تبیان، دستیار زندگی
سلفی واژه ای است که این روزها نامش را همه جا می شنویم. سلفی، روش عکاسی جدیدی است که دیگر این روزها همه در هر مکان و موقعیتی از خود گرفته و به اشتراک می گذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلفی با مرگ!

سلفی واژه ای است که این روزها نامش را همه جا می شنویم. سلفی، روش عکاسی جدیدی است که دیگر این روزها همه در هر مکان و موقعیتی از خود گرفته و به اشتراک می گذارند.

فرآوری :آزاده مرنی - بخش ارتباطات تبیان
سلفی مرگ

طی یکسال اخیر تب سلفی گرفتن (Selfies) بسیار باب شده است. افراد در هر شرایط  و موقعیتی که هستند در حال عکاسی سلفی از خود و به دنبال آن انتشار تصویر گرفته شده در شبکه های اجتماعی (Social Networks) هستند. سلفی گرفتن آنقدر جایگاه خاصی پیدا کرده است که افراد همواره به دنبال گرفتن تصاویری خاص و منحصر به فرد برای جلب توجه بیشتر باشند. تصاویری که گاها برای خاص جلوه دادن آنها می بایست در شرایطی خطرناک آن را به ثبت رساند.
بعضی افراد سلفی گرفتن را با جان خود معاوضه می کنند و بدون توجه به مخاطرات آن اقدام به سلفی گیری می کنند. به تازگی یک پیرمرد ۶۶ ساله هنگام گرفتن عکس سلفی حین بازدید از بنای مشهور تاج محل در دهلی نو، به دلیل بی توجهی زمین خورده و از پله ها پایین افتاد . ضربات وارده به سر موجب بیهوشی و مرگ او شد. یکی از دوستان این مرد نیز در این جریان دچار شکستگی از ناحیه پا شد .
با رواج هرچه بیشتر عکس های سلفی شاهد آسیب های جانی بیشتر ناشی از این سبک عکاسی هستیم. اوایل سال جاری میلادی یک زن ۲۱ ساله در تلاش برای گرفتن عکس سلفی با ژست هدف گرفتن تفنگ به سر خود، به اشتباه به سر خود شلیک کرد . این زن از این حادثه جان سالم به در برد ، اما مرد اسپانیایی دیگری که در تلاش بود حین گاوبازی از خودش عکس سلفی بگیرد ، چندان خوش شانس نبود و تنها برای گرفتن یک عکس ، جانش را از دست داد .

تب سلفی در هلند

تب سلفی و مخاطرات آن ، آنقدر بالا گرفته که وزیر امور داخلی روسیه به مردم این کشور هشدار داد؛ در حین گرفتن سلفی مراقب باشند و اطراف خود را به خوبی زیر نظر بگیرند!

وزیر امور داخلی روسیه به مردم این کشور هشدار داد؛ در حین گرفتن سلفی مراقب باشند و اطراف خود را به خوبی زیر نظر بگیرند!

در کشور هلند ، کمپینی شروع  به کار کرده است که قرار است مردم را در جریان تبعات و خطرات احتمالی گرفتن سلفی آگاه کند.
در جزوه هایی که توسط این کمپین بین شهروندان پخش می شود، آمده است :  "آن قدر ارزشمند نیست که سلامتی و زندگی شما قربانی یک سلفی برای جمع کردن لایک شود!"
در این جزوه ها از خطرناک ترین مکانها برای گرفتن سلفی نام برده شده است.  گرفتن سلفی در جاهای مرتفع در حین رانندگی و گرفتن سلفی با اسلحه و حیوانات بسیار خطرناک است.
شروع کمپین و اطلاع رسانی در این زمینه در روسیه پس از آن آغاز شد که چندی پیش یک زن روس وقتی می خواست سلفی متفاوتی از خود بگیرد ، در حالی که یک اسلحه ۹ میلیمتری در دست داشت ، تصادفا به سرش شلیک کرد و کشته شد. سال پیش هم یک دختر ۱۷ ساله در سن پترزبورگ ، وقتی که روی یک پل راه آهن رفته بود تا سلفی بگیرد ، به پایین سقوط کرد، در میانه راه، او سعی کرد با گرفتن یک سیم خود را نجات دهد، اما متأسفانه از این سیم جریان برق ۱۵۰۰ ولت عبور می کرد و در نتیجه او درگذشت!
در موردی دیگر چند روس که قصد داشتند در کنار تعدادی حیوان خطرناک عکس سلفی بگیرند ، توسط این حیوانات آسیب دیدند. آنچه که در این میان حائز اهمیت است ؛ عدم همگامی پیشرفت فن آوری و فرهنگ سازیِ روش استفاده صحیح از آن می باشد. پس مهمتر از رونمایی از علوم و فنون ، نحوه ی استفاده بهینه از آن است تا از خطرات احتمالی و تحریف ، جلوگیری شود.


منبع : سروش / خبرگزاری ایمنا