تبیان، دستیار زندگی
شاید هیچ كس فكرش را هم نمی كرد كه هشتادودومین دربی تهران با چنین كیفیتی برگزار شود و میلیون ها هوادار فوتبال در ایران را غافلگیر كند. به ویژه وقتی همه مسابقات مهم روز پنج شنبه به تساوی انجامید و تمامی تیم های مدعی امتیاز از دست دادند، شاید خیلی ها تصور می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسپولیس و استقلال؛ چالش های پیش رو

شاید هیچ كس فكرش را هم نمی كرد كه هشتادودومین دربی تهران با چنین كیفیتی برگزار شود و میلیون ها هوادار فوتبال در ایران را غافلگیر كند. به ویژه وقتی همه مسابقات مهم روز پنج شنبه به تساوی انجامید و تمامی تیم های مدعی امتیاز از دست دادند، شاید خیلی ها تصور می كردند پرسپولیس و استقلال با چاشنی احتیاط به مصاف هم بروند و با رضایت دادن به مساوی در این مسابقه، بخت شان برای قهرمانی را در 4مسابقه باقی مانده بسنجند.

بخش ورزشی تبیان
فوتبال

با این وجود داربی82 از همان دقیقه اول بوی باروت می داد و پر از حادثه بود. به بیان دیگر این مسابقه همه چیز داشت؛ از گل زودهنگام و پنالتی خراب شده و موقعیت های سوخته تا واكنش های استثنایی گلرها و البته درگیری بین بازیكنان دو تیم! بعد از دربی شهریور52 كه به برتری شش بر صفر پرسپولیسی ها انجامید، این پرگل ترین دربی پایتخت در تاریخ برگزاری این مسابقه بود كه شاید همین یك خط به اندازه كافی گویای كیفیت نبرد جمعه سرخابی ها بوده باشد. دربی82 اما برای تیم برنده و تیم بازنده می تواند تبعاتی داشته باشد.

برنده ای كه باید به هوش باشد

پرسپولیس خوشبخت است كه یكی مثل برانكو ایوانكوویچ را روی نیمكت مربیگری اش می بیند. مرد كروات كه در این فصل با گرفتن بهترین نمایش ها از تیمش همه را انگشت به دهان گذاشته، بعد از پیروزی پرگل برابر استقلال در نشست خبری بعد از بازی حرف هایی زد كه باید جدی گرفته شود: «خوشحالیم، اما باید یادمان باشد اگر نتوانیم این تیم را قهرمان كنیم، در واقع هیچ كاری نكرده ایم. چهار فینال در پیش داریم كه باید بهترین عملكردمان را در آنها ارائه دهیم.»
استیلای این ذهنیت بر اردوی تیم برنده، از هر چیز دیگر واجب تر است. تاریخ نشان داده تیمی كه دربی را می برد و خوب هم می برد، ممكن است به سرعت اسیر آفت غرور و بی خیالی شود و همه چیز را از دست بدهد. بهمن ماه 90، وقتی پرسپولیس با سه گل دیرهنگام ایمون زاید یك پیروزی بزرگ و تاریخی برابر استقلال به دست آورد، هفته بعدش باید به مصاف فجرسپاسی می رفت. یاوری كه در آن زمان سرمربی فجر بود، قبل از بازی گفت: «پرسپولیسی ها این روزها روی ابر هستند، اما ما آنها را از روی آسمان پایین خواهیم كشید.»
 در نهایت هم همین اتفاق رخ داد و سرخپوشان ناباورانه در ورزشگاه آزادی چهار گل از سپاسی خوردند. امروز دیگر مجال تكرار چنین اشتباهی وجود ندارد. سرخپوشان در ابتدای فصل به اندازه كافی امتیاز از دست داده اند و حالا كه با هزار دردسر به صدر رسیده اند، نباید فرصت نادر قهرمانی را از دست بدهند. بازی های باقی مانده این تیم روی كاغذ آسان تر از سایر رقباست، اما این روزها همه كشور انگیزه دارند كه ترمز این پرسپولیس را بكشند و شهرتی به هم بزنند. همین هفته استقلال اهواز قعرنشین كه سقوطش هم تقریبا مسجل است در خانه پذیرای قرمزها خواهد بود. سرمربی این تیم از پیش از شروع مسابقه تاكید كرده تنها ماموریت باقی مانده برای آنها در ادامه فصل، جلوگیری از قهرمانی پرسپولیس است. آیا برانكو در این یك هفته می تواند گوشی را دست بازیكنانش بدهد یا افراط در شادمانی، مقدمه ای برای یك افسوس بزرگ خواهد شد؟

بازنده ای كه در خطر است

آنچه این روزها در اردوی استقلال می گذرد، در یك كلمه فقط می تواند «وحشتناك» توصیف شود. آنها داربی را با چهار گل باختند تا بعد از چهار سال، نمادی كه با آن برای حریف كری می خواندند را از دست بدهند. به علاوه وضع شان در جدول هم به هم ریخته و البته انبوه حواشی منفی نیز این تیم را تحت تاثیر قرار داده است. پرویز مظلومی كه پیش از این نیز از مقبولیت چندان بالایی نزد هواداران بهره مند نبود، حالا بیش از پیش زیر فشار است. او روی عادل شیحی مصدوم ریسك كرد تا آسیب دیدگی بهترین بازیكنش تشدید شود و احتمال غیبت او در مسابقات حساس باقی مانده به وجود بیاید. همچنین تصمیمات فنی عجیب مظلومی هم تبعاتی داشته؛ مثل تعویض باورنكردنی خسرو حیدری در میانه های نیمه دوم كه همه را شوكه كرد. گفته می شود حیدری بعد از این تعویض به مظلومی گفته دیگر برای او بازی نخواهد كرد!
همچنین بلافاصله بعد از پایان این مسابقه، سیل تهاجمات كلامی و انتقادات تند و تیز پیشكسوتان استقلال به سمت مظلومی روانه شده است. این همه در حالی رخ می دهد كه استقلال هنوز از شانس های مسلم قهرمانی یا كسب سهمیه به شمار می رود و اگر آرامش هر چه سریع تر به اردوی این تیم برنگردد، ممكن است این بخت های طلایی نیز از بین برود. آنها همچنین فینال جام حذفی را هم پیش رو دارند كه بدون آرامش و انضباط نمی توان در آن به جایی رسید. از اینجا به بعد شاید وظیفه مدیریت باشگاه باشد كه وضعیت را عادی كند و تیم را هر چه سریع تر از شوك این شكست برهاند. آیا افشارزاده و شركا می توانند از پس این تكلیف مهم بر بیایند؟


منبع: گل