تبیان، دستیار زندگی
گیاه مریم گلی، انجیر، گل همیشه بهار، گیاه ماکا و مخمر آبجو از موادی هستند که برای تنظیم هورمون ها مناسب اند. طریقه ی مصرف هر کدام در ادامه آمده است؛ با هم ببینیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنظیم هورمون های زنانه با این 5 ماده ی طبیعی

گیاه مریم گلی، انجیر، گل همیشه بهار، گیاه ماکا و مخمر آبجو از موادی هستند که برای تنظیم هورمون ها مناسب اند. طریقه ی مصرف هر کدام در ادامه آمده است؛ با هم ببینیم...

فاطمه حلوایی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
انجیر

بسیاری از خانم ها از عدم تعادل در سیستم هورمونی رنج می برند، این عدم تعادل هورمونی، در اغلب اوقات سیکل ماهیانه آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. در این مطلب 5 ماده ی غذایی ارزشمند را به شما معرفی می کنیم که هر یک به تنظیم اختلالات هورمونی کمک می کنند. لطفاً با ما همراه باشید.

انجیر

این میوه لذیذ و خوشمزه، به فرآیندهای هورمونی نظم می دهد و بی نظمی های موجود در رحم و سیکل ماهیانه را تنظیم می کند. به همین دلیل توصیه می شود که در دوران یائسگی این میوه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
علاوه بر این، برگ های انجیر حاوی میزان بالای هورمون های زنانه است، به طوری که مصرف جوشانده این برگ ها در بهبودی تخمدان های پلی کیستیک بسیار مؤثر است.

مریم گلی، این گیاه خوشبو و خوشمزه، به علت دارا بودن میزان بالای استروژن، یکی از معروف ترین تنظیم کننده های هورمونی محسوب می شود

انجیر به شکل های تازه و یا به صورت ترکیب با ماست و یا حتی ترکیب در انواع دسرها، مورد استفاده قرار می گیرد. می توان انجیر را در طول روز و حتی در حین عصرانه، به شکل خشک نیز مصرف کرد و از طعم فوق العاده آن لذت ها برد.
انجیر حاوی فیبر بسیار بالایی است به طوری که مصرف آن عمل گوارش را آسان می سازد و به همین دلیل به افرادی که از یبوست رنج می برند، توصیه می شود. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، نباید بیشتر از سه بار در روز از این میوه استفاده کنند و ترجیحاً بهتر است که در وعده صبحانه آن را میل کنند.

گیاه ماکا maca

این گیاه حاوی پروتئین ها، اسیدهای آمینه، هیدرات های کربن، فیبرها، ویتامین ها (B1-B2-B6)، مواد معدنی چون آهن، کلسیم، فسفر، سدیم و روی است. از دیگر ویژگی های این ماده طبیعی می توان به خاصیت تنظیم کنندگی آن در تمام قسمت های بدن از جمله نخاع و هیپوتالاموس اشاره کرد. مشکلات ناشی از سیکل ماهیانه (دردهای ماهیانه، دردهای ناشی از قاعدگی و دردهای زمان یائسگی) با این ماده تسکین می یابد. گیاه ماکا در رفع بعضی از ناباروری ها بسیار مؤثر است و نیز مشکلات مرتبط با میل جنسی در زنان و مردان را نیز بهبود می بخشد.

ماکا

طرز استفاده:
گیاه ماکا به شکل پودر یا قرص و تحت عنوان پودر تنظیم قاعدگی، در بازار موجود است. از آنجا که این فرآورده بسیار انرژی زاست، توصیه می شود که از دوز کم شروع کنید و به مرور میزان مصرف را بالا ببرید. حداقل مصرف این ماده، سه گرم در روز است (تقریباً یک قاشق چایخوری سرصاف) اما می توان روزانه تا 9 گرم از این ماده استفاده کرد. اثرات مصرف این ماده به سرعت ظاهر می شود، اما اگر خواهان اثرات ماندگارتر، آن هم در ارگانهای مهمی چون غدد درون ریز هستید، لازم است که دست کم سه ماه متوالی از این ماده استفاده کنید و بعد از این مدت، حتماً با پزشک متخصص مشورت نمایید.
لازم به ذکر است که اثرات این ماده حتی تا بعد از قطع مصرف نیز ادامه خواهد داشت.

