تبیان، دستیار زندگی
سیل غرب و جنوب ایران را محاصره کرد. روز گذشته مرتضوی سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر از آمادگی امدادگران برای خدمات رسانی به سیل زدگان در ۱۲ استان كشور خبرداد و گفت: ۱۲۶ شهر درگیر سیل وآبگرفتگی اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیل بهاری که خسارت میلیاردی زد!

سیل غرب و جنوب ایران را محاصره کرد. روز گذشته مرتضوی سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر از آمادگی امدادگران برای خدمات رسانی به سیل زدگان در ۱۲ استان كشور خبرداد و گفت: ۱۲۶ شهر درگیر سیل وآبگرفتگی اند.

فرآوری: ه-هدایتی -بخش اجتماعی تبیان
سیل

این در حالی است که وظیفه، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش شدت بارش ها در شمال شرق کشور خبر داد. جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم با یادآوری دغدغه موجود برای ورود سیلاب به شهرهای برخی از استان های جنوبی و غربی كشور و به خصوص شهر اهواز ، بر لزوم مدیریت دقیق خروجی سد دز از سوی وزارت نیرو تاكید كرد. دبیرکل جمعیت هلال احمر هم در این زمینه با اشاره به پیش بینی حرکت آب به سمت اهواز، خرمشهر و آبادان از راه اندازی ۶ اردوگاه خبر داد و گفت: بارندگی ها ۱۲ استان کشور را تحت تاثیر قرار داده است. نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از کنترل بحران سیل اخیر توسط مسئولان و مردم خبر داد و گفت: ارتباط زمینی با برخی روستاهای سیل زده قطع شده که تمهیدات لازم برای امداد رسانی در حال انجام است. همزمان با وقوع سیل در استان های غربی کشور تصویر دو کودک در فضای مجازی منتشر شد که به نظر می رسید، قربانیان سیل اخیر هستند. با انتشار این تصاویر، ستاد بحران اعلام کرد که تاکنون کودکی در سیل جان خود را از دست نداده است.

سیل در ایلام و لرستان ۴ قربانی گرفت

روز پنج شنبه در اثر بارندگی شدید و وقوع سیلاب رودخانه كشكان در استان لرستان طغیان کرد که بر اساس این گزارش تا بعدازظهر جمعه در اثر این حادثه متاسفانه یک نفر در استان ایلام وسه نفر در استان لرستان جان خود را از دست دادند. در اثر سیلاب در این منطقه یک زن هم مفقود شد. بعد از این اتفاق شش روستا در نهاوند تخلیه شده و ۳۰ دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رها سازی شدند. سبزی، فرماندار با اشاره به بارش ۱۸۱ میلی متری باران در این شهرستان یادآور شد: در این بارش ها و وقوع سیل خسارت زیادی به زیرساخت ها، تاسیسات شهری و منازل مسكونی وارد شده و جاده كمربندی دهلران نیز به دلیل تخریب چند دهنه پل مسدود شده است.

تغییرات جوی و بارش باران های سیل آسا توام با وزش باد شدید شامگاه پنجشنبه آرامش شهر مشهد را بر هم ریخت و بیش از ۱۰۰ حادثه بر جای گذاشت.مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: توفان تغییر ناگهانی آب و هوا تمامی ۴۵ ایستگاه آتش نشانی را به حالت آماده باش کامل در آورد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: هنوز خطر سیل در استان های سیلزده جدی است، خوزستان، لرستان و ایلام بیشترین آسیب را دیدند و 2500 نفر در این استان ها بر اثر سیل، چادرنشین شدند.

