تبیان، دستیار زندگی
مدت ها بود که مبلغ وام ازدواج ، مورد انتقاد شدید جوانان قرار گرفته بود و رسانه ها نیز با توجه به بررسی های خاص در این راستا دلایل مستندی برای افزایش آن ذکر می کردند. دراین میان موسسه تبیان با ریزبینی خاصی به بررسی و ریشه یابی ضعف های این مهم پرداخته و با
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد وام ازدواج تبیان نتیجه داد

مدت ها بود که مبلغ وام ازدواج ، مورد انتقاد شدید جوانان قرار گرفته بود و رسانه ها نیز با توجه به بررسی های خاص در این راستا دلایل مستندی برای افزایش آن ذکر می کردند. دراین میان موسسه تبیان با ریزبینی خاصی به بررسی و ریشه یابی ضعف های این مهم پرداخته و با ارائه ی بیش از 10 تحلیل مستدل دراین راستا، سعی برآن داشت تا اثری ویژه بر روند افزایش وام ازدواج داشته باشد و اکنون شاهد به ثمر رسیدن این پیگیری مستمر هستیم ؛ "وام ازدواج بالاخره به 10 میلیون تومان افزایش یافت . . ."

پریا خداقلی زاده-بخش اجتماعی تبیان
وام ازدواج

هرچند در ظاهر مجلسی ها در تلاش اند تا این تسهیلات به اندازه مطلوبی افزایش پیدا كند و شرایط هم برای دریافت این وام كمی بهبود یابد اما زمانی كه پای گلایه زوج های منتظر كه مدت هاست در نوبت دریافت وام نشسته اند می نشینیم می بینیم كه این تلاش ها حداقل تاكنون چندان به بار ننشسته است آنقدر كه حتی خبر افزایش این وام به مبلغ 10 میلیون تومان هم نتوانسته این گلایه ها را مرتفع كند.

ماجرا از آنجایی شروع شد كه نمایندگان مجلس روز24 فروردین ماه سال جاری و در پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 95 با پیشنهاد الحاقی حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم با لایحه افزایش وام ازدواج موافقت کردند.بر این اساس به منظور حمایت از ازدواج جوانان ، بانک مرکزی موظف است کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.براساس تبصره های این لایحه ،تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش می یابد و همچنین بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 50 هزار نفر باشد.

مسئولان می گویند طی پنج سال فقط نزدیك به 13.6 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج  به زوج های متقاضی پرداخت شده است و البته قطعا منظورشان از ارائه این آمار فقط زوج هایی است كه شرایط  دریافت این وام را داشته اند و احتمالا در میانه راه به دلیل ناتوانی در پیدا كردن ضامن یا مدارك لازم پا پس نكشیده اند !

اما تا قبل از تصویب این لایحه ماجرا از این قرار بود كه ،وام ازدواج، آن هم با سود چهار درصد ،به تمام زوج های جوانی كه از تاریخ عقدشان بیش از یك سال نگذشته است ، تعلق می گرفت تازه اگر این زوج ها شرایط خاصی داشته باشند یعنی مثلا دانشجو یا طلبه باشند و یا مهریه تعیین شده از 110 سكه كمتر باشد و یا سن ازدواج زوجین از 25 سال پایین تر باشد ، این هدیه شیرین یا به قول مسئولان كمك هزینه ازدواج ،از سه میلیون تومان به پنج میلیون تومان افزایش می یابد البته فراموش نشود كه همه این اما و اگرها تحت شرایطی است كه بانك ها بودجه داشته باشند.چون زوج های زیادی با گلایه نسبت به این وعده واهی ، گفته اند كه با وجود اینكه مثلا دانشجو بوده اند و تمام شرایط دریافت وام 5 میلیون تومانی را داشته اند اما با این وجود بانك از پرداخت مبلغ 5 میلیون تومان شانه خالی كرده است و حاضر نشده كه این مبلغ را پرداخت كند آن هم با بهانه ای مثل اینكه بودجه كم است و یا فعلا بخشنامه ای صادر نشده و یا ... . خلاصه كه انگار دیوار بهانه تراشی بانك ها تا بوده و بوده برای پرداخت این وام بلند بوده و این قصه همچنان سر دراز دارد.قصه ای كه مثلا قراربود باری از دوش زوج های جوان بر دارد اما خودش تبدیل به باری سنگین شده است!
تازه وقتی وارد این سیكل بی پایان می شوید دستتان می آید كه قضیه از چه قرار است و چرا برای رسیدن به وام ازدواج باید هفت خان رستم را رد كرد.اول اسمش ابزار تشویقی ازدواج است اما از همان اول كار یعنی درست زمانی كه در سایت ثبت نام كردید و مدت ها در انتظار معرفی به بانك ماندید و بعد از چند ماه هم خبری نشد چون هیچ بانكی در لیست بانك هایی كه بودجه داشته باشند نیست تازه می توان از شروع كار تا آخرش را فهمید ،كه این قصه سر دراز دارد. تازه اگر خوش شانس باشید و بانكی هم كه بودجه دارد برای ثبت نام شما باز شود بعد از دیدن لیست مدارك مورد نیاز هم خواه ناخواه خیلی ها از این لیست خارج می شوند ،ضامن معتبر و اشتغال به كار و فیش حقوقی و ..... .و اما بعد از جور كردن تمام این مدارك هم درست لحظه ای كه فكر می كنید ،دیگر كار تمام است و ظرف چند روز دیگر این دو میلیون و 800 هزار تومان به حساب تان واریز می شود ! خبر می رسد كه فعلا به دلیل كمبود بودجه پرداخت وام متوقف شده است ، و زمان پرداخت اصلا مشخص نیست شاید یك هفته دیگر و شاید چند ماه بعد !!!
حالا اگر توانستید ثابت كنید كه دو ماه دیگر عروسی تان است و اصلا وامی كه قرار باشد بعد از عروسی به دستتان برسد به هیچ كاری نمی آید .
خلاصه كه ماجرای وام ازدواج این روزها به طنز بیشتر شبیه است ،طنز تلخی كه خیلی ها را با وعده شیرینش به طرف خود جذب می كند ،اما درست لحظه ای كه تمام حساب و كتاب تان را روی این پول كرده اید ، نه تنها خبری از پول نمی شود كه حتی با این جمله كه شاید حالا حالاها هم خبری از پرداخت نباشد ، روبه رو می شوید !

