تبیان، دستیار زندگی
داشتن یك فهرست بلند بالا از ویژگی ها و صفات همسر آینده، هرچند با مطالعه، دقت و مشورت تنظیم شده باشد برای فرد طالب همسر، «همسر» نمی شود. با آنكه در فرآیند گزینش همسر كه سرنوشت سازترین انتخاب هر فرد است، مراحل «آگاهی از ملاك های اساسی» و «آشنایی با روش های
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احسان عطایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجاوز به زندگی آینده یک دختر

داشتن یك فهرست بلند بالا از ویژگی ها و صفات همسر آینده، هرچند با مطالعه، دقت و مشورت تنظیم شده باشد برای فرد طالب همسر، «همسر» نمی شود، با تو جه به این مساله در فرآیند گزینش همسر كه سرنوشت سازترین انتخاب هر فرد است، مراحل «آگاهی از ملاك های اساسی» و «آشنایی با روش های تشخیص هر ملاك» اهمیت زیادی دارند.

مریم عطاریان - کلوب ازدواج سایت تبیان
ازدواج ، خواستگار ، دختر

مدتی است با دختر خانومی آشنا شدم باهوش و زیبا صحبت که می کردیم متوجه شدم از موضوعی زجر میکشه و چون علاقم بهش زیاد شد و موقعیت ازدواج دارم مورد خوبی بنظرم رسید کمی که کنجکاو شدم متوجه شدم دو سال پیش یعنی در سن 17 سالگی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است و عفت خودش را از دست میدهد از طرفی خوب دوسش دارم و علاقمون به شکلی شده که ایشون قدرت جدایی نداره از طرفی هم عذاب وجدان داره و به شدت آسیب روحی دیده است. احساسی که دارم این است که  واقعا اذیت میشود و بر روی جسم و روح ایشان تاثیر بدی گذاشته ازتون راهنمایی میخوام برخوردم به چه شکل باشه و آیا میشود به آینده این رابطه و ازدواج خوش بین بود ؟
با توجه به جامعه پیرامون مان و مسئله این فرد، مشكل عده زیادی از افراد عاقل و آگاه كه نمی خواهند با یك نگاه و برخورد، شیفته و دلداده كسی شوند و در دام عشقی تند و آینده ساز بیفتند این است كه دسترسی به فرد مطلوب خود ندارند و نمی دانند از چه کسی باید کمک بگیرند و لذا با هر موردی که در پارک، خیابان، محیط کار، محیط تحصیل و .. مواجه می شوند و شرایط ظاهری مطلوبی دارد برای ازدواج پیشنهاد می دهند.
نویسندگان مقاله ها و كتاب هایی با موضوع ازدواج و خانواده، در آثار خود ملاك های زیاد و گوناگونی برای انتخاب همسر آورده اند. ملاك ها به دو گروه مثبت و منفی یا به تعبیری ایجابی و سلبی تقسیم می شوند كه البته همدیگر را تكمیل می كنند. ملاك های مثبت، یعنی ویژگی ها و عواملی كه تفاهم، پایداری و موفقیت ازدواج را در پی می آورند و ملاك های منفی، یعنی عواملی كه به شكست و ناكامی منجر می شوند.

ویژگی های ویرانگر

ملاك های منفی، یعنی عواملی كه به شكست و ناكامی در ازدواج منجر می شوند عبارتند از:
- اعتیاد به الكل و مواد مخدر: مصرف مداوم هر نوع ماده اعتیادآور، این قابلیت شخص را كه بتواند به طور كامل احساس داشته باشد، از او سلب می كند. وقتی كه عاشق یك معتاد هستید در واقع به كسی عشق می ورزید كه آزاد نیست و از این رو در عاطفی ترین حالت در یك مثلث عشقی قرار می گیرید: شما، نامزدتان و ماده ای كه او بدان اعتیاد دارد!

در مورد ملاکهای مثبت به اندازه کافی در مقالات پیشین صحبت شده است در ادامه این یادداشت سعی می کنیم به معیارهای منفی و ویرانگر اشاره کنیم .
داشتن یك فهرست بلند بالا از ویژگی ها و صفات همسر آینده، هرچند با مطالعه، دقت و مشورت تنظیم شده باشد برای فرد طالب همسر، "همسر" نمی شود

