تبیان، دستیار زندگی
طرح مسائل سیاسی یا انحرافی در آیین اعتکاف ممنوع است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح مسائل سیاسی یا انحرافی در آیین اعتکاف ممنوع است

اعتکاف

به گزارش تبیان به نقل از  ایرنا حجت الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی روز شنبه در نشستی خبری با اشاره به آسیب های آیین معنوی اعتكاف اظهار كرد: اعتكاف یك فرصت معنوی و عبادی برای تهذیب نفس و برقراری یا تحكیم انس با خداوند و زدودن غبار گناه و زنگار از دلهاست لذا كسی نباید از آن به عنوان فرصتی برای طرح مباحث سیاسی و جناحی استفاده كند.
وی با بیان اینكه برخی جریان های فكری انحرافی تلاش دارند از آیین اعتكاف برای انتشارعقاید و افكار خود بهره برداری كنند، افزود: به مجریان برگزاری اعتكاف كه این فرصت معنوی را با بحث های جناحی یا عقیدتی انحرافی كم اثر می كنند در ابتدا تذكر می دهیم و اگر توجه نكردند با آنان برخورد قانونی خواهیم كرد.
او اضافه كرد: سخنرانان و خطبا در مراسم اعتكاف مكلف هستند احكام شرعی و فلسفه اعتكاف، انتظاراتی كه از یك معتكف وجود دارد را به شركت كنندگان در این آیین متذكر شوند.
حجت الاسلام مرویان گفت: امسال همه آسیب های مربوط به اعتكاف و مساجدی كه نسبت به طرح مسائل سیاسی یا ترویج افكار انحرافی اقدام می كنند، مورد شناسایی قرار گرفته است.
وی نامناسب بودن برنامه ریزی ها از سوی مجریان اعتكاف، خدمت رسانی نامناسب خادمان و فعالان مساجد نسبت به معتكفان، همراه آوردن تلفن های همراه و ایجاد اختلال در مراسم، عدم فراهم كردن فضا یا امكانات مناسب برای معتكفان از سوی برگزاركنندگان و اختلاط نامناسب مرد و زن را از دیگر آسیب هایی عنوان كرد كه در آیین اعتكاف سالهای گذشته مشاهده شده است.
مدیركل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال ستاد اعتكاف استان با حضور دستگاه های فعال تشكیل و دبیرخانه ستاد در این اداره كل مستقر شده است تا نسبت به برگزاری مراسم اعتكاف و جلوگیری از بروز مشكلات و آسیب های احتمالی اقدام كند.
حجت الاسلام مرویان افزود: كمیته مربوط به اعتكاف با حضور دستگاه هایی از جمله بسیج، اوقاف، آستان قدس، شهرداری، آموزش و پرورش، ارشاد، مركز رسیدگی به امور مساجد، نیروی انتظامی، مركز بهداشت و درمان نیز زیر نظر ستاد اعتكاف استان شكل گرفته تا نظارت های لازم را در این زمینه داشته باشد.
حجت الاسلام مرویان با اشاره به حمایت فرهنگی اداره كل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از مراسم اعتكاف مساجد گفت: برگزاری 150 محفل انس با قرآن، اعزام اساتید به مساجد برای تصحیح قرائت قرآن و نماز، نصب بنرهای مربوط به اعتكاف و عرضه بسته های فرهنگی به مساجد برای معتكفان از جمله این اقدامات است.
مدیركل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: ستاد اعتكاف استان به رابطان برگزار كننده اعتكاف در مساجد توصیه كرده كه هزینه برگزاری اعتكاف، معقول و اندك و در عین حال خدمات قابل قبول باشد و در این زمینه به برخی از مساجد كه هزینه غیرمنطقی را دریافت می كنند، تذكرات جدی داده است.
وی بیان كرد: همچنین توصیه شده مساجد از انجام زیاد برنامه های عمومی مانند سخنرانی، جلسات مداحی و برنامه های ذكر و توسل عمومی در این آیین خودداری كنند و اجازه دهند معتكفین خلوت خود را داشته باشند.
حجت الاسلام مرویان خاطرنشان كرد: پارسال 60 هزار معتكف در مراسم اعتكاف 644 مسجد خراسان رضوی شركت كردند كه از این تعداد 175 مسجد در مشهد بود.
وی بیان كرد: سه چهارم از معتكفان پارسال زن و یك چهارم مرد و 25 درصد از معتكفان دارای تحصیلات بالاتر از كارشناسی بودند كه بیشترین معتكفان سال گذشته به ترتیب گروه زنان خانه دار، طلبه و دانش آموز و دانشجو، كارگران و كشاورزان و سایر اقشار بودند.
وی شمار جوانان معتكف را سال به سال رو به افزایش دانست و افزود: پارسال حدود یكهزار نفر از معتكفان در مشهد را دانشجو و نزدیك به 800 نفر از معتكفان را دانش آموزان تشكیل داده بودند.
مدیركل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینكه امسال 200 مسجد برای برگزاری مراسم اعتكاف پیش بینی شده است، افزود: از این تعداد 60 مسجد در حاشیه شهر مشهد قرار دارد.
وی خاطرنشان كرد: برخی مساجد برگزار كننده اعتكاف در خراسان رضوی ارتباطی با ستاد اعتكاف ندارند كه اغلب این مساجد در روستاها هستند و روستاییان استقبال قابل توجهی از آن دارند و پارسال حدود 25 هزار و 607 نفر در روستاها معتكف شدند.
وی افزود: امسال سامانه جامع اعتكاف در اداره كل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تشكیل شده و از معتكفان و مساجد برگزار كننده اعتكاف به صورت الكترونیكی ثبت نام می شود كه این ثبت نام هنوز ادامه دارد.
حجت الاسلام مرویان با پیش بینی افزایش 10 درصدی شمار معتكفان امسال خراسان رضوی گفت: در آیین اعتكاف امسال معتكفان بار اولی، معتكفان خدمتگزار، ائمه جماعات معتكف در مساجد و مساجد نمونه مورد تجلیل قرار می گیرند.
5132/7489


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.