ماجرای وام ازدواج از روز عزل

هرچند در ظاهر مجلسی ها در تلاش اند تا این تسهیلات به اندازه مطلوبی افزایش پیدا كند و شرایط هم برای دریافت این وام كمی بهبود بیابد اما زمانی كه پای گلایه زوج های منتظر كه مدت هاست در نوبت دریافت وام نشسته اند می نشینیم می بینیم كه این تلاش ها حداقل تا كنون كه چندان به بار ننشسته است آنقدر كه حتی خبر افزایش این وام به مبلغ 10 میلیون تومان هم نتوانسته این گلایه ها را مرتفع كند.

در سال 1388 سامانه تسهیلات ازدواج با مشارکت بانک های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه، کشاورزی و مسکن راه اندازی شد و در ادامه نیز بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانک پارسیان، صندوق مهر امام رضا (ع) و بانک سامان نیز به این مجموعه اضافه شدند.
مسئولان می گویند طی پنج سال فقط نزدیك به 13.6 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج  به زوج های متقاضی پرداخت شده است و البته قطعا منظورشان از ارائه این آمار فقط زوج هایی است كه شرایط  دریافت این وام را داشته اند و احتمالا در میانه راه به دلیل ناتوانی در پیدا كردن ضامن یا مدارك لازم پا پس نكشیده اند !
اما طبق آمارهای اعلامی بانک مرکزی پرداخت تسهیلات از طریق این سامانه به گونه ای بوده که در سال 1388 حدود 942 هزار و 415 نفر، سال 1389 یک میلیون و 131 هزار و 664 نفر، سال 1390 یک میلیون و 264 هزار و 112 نفر، سال 1391 حدود 947 هزار و 748 نفر و در سال 1392 حدود 893 هزار و 581 نفر تسهیلات ازدواج دریافت کرده اند. همچنین با احتساب 121 هزار و 150 نفر که از ابتدای سال جاری تسهیلات ازدواج دریافت کرده اند و کل عملکرد سال 1388 تاکنون 5 میلیون و 300 هزار و 670 نفر بوده که به آنها بالغ بر 13 هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
اما از طرف دیگر متقاضیان صف کشیده برای دریافت وام ازدواج در شرایطی به یک میلیون و 143 هزار و 60 نفر می رسند که هیات دولت بر اقدام بانک مرکزی برای اعطای وام ازدواج تاکید می کند  نسبت رشد سپرده های قرض الحسنه در موقعیت مناسبی قرار ندارد به طوری که این نسبت ازسال 1388 به 1389 حدود 42.6 درصد، 1389 به 1390 نزدیک به 9.3 درصد، 1390 به 1391 حدود 27.9 درصد و 1391 به 1392 منفی شده و منفی 0.26 درصد بوده است.
البته طی این سالها مبلغ این وام ازدواج هم بدون تغییر نبوده ،در مورد تغییرات سقف وام ازدواج نیز باید یادآور شد که سقف فردی وام پیش از سال 1387 یک میلیون تومان، درسال 1387 دو میلیون تومان، در سال های 1388 و 1389 حدود 2.5 تا سه میلیون تومان و در سال های 1390 و 1391 پنج میلیون تومان بوده است که به نظر می رسد قصدی برای افزایش این سقف تا سال 1393 نبوده و در همان محدوده سه تا پنج میلیون تومان پرداخت باقی مانده بود تا اینكه همین چند روز پیش خبر افزایش وام ازدواج به مبلغ 10 میلیون تومان خبر ساز شد.حالا باید در انتظار ماند و باقی ماجرا را از نزدیك رصد كرد كه با افزایش مبلغ ریالی این وام آیا شرایط پرداخت نیز بهتر خواهد شد یا مثلا این وام هم فقط در صورتی پرداخت می شود كه بانك ها بودجه كافی داشته باشند یا نه ؟ یا مثلا برای زوج های جوانی كه شرایط پیدا كردن ضامن رسمی دولت یا فیش حقوقی ندارند هم چنین تسهیلاتی تعلق می گیرد یا خیر ؟ تمام این اما و اگرها فعلا كه در هاله ای از ابهام است و تا زمانی كه به بیشتر این سوال های نیمه كاره پاسخ درستی داده نشود نمی توان به بزرگ و بزرگ تر شدن این مبلغ های پرداختی چندان امیدوار ماند ....