- پرخاشگری و تندخویی شدید و مداوم: خشم، هیجانی طبیعی است كه به سراغ همه انسان ها می آید. اما خشمی مشكل ساز است كه تند، هراس انگیز و پایدار باشد. این خشم غیر طبیعی كه با دشنام، بد و بیراه گفتن، صدمه زدن به اشیاء و لوازم و برخوردهای جسمی ابراز می شود، ریشه در گذشته ای دردناك و تربیتی زهرآگین دارد.
- ذهنیت قربانی: افراد دارای ذهنیتِ قربانی، دیگران را مسئول و مقصر همه مشكلات زندگی خود می دانند و از این رو به سرزنش آنها می پردازند؛ این گونه افراد با آه و ناله كردن طرف مقابل را زیر سلطه قرار می دهند، هیچ گونه همدردی و مهربانی خرسندشان نمی كند و برای تغییر اوضاع قدمی برنمی دارند، گویی از رنج كشیدن لذت می برند و با این شیوه بیمارگونه می خواهند به امنیت خاطر برسند.
 - تلاش برای مهار دیگران: كسانی كه به مهار دیگران عادت كرده اند، هرگز اجازه نمی دهند زمام كارها از دستشان خارج شود. آنها با وسواس زیاد و از طریق اِعمال قوانین متعدد، آزادی و اختیار همسر و فرزندان خود را می گیرند و مانع استقلال و رشد آنها می شوند.
 - اختلالات و انحرافات جنسی: اعتیاد به تماشای مجله ها و فیلم های مبتذل، ناتوانی مزمن جنسی، هوسرانی، رفتارهای جنسی مرضی و آسیب رسان، از جمله شایع ترین بیماری ها و كژكاری های جنسی هستند كه باعث ویرانی بنای ازدواج می شوند.
 - ناپختگی و كودك صفتی:  بعضی افراد با آنكه از نظر سنی بزرگ هستند و حتی به مرتبه بالایی از تحصیلات رسیده اند، شخصیتی نابالغ دارند. بی كفایتی در اداره زندگی، مسئولیت پذیر نبودن در مسائل مالی و اقتصادی، بدقولی های مكرر، فراموش كاری ، بی انگیزگی و بی هدف بودن در زندگی، از ویژگی های بزرگسالانی است كه در كودكی مانده اند و رشد نكرده اند.
افرادی که در معرض تجاوز جنسی قرار می گیرند از لحاظ روحی دچار آسیبهای جدی هستند و نیازمند درمانهای اساسی هستند یعنی آمادگی لازم برای ازدواج را ندارند و باید مدتی طولانی تحت روان درمانی باشند
- سطح هیجانی پایین: بیان نكردن احساسات خود، سردی عاطفی و دست نیافتنی بودن از نظر روحی و احساسی، خصوصیات كسانی است كه سطح هیجانی پایینی دارند و نمی توانند به دیگری توجه كنند.

 - زخم های عاطفی بهبود نیافته:  سابقه شكست در نامزدی و ازدواج و به جا ماندن رنج ها و آثار روحی ناشی از آن، زخم هایی است كه سلامت و حیات ازدواج را از بین می برد. هرچه یك فرد خشم و ناراحتی بیشتری از پیوند ناكام خود در دل داشته باشد، به همان میزان توانایی عشق ورزیدن در روابط جدید او كاهش خواهد یافت.
 - داشتن سابقه آزار و اغفال در كودكی:  وجود گذشته ای پر از آسیب های جسمی، عاطفی و سوء استفاده های جنسی و نیز طرد و كنار گذاشته شدن به خاطر مرگ، طلاق، خودكشی، اعتیاد، تعصب های كور و یا بی توجهی های یك یا هر دوی پدر و مادر، از كودك انسان رنجوری می سازد كه در آینده نمی تواند نهال خانواده ای را بنشاند، آبیاری كند و آن را به بالندگی و شكوفایی برساند.

آنجلیس پس از برشمردن این آسیب ها و پیامدهای آنها با واقع بینی می نویسد: «امیدوارم چیزهای زیادی از این جدول آموخته باشید. مقصود و هدفم از در میان گذاشتن این الگوها، این نیست كه شما را آن چنان بترسانم كه هرگز جرئت نكنید با كسی كه حتی یك نقطه ضعف در رابطه داشته باشید.همگی ما كوله باری از احساسات و عواطف حل و فصل نشده ای را با خود به همراه داریم. تنها هدف و منظورم این است كه شما را از این حقیقت آگاه كنم كه دانستن سوابق روحی و عاطفی نامزد یا همسرتان و دانستن اطلاعاتی درباره سوابق روحی و عاطفی خودتان نیز تا چه حد اهمیت دارد، به طوری كه بدانید چه چیزهایی در رابطه تان پیش رو دارید و این كه بتوانید توقعات واقع بینانه تری از روابط خود داشته باشید.
 پس در مورد این خانم که تجربه یک تجاوز در گذشته دارد، قطعا نمی توان با بی انصافی تمام وی را متهم کرد و بیان کرد که شما اصلا برای ازدواج مناسب نیستید اما  از طرف دیگر بررسی عقلایی ودقیق توصیه جدی می شود لذا  برای این كه تصمیم احساسی برای زندگی كردن با هم یا شتابزده برای جدایی نگیرید بكوشید پاسخ سه سؤال زیر را با كمك خود او به دست آورید:

افرادی که در معرض تجاوز جنسی قرار می گیرند از لحاظ روحی دچار آسیبهای جدی هستند و نیازمند درمانهای اساسی هستند یعنی آمادگی لازم برای ازدواج را ندارند و باید مدتی طولانی تحت روان درمانی باشند

1. ضربه روانی وارد شده به این خانم تا چه حد شدید بوده است؟
2. آیا او به آسیب ها و ضربه های روانی وارد شده بر خود آگاه است؟ آیا می داند كه این ضربه ها تا چه میزان بر توانایی او در برقراری رابطه مطلوب با من اثر گذاشته است؟
3. آیا این خانم من برای درمان خود و بهبود زخم های روانی به جا مانده از گذشته خود، به طور جدی و پیگیر اقدام می كند؟
اگر انسان ضعف های شخصیتی خود را بشناسد، انكارشان نكند، و برای از بین بردن آنها به راستی مبارزه كند امید می رود كه به زندگی خوب و سرشار از شادكامی و تفاهم دست یابد.
اما از طرف دیگر شما بسیار جوان و کم تجربه هستید. یعنی آنقدر تجربه ندارید که بتوانید در مورد مساله به این مهمی تصمیم گیری کنید منظور من ازدواج با دختر خانمی است که مورد تجاوز قرار گرفته است. برداشت من از یادداشت شما این است که زیبایی و شرایط ظاهری این خانم به شدت شما را تحت تاثیر قرار داده است و شما هنوز شرایط تربیتی، خانوادگی و فرهنگی، سبک زندگی، شرایط اعتقادی و سایر معیارهای مهم و اساسی انتخاب همسر را در ایشان مورد ارزیابی قرار نداده اید. توجه صرف به یک الی دو معیار و غفلت از سایر شرایط طرف مقابل، یکی از عوامل مخرب در انتخاب است و ازآن به عنوان بمبهای تفاهم یاد می شود.
من نگران این هستم که وارد ازدواج با ایشان بشوید وچند سال بعد که به پختگی لازم رسیدید به مسایلی توجه کنید که برای تان معظل شود.

ولی در کل به دو نکته بسیار توجه کنید:

1- افرادی که در معرض تجاوز جنسی قرار می گیرند از لحاظ روحی دچار آسیبهای جدی هستند و نیازمند درمانهای اساسی هستند یعنی آمادگی لازم برای ازدواج را ندارند و باید مدتی طولانی تحت روان درمانی باشند. از توضیحات شما هم مشخص است که این خانم همین شرایط را دارد لذا حداقل کمکش کنید تا مراجعات مستمر نزد یک روان شناس مجرب و البته خانم داشته باشد
2- مساله بسیار مهم دیگر این است که چرا این خانم مورد تجاوز قرار گرفته است؟ شرایط خانوادگی ایشان چگونه است؟ آیا خودش به اندازه کافی مراقبت از خود را بلد هست؟ یعنی به بلوغ عاطفی و اجتماعی رسیده است؟ منظور این است که چه رابطه ای را تجربه کرده که منجر به تجاوز شده است؟ شرایط خانوادگی و تربیتی ایشان چگونه بوده است که ایشان در چنین شرایطی قرار گرفته است؟ شناخت شرایط خانوادگی، مسئولیت پذیری خانواده وی، تعهدات مذهبی، توجه والدین به فرزندان ، اخلاق مداری و .. جز موضوعات بسیار مهمی است که برای هر ازدواجی باید به آن توجه کرد. سعی کنید این خانم را خوب بشناسید و خانواده اش را هم خوب بشناسید. از مساله تجاوز به راحتی عبورنکنید چون عمدتا در یک خانواده ساختارمند که فرزندان خصوصا دختران تحت حمایت و توجه جدی خانواده هستند، بسیار بعید است که مساله تجاوز رخ دهد.
به هر حال من توصیه می کنم به این خانم کمک کنید تا برای درمان تخصصی اقدام کند اما ایشان مورد مناسبی برای ازدواج با شما نیستند .پس کم کم از ایشان فاصله بگیرید.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.