مثل خواهد نمود و توان حداکثری خود را در راستای ثبات امنیت منطقه به کار خواهد گرفت.