تبیان، دستیار زندگی
صدای کارگران ساختمانی و جیغ و فریاد بچه ها در پارک رو به روی خانه ، خوابش را آشفته کرده بود . پتو را به سمتی پرت کرد و در حالی که سرش را با دستمالی می بست به سمت آشپزخانه رفت تا برای خود چایی دم کند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه گوش هایمان را زیبا کنیم؟

صدای کارگران ساختمانی و جیغ و فریاد بچه ها در پارک رو به روی خانه ، خوابش را آشفته کرده بود. پتو را به سمتی پرت کرد و در حالی که سرش را با دستمالی می بست به سمت آشپزخانه رفت تا برای خود چایی دم کند.

مرضیه ولی حصاری - بخش زیبایی تبیان
گوش دادن

هنوز پایش را داخل آشپزخانه نگذاشته بود که صدای داد و بیداد همسایه رو به رویی توجه اش را جلب کرد، باز دعوایشان شده بود و صدای داد و بیدادشان در کل ساختمان پیچیده می شد. برای خودش چای ریخت. روی صندلی نشسته بود و به این فکر می کرد شنیدن صداها جز آزار برای چیزی نداشته است و با خود اندیشید چرا صدا ها زیبا نیستند؟
دیدن و شنیدن از مهمترین حواس انسانی است. همانطور که دیدن یک صحنه آزار دهنده باعث ناراحتی انسان می شود؛ شنیدن صداها نیز از همین قاعده پیروی می کند. حال نکته ای که وجود دارد این است که بعضی اوقات دیدن بعضی از صحنه ها آزار دهنده نیست ولی شنیدن صدای آن در دنیای شهری امروز و تلفیق اش با صداهای ناهنجار دیگر قطعاً برای شنونده نازیبا و آزار دهنده خواهد بود. به طور مثال دیدن یک ساختمان نیمه کاره که  کارگران در آن مشغول کار هستند هیچ احساس ناخوشایندی را ایجاد نمی کند، اما شنیدن صدای تخلیه آهن و کارهای ساختمانی گوش را در معرض آسیب قرار خواهد داد.

روزگاری که گذشت

گوش این ظرفیت را دارد تا خود را با زیبایی ها و خوبی ها وفق دهد

روزگاری انسان ها در روستاها و شهرهای کوچک به راحتی گوششان را به طبیعت می سپردند و از صدای دل انگیز پرندگان و پیچیدن باد در شاخه های درختان لذت می بردند. هر قدر که انسان ها به سمت زندگی شهری سوق پیدا کردند زندگی آنها با صداهای نازیبا عجین شد و این مسئله عواقب خاص خود را بر سیستم شنوایی و روح و روان انسان به همراه داشت.

زیبا بشنویم

به هر حال پیشرفت تکنولوژی علاوه بر مزایایی، معایبی هم دارد، پس باید افراد سعی کنند خود را با آن وفق دهند در این مورد بهترین کار این است که گوش هایمان را به زیبا شنیدن عادت دهیم.
در حدیثی از امام علی (علیه السلام ) آمده است که می فرمایند: گوش های خود را به شنیدن خوبی  ها عادت بده. (غررالحکم ، حکمت 6234)
پس می توان گفت گوش این ظرفیت را دارد تا خود را با زیبایی ها و خوبی ها وفق دهد.
برای اینکه گوش هایمان به زیبایی عادت کنند چند پیشنهاد ساده ارائه می شود:
*اگر به هر مسئله ای زیبا نگاه کنیم و از آن لذت ببریم قطعاً شنیدن صدای آن نیز برای ما زیبا خواهد بود به طور مثال اگر فکر و زاویه دیدمان را عوض کنیم صدای شادی و خنده بچه ها در پارک و یا کوچه در هنگام بازی می تواند بسیار زیبا و دلنشین باشد.
*ما می توانیم برای خود صداهای زیبا ایجاد کنیم تا بسیاری از صداهای ناخوشایند را نشنویم . مانند طنین انداز شدن صوت قرآن در خانه که هم باعث نوازش گوش و هم باعث آرامش روح است.

بعضی از صداها در بسیاری از مواقع تکرار نمی شوند. شنیدن صدای نوزادتان در نیمه شب قطعاً شما را بی خواب خواهد کرد اما اگر با عشق به آن بنگرید و بدانید این روزها در حال گذر است و ممکن است هیچ گاه این صداها برای شما تکرار نشود آن را با گوش جان دوست خواهید داشت

رسول اکرم ( صلی الله علیه و اله و سلم )  در این باره می فرمایند: خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید. (اصول کافی، ج 2،ص 610)
و یا استفاده از موسیقی های مناسب در زمانی که صداهای اطراف به شدت شما را مستاصل کرده می تواند آرامش رفته گوشتان را باز گرداند.
*سعی کنید در مکانهایی که آلودگی صوتی در آن بالاست در حد ضرورت حضور داشته باشید و خودتان فضا را آلوده نکنید. گوش کردن موسیقی با صدای بلند و یا با ضرب آهنگ های تند می توان باعث آزار خودتان و دیگران شود. گوش شما از شنیدن موسیقی باید لذت ببرد نه اینکه شکنجه شود.
*بعضی از صداها در بسیاری از مواقع تکرار نمی شوند. شنیدن صدای نوزادتان در نیمه شب قطعاً شما را بی خواب خواهد کرد اما اگر با عشق به آن بنگرید و بدانید این روزها در حال گذر است و ممکن است هیچ گاه این صداها برای شما تکرار نشود آن را با گوش جان دوست خواهید داشت.
*به گوشهایتان استراحت بدهید. زمانهایی بخاطر گوش هایتان به کنار دریا بروید و از صدای دل انگیز پرندگان در جنگلها و طبیعت لذت ببرید. چشمهایتان را ببندید و بگذارید فقط صداهای زیبا گوشهایتان را نوازش دهد.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.