مخمر آب جو

مخمر آب جو منبعی غنی از زینک (روی) است که یک ماده معدنی لازم و طبیعی در تنظیم هورمون ها محسوب می شود. این ماده سنتز هورمون های بسیاری مانند هورمون های تیروئید، پروژسترون و تستسترون را آسان می سازد. مخمر آب جو، برای همه مفید است اما تأثیر مثبت آن روی پوست باعث شده است که از آن برای درمان آکنه در افراد بزرگسال نیز استفاده شود. علاوه بر این، مخمر آب جو به دلیل دارا بودن خواص فوق العاده، یک مکمل غذایی طبیعی بسیار عالی محسوب می شود. این ماده غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه و همچنین آهن، کروم، ویتامین های گروه B، اسید فولیک و بسیاری از مواد معدنی دیگر است.

برگ های انجیر حاوی میزان بالای هورمون های زنانه است، به طوری که مصرف جوشانده این برگ ها در بهبودی تخمدان های پلی کیستیک بسیار مؤثر است

ارزش غذایی بالای این ماده، از آن یک تصفیه کننده عالی و نیروبخش ساخته است، به طوری که مصرف آن در سنین رشد، دوران بارداری، زایمان، شیردهی و نیز برای ورزشکاران و افرادی که دوره نقاهت را می گذرانند اثرات مثبتی دارد.
شما می توانید این ماده را به صورت پودر مصرف کنید، مثلاً در ماست یا نوشیدنی خود حل کرده و میل کنید. اگر احیاناً طعم تلخ این ماده را دوست ندارید، می توانید آن را به صورت قرص مصرف کنید. البته اخیراً مارک هایی به بازار عرضه شده که تا حدودی طعم تلخ آن کاهش یافته است. اگر این ماده را همراه با غذا میل کنید، جذب آن به نحو چشمگیری بهتر انجام می شود.

گل همیشه بهار

این گل نارنجی مایل به زرد، در مراتع و علفزارها رشد می کند و یکی از بهترین تنظیم کننده ها و بهبود دهنده های مشکلات و بیماری های زنان (قاعدگی های دردناک، عدم قاعدگی و ...) است. البته این گیاه برای مشکلات و بیماری های پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود اینکه در اکثر موارد از این گیاه به صورت جوشانده یا دمنوش و نیز پماد استفاده می شود اما می توان به طور مستقیم گلبرگ های این گل را مصرف کرد. این گلبرگ ها رنگ بسیار زیبایی به سالادها و دسرهای شما می بخشند!

گل همیشه بهار

مریم گلی

مریم گلی، این گیاه خوشبو و خوشمزه، به علت دارا بودن میزان بالای استروژن، یکی از معروف ترین تنظیم کننده های هورمونی محسوب می شود. مریم گلی از دوران قدیم به عنوان یکی از محرکان میل جنسی معروف بوده است. متخصصان مصرف این گیاه را در قاعدگی های شدید و حتی در زمان یائسگی توصیه می کنند.
این گیاه در بهبود نوسانات خلق و خوی ناشی از مشکلات هورمونی مؤثر عمل می کند. با اینکه مصرف این گیاه عموماً به صورت دمنوش یا عصاره می باشد، اما ما به شما پیشنهاد می دهیم که از آن به عنوان یک ماده غذایی استفاده کنید: به این ترتیب که برگ های تازه آن را به عنوان چاشنی یا ادویه در غذاهای خود بریزید چون علاوه بر ایجاد طعمی مطبوع و به یادماندنی در غذا به سلامتی تان نیز خدمت می کند. حتی می توانید آب این گیاه را بگیرید و با سبزی ها و میوه ها ترکیب کنید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.