ناصر چرخساز افزود: 12 استان كشور با سیل و آبگرفتگی بیشتری درگیر هستند و خطر سیل همچنان جدی است و احتمال تشدید آبگرفتگی در جنوب خوزستان و پایین دست كارون وجود دارد. وی گفت: نیروهای سازمان امداد و نجات در تمام استان های سیل زده در آماده باش هستند و این آماده باش تا هر زمان كه لازم باشد، ادامه پیدا می كند، تاكنون امدادگران هلال احمر به 5600 نفر امدادرسانی كرده اند و 2500 نفر را نیز در چادر اسكان موقت شده اند. رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: از همه مردم می خواهیم كه سفر غیر ضروری به سه استان خوزستان، لرستان و ایلام نداشته باشند و به هیچ وجه نزدیك رودخانه ها نشوند. وی گفت: آمار تلفات انسانی سیل افزایش نیافته و همان یك نفر فوتی و یك نفر مفقودی در استان ایلام است.در پی بارندگی های اخیر كه از اوایل هفته در استان های غربی كشور رخ داد، سیل و آبگرفتگی از پنجشنبه 126 شهر كشور را درگیر كرد. میزان ورودی آب سد دز در این روز با ورود بیش از 8 هزار مترمكعب بر ثانیه یك ركورد تاریخی را ثبت كرد و باعث سرریز آب از این سد شد. همزمان سه استان لرستان، گیلان و اصفهان نیز با برف و كولاك مواجه شدند. سازمان هواشناسی اعلام كرد كه سامانه بارشی به سمت استان های شمال شرقی حركت كرده و از شدت بارش ها در استان های غربی كم شده است.

امدادرسانی به سیلزدگان

دبیركل جمعیت هلال احمر در بازدید از مناطق سیلزده شهرستان دزفول در شمال خوزستان گفت: امدادرسانی به سیلزدگان در 11 استان از سوی جمعیت هلال احمر ادامه دارد. اصغر احمدی افزود: 11 استان متاثر از شرایط جوی اخیر با مشكل مواجه شده اند كه بیشترین فشار در سه استان خوزستان، لرستان و ایلام بوده است.

وی افزود: علاوه بر آماده باش جمعیت هلال احمر در سراسر كشور در خوزستان نیز از 24 فروردین جمعیت هلال احمر در آماده باش بود و شرایط برای كمك رسانی به سیلزدگان مهیا بود. وی آماده سازی 6 اردوگاه برای اسكان اضطراری سیلزدگان از سوی جمعیت هلال احمر را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا برشمرد و گفت: جمعیت هلال احمر تلاش می كند تا در اوج فشار ناشی از سیل به مردم آسیب وارد نشود.وی از ساكنان مناطق پایین دست رودخانه «دز» خواست همچنان به هشدارهای داده شده توجه كنند و از حریم رودخانه های دز و كارون فاصله بگیرند ضمن این كه جمعیت هلال احمر در استان خوزستان به مناطق در معرض خطر رسیدگی و كمك رسانی كنند.وی افزود: بیشترین مشكلات ناشی از سیل در شهرهای پلدختر، خرم آباد، نور آباد و برخی روستاهای لرستان بود كه با حضور به موقع نیروهای هلال احمر مشكلات تا حدی برطرف شده است.

سیل در کشور

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: بر اثر بارندگی های اخیر 20 استان کشور درگیر سیل شدند که با آماده باش به موقع دستگاه ها، خسارت ها كاهش یافت. مرتضی اکبرپور درباره حوادث سیل در اقصی نقاط کشور، اظهار داشت: از دوشنبه هفته گذشته اخطاریه های مختلفی از سوی هواشناسی برای سیل در استان ها اعلام شد.وی افزود: با ورود سامانه بارشی به کشور، 20 استان اخطاریه وقوع سیل دریافت کردند و تمامی دستگاه ها در آماده باش کامل در این استان ها قرار گرفتند.

یك كودك دلفانی در جریان سیل اخیر در لرستان مفقود شد. این كودك پنج ساله به نام "مهدی مرادیان" ساكن شهر نورآباد است و از صبح پنجشنبه ناپدید شد.تلاش ها برای یافتن این كودك ادامه دارد. بارش های چهارشنبه شب موجب طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در برخی معابر شهر نورآباد شد

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، افزود: از سوی دستگاه های امدادی، خدماتی و درمانی اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سیل انجام شد.

اکبرپور با اشاره به این که بارش های اخیر در استان ها زیاد و بی سابقه است، گفت: در دهلران طی 8 ساعت، 181 میلی متر بارش داشتیم و در دیگر استان ها نیز میزان بارش ها بسیار زیاد بوده است. وی با اشاره به حجم بارندگی ها، اظهار داشت: با توجه به سیل اخیر در 20 استان کشور، تاکنون حداقل تلفات جانی را داشته ایم و 2 نفر جان خود را از دست داده اند. معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، ادامه داد: یک نفر در ایلام و یک نفر نیز در لرستان بر اثر رعدوبرق جان خود را از دست دادند.

