تبیان، دستیار زندگی
از صبح دیروز گشت های امنیت اخلاقی اعم از خودروئی و موتوری در خیابان ها و بزرگرا های تهران تهران مستقر شدند و ماموران پایتخت با اقتدار، ادب، مهربانی و رافت اسلامی به هنجارشکنان تذکر دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشت ارشاد اینبار با اقدامی متفاوت آمد

از صبح دیروز گشت های امنیت اخلاقی اعم از خودروئی و موتوری در خیابان ها و بزرگراه های تهران مستقر شدند و ماموران پایتخت با اقتدار، ادب، مهربانی و رافت اسلامی به هنجارشکنان تذکر دادند.

فرآوری: ه-هدایتی -بخش اجتماعی تبیان
گشت ارشاد

مرحله جدید فعالیت گشت های طرح امنیت اخلاقی در پایتخت از صبح دیروز  کلید خورد و ماموران پلیس با مصادیق بدپوششی، کشف حجاب در خودرو، مزاحمت برای نوامیس و... برخورد می کنند.

مرکز فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با ادغام طرح های نوروزی پلیس در سال ۹۵ اولین دوره از طرح های امنیت اخلاقی را صبح دیروز  به صورت همزمان با حضور مأموران پلیس امنیت عمومی در محل های پرتردد، بزرگراه ها و خیابان های پررفت و آمد، همچنین مراکز فروش و تجاری آغاز کرده است.

بنابر این گزارش، پاسخگویی به مطالبات به حق شهروندان در حوزه عفاف و حجاب از موضوعات مهمی است که با جدیت در دستور کار پلیس پایتخت قرار دارد تا از این طریق با افرادی که با رفتارهای نابه هنجار خود رعایت شئون اخلاقی و اسلامی جامعه را نمی کنند، برخورد قاطع شود.

ساجدی نیا، رئیس پلیس پایتخت نیز با اشاره به فعالیت طرح های پلیس گفته بود که در کنار طرح امنیت اخلاقی یا همان گشت ارشاد، پلیس طرح های دیگری را نیز در دست اجرا دارد که از جمله آن برخورد با مواد فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر، برخورد با اراذل و اوباش، برخورد با سارقان و... است که به نظر می رسد طی روزهای آتی این طرح ها نیز مجددا در پایتخت اجرا شود.

سردار ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: برخورد با جرایم مشهود و توقیف خودروهایی که سرنشینان آن اقدام به کشف حجاب کرده اند، یکی از اهداف این طرح ذکر شده که در این رابطه هماهنگی های لازم با مراجع قضایی به عمل آمده است.

وی افزود: از آنجا که ۲۶ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت رسیدگی، کنترل، نظارت و حتی برخورد دارند، اما هنگامی که دستگاه های متخلف در این حوزه به مسئولیت خود عمل نمی کنند، ناجا مجبور می شود باز هم این مهم را به تنهایی به دوش بکشد.

ساجدی نیا ادامه داد: گشت های امنیت اخلاقی اعم از خودرویی و موتوری در خیابان ها و بزرگراه های تهران مستقر شدند و ماموران پایتخت با اقتدار، ادب، مهربانی و رأفت اسلامی به هنجارشکنان تذکر دادند.
یکی از اهداف این طرح : توقیف خودروهایی که سرنشینانش کشف حجاب کرده اند
طرح ارتقای امنیت اجتماعی برای اولین بار در سال 86 و در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، با عنوان «طرح جامع عفاف» اجرایی شد. این طرح که بر اساس شواهد بیشتر در فصل گرما به اجرا در می آید با بدپوشی و بدحجابی افراد مقابله می کند. این طرح که برای اولین بار در دولت احمدی نژاد به اجرا در آمد، در ابتدا بر روی پوشش زنان تمرکز داشته و پس از آن در سایر امور و آسیب های اجتماعی نیز وارد شد که از این دست می توان به جمع آوری معتادان و جمع آوری اراذل و اوباش اشاره کرد. گفتنی است؛ در ایران رئیس جمهور، رئیس شورای انقلاب فرهنگی نیز به شمار می رود. طرحی که در دو سال و نیمی که از دولت حسن روحانی نیز می گذرد با قدرت انجام می شود. برخورد با جرایم مشهود و توقیف خودروهایی که سرنشینان آن کشف حجاب نموده اند یکی از اهداف این طرح در سال جاری ذکر شده است که در این رابطه هماهنگی های لازم با مراجع قضایی نیز به عمل آمده است. آنجائیکه26 دستگاه در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت رسیدگی، کنترل، نظارت و حتی برخورد دارند؛ اما هنگامی که دستگاه های مختلف در این حوزه به مسئولیت خود عمل نمی کنند ناجا مجبور می شود بار این مهم را خود به تنهائی به دوش بکشد َ.

