تبیان، دستیار زندگی
پس از امضای تفاهم نامه بین ایران و توتال فرانسه، مذاکرات نهایی دیگری با شرکت باسف آلمان برای امضای قرارداد ۶ میلیارد یورویی در صنعت پتروشیمی وارد مرحله نهایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توافق ۶ میلیارد یوریی ایران-آلمان

پس از امضای تفاهم نامه بین ایران و توتال فرانسه، مذاکرات نهایی دیگری با شرکت باسف آلمان برای امضای قرارداد ۶ میلیارد یورویی در صنعت پتروشیمی وارد مرحله نهایی شد.

بخش اقتصاد تبیان
تفاهم نامه

پرویز صحاف زاده  درباره آخرین وضعیت مذاکرات انجام شده با شرکت باسف آلمان گفت: تفاهم نامه ۶ میلیارد یورو بین این شرکت بزرگ آلمانی و یک شرکت پتروشیمی ایران به منظور ساخت یک مجتمع بزرگ پتروشیمی امضا شده است.

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه براساس مذاکراتی که با این شرکت آلمانی انجام شده، قرار است ساخت یک مجتمع پتروشیمی در فاز دوم عسلویه به باسف آلمان واگذار شود، تصریح کرد: در فاز اول این مجتمع پتروشیمی اتیلن و در فاز دوم انواع گریدهای پلی اتیلن تولید خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه براساس مذاکرات و توافق های اولیه قرار شده است که بخشی از محصولات تولید شده توسط باسف آلمان در داخل و بخشی دیگر از آن به خارج از کشور صادر شود، اظهار داشت: مذاکرات نهایی درباره قیمت فروش گاز، ایجاد واحدهای فرآیندی و تکمیلی زنجیره ارزش با باسف در حال انجام است و پیش بینی می شود به زودی قرارداد نهایی بین ایران و این شرکت آلمانی امضا شود.

صحاف زاده با اشاره به اعلام آمادگی توتال فرانسه برای ساخت یک مجتمع دیگر پتروشیمی در جنوب کشور، تاکید کرد: در شرایط فعلی به نظر می رسد اولین قراردادهای توسعه صنعت پتروشیمی بین ایران و شرکت های توتال فرانسه و باسف آلمان امضا شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه شرکت هایی همچون توتال فرانسه، شل و برتیش پترولیوم علاوه بر سرمایه گذاری و فعالیت در بخش بالادستی صنعت نفت در کشورهای مختلف جهان از سابقه مشارکت و سرمایه گذاری در بخش صنایع پتروشیمی هم برخوردار هستند، یادآور شد: با توجه به مزیت های ایران برای توسعه صنعت پتروشیمی همچون در اختیار داشتن ذخایر عظیم گاز طبیعی، وجود خط گسترده ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان و نزدیک بودن به بازارهای مصرف همچون چین، هند، ترکیه و کشورهای شرق آسیا می توانند در صنایع پتروشیمی ایران با ارائه تکنولوژی های جدید سرمایه گذاری کنند.

در حالی به نظر می رسد امضای قرارداد پتروشیمی ایران و شرکت باسف آلمان وارد مراحل نهایی شده است که روز گذشته مرضیه شاهدائی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تعیین دو پیش شرط ایران برای شرکت توتال فرانسه به منظور ساخت یک مجتمع پتروشیمی در جنوب ایران گفته بود به زودی هیاتی از مدیران توتال برای نهایی کردن مذاکرات پتروشیمی به تهران سفر می کنند.


منبع: خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .