تبیان، دستیار زندگی
آنقدر که از اهمیت نقش پدرها در تربیت پسرها صحبت شده است، نقش آن ها در رشد دخترها مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به این یافته ی محققان که «پدر خوب، یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر سلامت و موفقیت دختر در عرصه های مختلف زندگی است»، فکر می کنید به عنوان یک پ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازهای پدرانه، روزهای عاشقانه

چگونه برای دخترمان پدر بهتری باشیم؟

آنقدر که از اهمیت نقش پدرها در تربیت پسرها صحبت شده است، نقش آن ها در رشد دخترها مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به این یافته ی محققان که «پدر خوب، یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر سلامت و موفقیت دختر در عرصه های مختلف زندگی است»، فکر می کنید به عنوان یک پدر چگونه می توانید آینده روشن تری را برای دخترتان رقم بزنید؟

راحله فلاح - کارشناس ارشد روانشناسی - بخش خانواده ایرانی تبیان
پدر و دختر

در این مقاله نمی خواهیم درباره ی نقش پدر در تربیت دختر صحبت کنیم بلکه می خواهیم ببینیم چطور می توانیم برای دخترمان بهتر پدری کنیم و آینده قشنگ تری را برای او بسازیم:

همسرتان را دوست داشته باشید

مادر او (همسرتان) را دوست داشته باشید. یادتان باشد شما بخش خیلی مهمی از یادگیری های دخترتان هستید. رفتارهای متقابل شما و همسرتان مهم ترین راهنمای او برای رفتار با همسر آینده اش است. اگر همسرتان را دوست بدارید و او را تأیید و تحسین کنید در واقع به دخترتان پیام می دهید که چطور یک زن موفق باشد، چطور با خودش رفتار کند و چطور با دیگران زن یا مرد کنار بیاید.

مرزهای امنیت را مشخص کنید

شما با رفتارتان تعیین می کنید که او در آینده چه مردی را برای ازدواج انتخاب کند. پس نمونه خوبی از مردی باشید که دوست دارید دخترتان با او ازدواج کند

مرزهای امنیت را به او نشان بدهید. شما بهترین آموزگار خود مراقبتی به دخترتان هستید. شما با رفتار خود می توانید به او نشان بدهید که مراقب حریم خصوصی اش باشد، می توانید مرزگذاری های مناسب، حیا و تمایز بین لمس درست و نادرست را به او یاد بدهید.

بگویید که دوستش دارید

به قول روان تحلیل گرها شما اولین موضوع مردانه ی عشق برای دخترتان هستید. رابطه شما با او، ادراکات خودآگاه و ناخودآگاهش از آن چه که می تواند در رابطه همسری خود در آینده انتظار داشته باشد را شکل می دهد.

به علایق او علاقمند باشید

به درس او، فعالیت هایی که در اوقات فراغت انجام می دهد، برنامه های تلویزیونی که دوست دارد، ورزش هایی که دوست دارد، حرف هایی که برایش جالب هستند و خلاصه به هر چیزی که مورد علاقه و توجه او است (البته هر چیز معقولی) توجه و علاقه نشان بدهید. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که زن های موفق، در دوران کودکی پدرانی داشته اند که به علاقه های آن ها علاقه نشان می دادند.

تلاش های او را ببینید

اگر فردا روز اجرای تئاتر او در سالن مدرسه است، اگر روز مسابقه علمی او است، اگر قرار است به خاطر پیشرفت درسی که داشته جلوی بچه ها جایزه بگیرید و یا هر مجلس دیگری است که برای او مهم است، حتماً در آن جلسه حضور داشته باشید و او را به خاطر این که برای رسیدن به هدف تمام تلاشش را به کار گرفت تحسین کنید.

بَه بَه و چَه چَه کنید

قربان صدقه ی چشم و ابرو و قد و بالای او بروید. از شکل و ظاهرش تعریف کنید. به او بگویید که برای شما خوشگل ترین دختر دنیا است. هیکل و تیپ او را تحسین کنید. بگذارید بذر عزت نفس او همین حالا توسط خود شما آبیاری و بالنده شود.

قدرت مذاکره را به او نشان بدهید

در مراوده با زن های دیگر مثل همکاران، فامیل، آشنایان و حتی زن های غریبه جوری رفتار کنید که دوست دارید دیگران با دختر شما رفتار کنند

برای مثال اگر با همسرتان اختلاف نظری پیدا کرده اید، در یک فضای آرام و منطقی با همدیگر روی مسئله کار کنید و بگذارید دخترتان این تلاش شما را ببیند. با این کار به او می فهمانید که مردها و زن ها می توانند با احترام و همدلی با تفاوت های همدیگر کنار بیایند.

مراقب صحبت کردن تان با خانم ها باشید

با زنان دیگر همان طور رفتار کنید که دوست دارید در آینده با دختر شما رفتار شود. در مراوده با زنهای دیگر مثل همکاران، فامیل، آشنایان و حتی زنهای غریبه جوری رفتار کنید که دوست دارید دیگران با دختر شما رفتار کنند. مراقب طرز صحبت کردن تان درباره دیگر خانم ها باشید. نگرش شما درباره زنان، هر چه که باشد، بخش مهمی از نگرش دخترتان نسبت به خودش خواهد شد.

شما با رفتارتان می گویید چه مردی را انتخاب کند

طوری با او رفتار کنید که دوست دارید در آینده شوهرش با او رفتار کند. طرز رفتار شما با دخترتان، همان چیزی می شود که او در آینده از شوهرش انتظار خواهد داشت. به عبارت دیگر شما با رفتارتان تعیین می کنید که او در آینده چه مردی را برای ازدواج انتخاب کند. پس نمونه خوبی از مردی باشید که دوست دارید دخترتان با او ازدواج کند؛ قابل اعتماد، صادق، سخت کوش، مهربان، متبسم، قانع، بی آزار و بدون وابستگی به ماده یا رفتار خاصی.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.