تبیان، دستیار زندگی
امروز یكشنبه بیست و نهم فروردین 1395 هجری خورشیدی، نهم رجب 1437 هجری قمری، هفدهم آوریل 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و نهم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یكشنبه بیست و نهم فروردین 1395 هجری خورشیدی، نهم رجب 1437 هجری قمری، هفدهم آوریل 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

29 فروردین 1378

گری سیك مشاور امنیت ملی جیمی كارتر، رییس جمهوری آمریكا گفت: تردیدی ندارم كه كشتن سپهبد علی صیاد شیرازی به وسیله گروهك منافقان یك عمل صددرصد تروریستی است.

29 فروردین 1375

جلال مقدم فیلمنامه نویس، كارگران و منتقد سینما، بر اثر سانحه تصادف رانندگی درگذشت.

29 فروردین 1358

ارتش جمهوری اسلامی ایران برای بیعت با امام خمینی و تاكید بر وفاداری خویش به انقلاب اسلامی رژه كم سابقه و شورانگیزی را در سراسر كشور برگزار كرد و از آن زمان به بعد، این روز از طرف امام خمینی به نام «روز ارتش جمهوری اسلامی» نام گرفت.

29 فروردین 1358

امام خمینی در پاسخ به پیام تبریك حسن البكر رییس جمهوری عراق، كه روزهای پایانی حكومت خود را می گذراند، به مناسبت استقرار نظام جمهوری اسلامی فرمودند: دولت ها باید در خدمت ملت ها باشند... عاقبت اختناق انفجار است و آن نه صلاح ملت ها است و نه صلاح دولت ها.

29 فروردین 1325

آخرین مجمع عمومی جامعه ملل در ژنو تشكیل و در این جلسه انحلال آن اعلام شد.

29 فروردین 1313

بخشنامه وزارت امورخارجه درباره ضرورت تمركز اخبار در اداره اطلاعات مطبوعات و ترجمه تصویب شد. در این بخشنامه با اشاره به اهمیت تمركز اخبار در اداره اطلاعات مطبوعات و ترجمه از تمامی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی خواسته شده است كه همه روزه اخبار جمع آوری، تنظیم و به این اداره فرستاده شود.

29 فروردین 1312

وزارت امور خارجه با انتقاد از پیش بینی نشدن اعتبار برای اداره احصاییه و سجل احوال كل كشور، درخواست كرد تا به این منظور اعتباری اختصاص یابد.

29 فروردین 1303

دولت لایحه اعطای امتیاز نفت شمال را به مجلس شورای ملی فرستاد. این لایحه چاپ و میان نمایندگان توزیع شد.

29 فروردین 1300

پس از تصمیم دولت ایران مبنی بر استخدام چند كارشناس مالی و اداری از آمریكا و برخی كشورهای اروپایی، لرد جورج كرزن وزیر امورخارجه انگلیس، به سِرپرسی نورمن وزیر مختار كشورش در تهران، هشدار داد و گفت: این كارها نتایج بدی برای منافع بریتانیا دارد و ایجاد بانكی جدید در ایران به بانك شاهنشاهی لطمه می زند.

29 فروردین 1300

به دستور سیدضیاءالدین طباطبایی نخست وزیر وقت و موافقت وزیر مالیه، سلطان محمد خان عامری به سمت معاون كل وزارت مالیه منصوب شد.