تبیان، دستیار زندگی
در این آموزش تعاملی دانش آموزان به خوبی با عملکرد پرده دیافراگم، شش ها و رابطه آن ها با یکدیگر آشنا خواهند شد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرده دیافراگم

در این آموزش تعاملی دانش آموزان به خوبی با عملکرد پرده دیافراگم، شش ها و رابطه آن ها با یکدیگر آشنا خواهند شد.

شرح آموزش تعاملی

همان طور که می دانید دیافراگم (Diaphragma ) یا حجاب حاجز نوعی عضله مخطط ارادی بدن است که به دنده های انتهایی و مهره ها می چسبد و قفسه سینه را از محوطه شکم جدا می کند. انقباض این عضله نقش مهمی در انجام غیرارادی تنفس دارد.

در بالای دیافراگم ریه ها و قلب قرار دارند و در پایین آن دستگاه گوارش، کبد، طحال و سیستم ادراری. گاه در صورت ضعف یا نقص عضلات دیافراگم فتق دیافراگمی روی می دهد.

این عضله مهم ترین عضله تنفسی است که قفسه سینه را از حفره شکمی، جدا می سازد. برخی از اعضاء مهم بدن از قبیل آئورت، مری، بزرگ سیاهرگ زیرین، سوراخ هایی را به ترتیب در برابر مهره ۱۲، مهره ۱۰، مهره ۸ سینه ای در پرده دیافراگم ایجاد کرده و از آن عبور می کنند. دیافراگم به ترتیب به زایده خنجری، ۶ دنده تحتانی و غضروف های آن ها و تنه مهره های اول تا سوم کمری متصل شده و گنبدی شکل است. درصورت ضربه محکم به این بخش امکان قطع تنفس وجود دارد.

به تصویر زیر دقت کنید.

پرده دیافراگم

حال برای درک بهتر مطالب فوق توجه شما را به این آموزش تعاملی جلب می نماییم. با ما همراه باشید.

پیش از شروع مواردی را جهت راهنمایی شما عزیزان شرح می دهیم:

در ابتدای شروع این آموزش تعاملی ما تصویر یک اتاق که می تواند یک آزمایشگاه باشد را مشاهده می کنیم درست همانند تصویر ذیل.

یک سری وسیله در قسمت انتهایی تصویر وجود دارند که یکی از آن ها با فلش شماره(1) مشخص شده است. برای ادامه فرایند آزمایش شما به آن ها نیاز دارید به این صورت که ابتدا باید خوب به تصویر نقطه چین مانند روی میز دقت کنید(فلش شماره(2))، سپس توجه کنید که این تصویر به کدام یک از وسایل مشخص شده در انتهای تصویر شبیه می باشد(4 تصویر داخل کادرها). سپس میبایست روی تصویر مورد نظر خود کلیک نمایید.

خوب به تصویر زیر دقت نمایید:

پرده دیافراگم

همان طور که مشاهده می نمایید وسیله روی عکس نقطه چین مانند می نشیند و به مرحله بعد می روید. حال وسیله دیگری روی میز قرار می گیرد که نامشخص است. در این مرحله نیز میبایست تصویر نقطه چین روی میز را با وسایل انتهایی داخل کادرها مطابقت دهید و روی تصویر صحیح کلیک نمایید، درست مانند تصویر ذیل.

پرده دیافراگم

این روند را ادامه دهید تا وسیله آزمایشگاهی شما آماده شود. در انتها خوب به نحوه عملکرد این وسیله دقت کنید.

همانگونه که مشاهده می نمایید با انقباض دیافراگم هوا وارد قفسهٔ سینه شده (دم) و هنگامی که عضلات آن از حالت انقباض در می آیند هوا به صورت بازدم از بدن خارج می شود.

حال می توانید این آموزشی تعاملی را انجام دهید:

جهت دانلود بازی آموزشی کلیک نمایید.

سعی کنید با کمک والدین خود این وسیله را بسازید تا از نزدیک بتوانید با نحوه عملکرد پرده دیافراگم، شش ها و رابطه آن ها با یکدیگر آشنا شوید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا