تبیان، دستیار زندگی
کتاب حضرت علی(ع) در فرهنگ عامه مردم گیلان منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب حضرت علی(ع) در فرهنگ عامه مردم گیلان منتشر شد

کتاب

به گزارش تبیان حامد پورشعبان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یكی از بخش های قابل پژوهش در فرهنگ عامه، اسطوره ها و الگوهای دینیست كه همواره در ادبیات بومی هرمنطقه جایگاه ویژه ای دارد.
وی اظهار كرد: به همین سبب مروری بر شعرها، قصه ها و ضرب المثلهای عامیانه نشان می دهد كه الگوهای مورد نظر تا چه اندازه دارای اهمیت است.
وی ادامه داد : حضرت علی (ع) از جمله اسطوره هایی هستند كه درتمام فرق اسلامی مورد احترام است و درباره ابعاد مختلف شخصیت ایشان در فرهنگ شفاهی اعتقادات بسیاری مطرح است.
پورشعبان افزود: علی (ع) مظهر فتوت ،عدالت و جوانمردی در بین اقوام و حتی ادیان مختلف است؛و جایگاه ایشان در میان اقوام مختلف ایرانی چنان والا است كه عامه مردم، در انجام كارهای مختلف(چه گروهی و چه انفرادی)از او استمداد طلبیده وعبارت«یا علی» و یا «یا علی مدد» را به كار می برند.
وی ادامه داد: فراوانی قصه های عامیانه مرتبط با شخصیت و دلاوریهای حضرت، نشان دهنده محبوبیت این الگوی بزرگ دینی در بین مردم است.
پورشعبان افزود: عدالت جویی علی(ع) الهام بخش جنبشهای انقلابی و آزادمردان سرزمین گیل ودیلم است؛و گیلان یكی از خاستگاه های دیرین شیعه، پیش از گرایش سایر ایرانیان به این مذهب است.
پورشعبان بیان كرد: كتاب« حضرت علی (ع) در فرهنگ عامه ی مردم گیلان» در دو بخش به روش كتابخانه ای و میدانی فراهم شده است؛ در بخش اول منابع تاریخی زندگی حضرت علی (ع)، مورد مطالعه قرار گرفته و در بخش دوم منابع شفاهی با استفاده از مطالعات میدانی به روش مشاهده و توصیف و ثبت وضبط و یادداشت برداری بررسی شده است.
وی اضافه كرد: این باورداشت ها بخشی از میراث شفاهی و معنوی مردم گیلان هستند كه ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی آنان دارند و به ما كمك می كنند تا از راه شناخت فرهنگ عامه به عمق ذهنیت مردم این سامان راه یابیم .
1881/6070


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.