كودك دلفانی در سیل مفقود شد

یك كودك دلفانی در جریان سیل اخیر در لرستان مفقود شد. این كودك پنج ساله به نام "مهدی مرادیان" ساكن شهر نورآباد است و از صبح پنجشنبه ناپدید شد.تلاش ها برای یافتن این كودك ادامه دارد. بارش های چهارشنبه شب موجب طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در برخی معابر شهر نورآباد شد. دو رود خانه گچینه و باد آور از این شهر می گذرد. مدیركل مدیریت بحران لرستان گفت: ریزش كوه و طغیان رودخانه های بین محور ارتباطی لرستان و خوزستان، راه ارتباط زمینی این دو استان را به طور كامل قطع كرد. رضا آریایی افزود: بارش های مداوم و كم سابقه، موجب طغیان رودخانه كشكان در محور خرم آباد پلدختر اندیمشك، موجب مسدود شدن این مسیر شده است. رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دلفان از قطع راه ارتباطی 80 روستای این شهرستان خبر داد.

25 میلیارد ریال خسارت

فرماندار خلخال گفت: بارش سیل آسای هفته گذشته 25 میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی این شهرستان خسارت زد. علی نظری شیخ احمد افزود: این خسارت ها بیشتر در تاسیسات زیربنایی، پل ها، راه های ارتباطی، واحدهای مسكونی و واحدهای نگهداری دام روستاهای خلخال بوده است. وی نسبت به وقوع سیل در ساعت های آینده در این شهرستان و افزایش شدت باران هشدار داد و از مردم و مسافران خواست تا آرام شدن شرایط جوی و كاهش شدت بارش ها از تردد در كنار رودخانه ها و مسیل های سیل گیر خودداری كنند.

سیل در سایر شهرها

تغییرات جوی و بارش باران های سیل آسا توام با وزش باد شدید شامگاه پنجشنبه آرامش شهر مشهد را بر هم ریخت و بیش از ۱۰۰ حادثه بر جای گذاشت.مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: توفان تغییر ناگهانی آب و هوا تمامی ۴۵ ایستگاه آتش نشانی را به حالت آماده باش کامل در آورد. آتشپاد دوم جعفری گفت: از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر پنجشنبه تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه ماموران این سازمان برای ۱۰۰ مورد حادثه آب گرفتگی، سقوط درخت روی خودرو نجات سرنشینان خودرو و در محاصره سیل و همچنین سقوط داربست به محل حادثه اعزام شدند.تعداد ۷۵ واحد منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شد که تعداد ۴۱ مورد مربوط به منطقه آزادشهر بود. آزرمی، بخشدار پیرسلمان شهرستان اسدآباد همدان از بروز سیل در روستاهای نجف آباد و نصرت آباد خبر داد و گفت: بارش باران در شب گذشته كه بسیار بی سابقه بود، این دو روستا را در محاصره قرار داده است. بارش شدید باران موجب جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر و خیابان های شهر ارومیه هم شد.این آبگرفتگی موجب خاموش شدن خودروها و باعث گیر افتادن بسیاری از خودروها در سیلاب شده است. سیلاب اخیر در کوهدشت هم خسارات فراوانی به بخش های مختلف این شهرستان وارد کرد تا بزرگ ترین انارستان متمرکز ایران نیز از این بلای طبیعی بی نصیب نماند.

آماده باش در شمیرانات برای سیل احتمالی

فرماندار شمیرانات از آمادگی کامل دستگاه های اجرایی شهرستان در پی هشدار هواشناسی و آماده باش در ۱۴ استان از جمله استان تهران خبر داد و افزود: به صورت لحظه ای وضعیت شمیرانات در دو بخش لواسانات و رودبار قصران رصد می شود.عزت ا... خانمحمدی گفت: با توجه به احتمال ادامه بارش ها و وقوع سیلاب تمامی دستگاه های اجرایی و امداد رسان برابر ابلاغی که در ستاد مدیریت بحران شهرستان انجام شده است در آمادگی کامل به سر می برند تا در صورت بروز حادثه خدمات مناسب را به شهروندان شهرستان ارائه دهند. رحمتی، مدیریت بحران هم با هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیل و سیلاب در شمال تهران از شهروندان خواست که از سکونت در حاشیه رودها و سفرهای غیرضرور در محورهای شمالی خودداری کنند.



منابع : ارمان/ اطلاعات