پلیس در حدی که قانون تعیین می کند با مردم برخورد کند

برخورد با جرایم مشهود و توقیف خودروهایی که سرنشینان آن کشف حجاب نموده اند یکی از اهداف این طرح در سال جاری ذکر شده است که در این رابطه هماهنگی های لازم با مراجع قضایی نیز به عمل آمده است. آنجائیکه26 دستگاه در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت رسیدگی، کنترل، نظارت و حتی برخورد دارند؛

نیره توکلی جامعه شناس، با اشاره به اینکه در چند سال اخیر حضور پلیس و به طور کلی نیروی انتظامی در جامعه کم رنگ شده است، می گوید: با نگاهی به خیابان ها با عدم حضور پلیس مواجه می شویم، پلیس راهنمایی و رانندگی از جمله همین موارد است. از طرفی خلافکاران و کیف قاپها جرات می کنند حضور بیشتری در خیابان ها داشته باشند و برای مردم مزاحمت ایجاد کنند. پس به طور کلی حضور نیروهای پلیس در خیابان ها خوب بوده اما در چند سال اخیر از شمار این نیروها کاسته شده است. توکلی در ادامه می افزاید: حضور پلیس و مخصوصا دوربین ها در خیابان ها مهم است؛ البته حضوری که همراه با قانونمندی باشد. یعنی بر اساس قانون با متخلفان چه در رانندگی که مربوط به آلودگی صوتی می شود و چه دیگر تخلفات برخورد انجام شود. وی با بیان اینکه گشت های ارشاد نیز بخشی از نیروی انتظامی محسوب می شوند، می گوید: قانون حد و مرز دارد و بسیار این نکته حائز اهمیت است که پلیس در حدی که قانون تعیین می کند با مردم برخورد کند. اگر کشف حجاب است، حد و مرز دارد، ممکن است لحظه ای اتفاق بیفتد و یا حالت های دیگر که باید بر اساس قانون با آن برخورد شود. وی می افزاید: به طور کلی موضوع های مانند آلودگی صوتی و کشف حجاب بعد فرهنگی دارند و باید برای حل آن راه کارهای فرهنگی ارائه شود. هرچند در سال های گذشته برای رفع این موارد از راه های سریع و کارهای عملیاتی استفاده شد و می دانیم چنین طرح هایی نباید در فضای خصوصی و عمومی افراد شکاف ایجاد کند و همیشه توصیه می شود که نباید با رفتارهای خشن و نادیده گرفتن هیجانات افراد، شادی جوانان را سرکوب کرد که بنده مخالف چنین چیزی هستم.

هشدارها از سال قبل مطرح شدند

مساله بدحجابی از سال گذشته در اولویت برنامه های نیروی انتظامی است و مسئولان همواره نسبت به این مساله هشدارهایی را مطرح کرده اند. سال گذشته، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در جمع فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی با انتقاد از وضعیت حجاب برخی رانندگان و سرنشینان خودروها از ماموران پلیس خواسته بود که در صورت دیدن این موارد با آن برخورد کنند، موضوعی که مورد تقدیر و حمایت رئیس قوه قضائیه نیز قرار گرفت. در یک اظهارنظر دیگر، ساجدی نیا، رئیس پلیس پایتخت نیز با اشاره به فعالیت طرح های پلیس گفته بود که در کنار طرح امنیت اخلاقی یا همان گشت ارشاد، پلیس طرح های دیگری را نیز در دست اجرا دارد که از جمله آن برخورد با مواد فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر، برخورد با اراذل و اوباش، برخورد با سارقان و... است که به نظر می رسد طی روزهای آتی این طرح ها نیز مجددا در پایتخت اجرا شود.

موفقیت یا عدم موفقیت؟

گفتنی است؛ در آخرین روزهای شهریور ماه سال گذشته (21 شهریور ماه 94)، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام علت اصلی موفق نبودن طرح گشت ارشاد را فقدان مطالبه و خواست عمومی در جامعه دانست و افزود: از همین رو هرگونه اقدامی بدون توجه به این اولویت نتایج و پیامدهای منفی را ایجاد خواهد کرد. دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در اظهارنظر کارشناسی خود آورده است: با توجه به فقدان و خلا قانونگذاری در خصوص مواجهه با بدحجابی در جامعه و نظر به ملاحظات و چالش ذکرشده کلیات طرح قابل تایید نیست. لذا پیشنهاد می شود طرح فوق برای اتخاذ رویکردی همه جانبه تر به موضوع مسکوت گذاشته شود. نظر کارشناسی مرکز در این خصوص به صورت روشن این است که ایجاد مطالبه عمومی و جمعی در خصوص موضوع طرح، اولویت اول در این حوزه است. نگاهی به تجربیات صورت گرفته در این حوزه از جمله عدم موفقیت طرح گشت ارشاد در خصوص مقابله با پدیده بدحجابی و همچنین عدم توفیق برخورد نیروی انتظامی با نصب ماهواره در آپارتمان شاهدی بر این مسئله است.



منابع : آرمان/ تابناک / صدای ایران