تبیان، دستیار زندگی
« لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان روز گذشته در یک نشست خبری که در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، از جزئیات برگزاری نخستین نمایشگاه نقاشی های خود با عنوان «موسیقی روی بوم» سخن گفت.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی چکناواریان بر روی بوم

« لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان در نشست خبری که در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، از جزئیات برگزاری نخستین نمایشگاه نقاشی های خود با عنوان «موسیقی روی بوم» سخن گفت.»

فرآوری: سمیه فروغی، بخش هنری تبیان
چکناواریان

وی در ابتدای این نشست گفت: این سومین نمایشگاه نقاشی من است که با حمایت و پشتیبانی خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. البته نمایشگاه اول من سال ها پیش در گالری شیرین و نمایشگاه دوم در لس آنجلس آمریکا برگزار شد که خوشبختانه این دو نمایشگاه با استقبال خوب علاقه مندان مواجه شد.
همین موضوع و اعتقادی که بنده به ارتباط بین هنرها دارم باعث شد بار دیگر تصمیم بگیرم بیش از ۵۰ اثر از تابلوهایم را در معرض دید علاقه مندان قرار دهم. البته علاقه من به نقاشی از زمانی آغاز شد که به موسیقی علاقه مند شدم. وقتی به کشورهای مختلف سفر می کردم به ارکستراسیون و رنگ آمیزی در موسیقی بیشتر پی می بردم و همواره دوست داشتم بین دو فضای موسیقی و نقاشی ترکیب و ارتباطی برقرار کنم که بتوانم در قالب آن رنگ سازها و ملودی ها را در بوم نقاشی بیاورم.
چکناواریان بیان کرد: به طور حتم کار من نقاشی نیست، اما جالب است که بدانید در این مدت که به نقاشی علاقه مند شدم بیش از ۱۰۰ تابلو نقاشی کردم و بعد از اینکه این کار را انجام دادم در فکرم این ذهنیت به وجود آمد که به خانه هنرمندان ایران پیشنهاد دهم تا اگر برایشان امکان دارد نمایشگاهی را برپا کنند. من مطمئنم با دیدن این تابلوها بیننده می تواند در ذهن خود موسیقی بشنود و این همان موضوعی است که بسیار به آن علاقه مند بوده و هستم.

من به نقاشی علاقه بسیاری دارم، به علاوه داستان نیز می نویسم که مجموعه ای از این داستان ها که بعضی به فارسی و بعضی ترجمه داستان های انگلیسی من است مهرماه امسال منتشر خواهد شد. به علاوه به سینما نیز بسیار علاقه دارم و دوست دارم فیلم هم بازی کنم. همه هنرها به هم مربوط هستند و اگر شما در یک زمینه کار می کنید می توانید باقی آنها را نیز تجربه کنید

وی ادامه داد: همه از اینکه یک موزیسین نقاشی می کند تعجب می کنند و می پرسند یک آهنگساز با نقاشی چه کار دارد؟ به نظرم همه هنرها هم خانواده هستند. در واقع رنگ ها برای من جذاب هستند، رنگ آمیزی تابلوها مرا به این فکر انداخت آیا می شود با همین رنگ ها موسیقی ساخت؟ من هر رنگ را به شکل سازی می بینم و ارکستراسیون را با استفاده از این رنگ ها و ارتباط آنها با یکدیگر می سازم. این اتفاق 10 سال قبل افتاد اما مدتی قبل به این فکر کردم که آیا می توانم آنچه به شکل موسیقی می شنوم را با رنگ بیان کنم؟ البته من هر روز نقاشی نمی کنم بلکه ممکن است یک هفته در ماه را به نقاشی اختصاص دهم.
این موزیسین درباره نقاشی هایش همچنین توضیح داد: من از علامت های موسیقی در آثارم بسیار استفاده می کنم. موسیقی علم عجیبی است و اگر شما هزار سال هم کار کنید امکان ندارد همه چیز را بدانید. هیچ رشته هنری دیگری این قدر کار تکنیکال ندارد با این حال بدبختی ما در موسیقی این است که هرچه قدر هم شما آهنگ بنویسید تا اجرا نشود فایده ای ندارد و کسی از آن آگاه نخواهد شد، با نقاشی این حس دیگر وجود ندارد و می بینم که حاصل کارم پس از خلق به راحتی قابل دیدن است و دیگران می توانند آن ببینند.
وی با بیان اینکه نقاشی هایش برای فروش نیست اظهار کرد: یک بار یکی از نقاشی هایم را فروختم و بسیار ناراحت شدم احساس می کردم یکی از فرزندانم را فروخته ام. به همین دلیل نمی توانم آنها را به کشور دیگری ببرم، نمایشگاه در خارج از کشور به اسپانسر نیاز دارد و برای این کار هم آثار باید فروشی باشند. از خانه هنرمندان متشکرم که بدون هیچ هزینه ای قبول کرد آثارم را به نمایش بگذارد.
چکناواریان درباره علاقه مندی اش به سایر هنرها نیز اظهار کرد: من به نقاشی علاقه بسیاری دارم، به علاوه داستان نیز می نویسم که مجموعه ای از این داستان ها که بعضی به فارسی و بعضی ترجمه داستان های انگلیسی من است مهرماه امسال منتشر خواهد شد. به علاوه به سینما نیز بسیار علاقه دارم و دوست دارم فیلم هم بازی کنم. همه هنرها به هم مربوط هستند و اگر شما در یک زمینه کار می کنید می توانید باقی آنها را نیز تجربه کنید. کار اصلی من در ارکستر است اما باقی هنرها را هم دوست دارم. 
این رهبر ارکستر همچنین درباره حضور در ارکستر ملی نیز گفت: من به عنوان رهبر مهمان در ارکستر ملی حضور دارم و همیشه نیز به شکل رهبر مهمان کار کرده ام. دوست ندارم پایبند کاری باشم زیرا آزادی ام برایم از همه چیز مهم تر است. بدون آزادی نمی توانم خلاقیت داشته باشم. 
نمایشگاه "موسیقی روی بوم" از 30 فروردین تا 5 اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود .


منابع:
- هنر آنلاین
- فرهنگ و هنر