تبیان، دستیار زندگی
«سید جمشید اوشال» خلبان نیروی هوایی ارتش است که در ۲۵ مهر ۱۳۵۹ و لحظه اسارت درجه ستوانی داشت، وی پس از 119 ماه اسارت با درجه سرهنگی آزاد می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدبیر امام، افتخار ارتشیان

«سید جمشید اوشال» خلبان نیروی هوایی ارتش است که در ۲۵ مهر ۱۳۵۹ و  لحظه اسارت درجه ستوانی داشت، وی پس از 119 ماه اسارت با درجه سرهنگی آزاد می شود.

مصاحبه: صالح اکبری - بخش فرهنگ پایداری تبیان
سید جمشید اوشال

اوشال که با درجه سرتیپی بازنشسته  شده امروز حکم سرلشکری را در کارنامه خود دارد به ارتشی بودنش افتخار می کند و 29 فروردین را روز تدبیر امام  برای ارتش و افتخار ارتشیان می داند. با او به گفت و گو نشستیم که می خوانید:

ارتش در کلام مولا

ناگفته نماند که این  خلبان ارتش در طی ماه ها اسارت خود در زندان های استخبارات، ابوقریب و الرشید بغداد تا 24 شهریور 1369 که با عنوان آزاده به میهن باز می گردد از مفقودالاثرهای 8  سال دفاع به حساب می آمده و کسی از حیات یا اسارت او اطلاعی نداشته است.
وی که امروز کارشناس ارشد علوم هوانوردی است نکته مهمی را که باید جامعه از آن دربارره ارتش اطلاع داشته باشد را طبق فرمایش مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) اینگونه بیان می کند: «فالجنود حصون الرعیه، زین الولاه، و عز الدین و سبل الامن، و لیس تقوم الرعیه الا بهم» یعنی سربازان به امر خداوند دژهای ملت و آبروی دولت، و عزت دین و پشتوانه امنیت اند و ملت بدون آنان پایدار نیست.  بعد هم تاکید می کند: در همه جای دنیا ارتش ستون نظام است و مواظبت می کند تا کسی چشم طمع به مملکت و ملتش نداشته باشد.

افتخار پوشیدن لباس دفاع

افتخار ما ارتشیان به این است که اولین اصل پس از تشکیل حکومت اسلامی، تشکیل ارتش بود؛ همیشه این را مد نظر داشته باشیم که امام  با این تدبیر باعث شدند تا نه تنها کشور تجزیه نشود بلکه تثبیت شده و در زمینه دفاع دشمن توان توطئه نداشته باشد

اوشال افتخار خود را به عنوان یک ارتشی و تمام ارتشیان، پوشیدن لباس دفاع می داند که به واسطه آن از حریم کشور، نظام، انقلاب و ولایت با افتخار دفاع می کنند؛ و وی در این باره اظهار می کند: انشالله که ارتشیان برای رضای خدا و دعای خیر امام زمان (عج) خدمتگزار آحاد ملت باشند. این اصولی است که برای ارتش پیش بینی می کنیم و زمانی که خود بنده در نظام بودم سعی کردم اینگونه عمل کنم و امروز دیگران بهتر از ما خدمتگزار مردم، کشور و ولایت هستند.

تدبیر امام (ره)

این هم بخشی از گفته های سید جمشید اوشال درباره اهمیت ارتش در نگاه امام انقلاب:  امام خمینی (ره) پس از انقلاب اولین کاری که انجام دادند تعیین تکلیف اموال پهلوی بود تا حلال و حرام مشخص شود و پس از آن تشکیل حکومت اسلامی در ۱۲ فروردین 1358 با اکثریت آرای مردم. سومین کار حضرت امام سامان دهی ارتش بود. آن زمان تنها رکن نظامی و ستون کشور ارتش بود؛ شما امروز را نبینید اول انقلاب بلبشویی بود و همه می گفتند ارتش را متلاشی و منهل کنید تا از نو ارتش را بسازیم. اما حضرت امام تدبیر کردند که اگر ارتش متلاشی شود و ارتشیان به خانه بروند دیگر کشور ستونی ندارد که به توان بدان  اعتماد کرد. به همین منظور در 29 فروردین حکم به تثبیت و تصفیه ارتش دادند. کار مهم بعدی امام در پنجم اردیبهشت ماه همان سال به ثمر نشست و امام با تاسیس سپاه پاسداران در کنار ارتش ملی که وظیفه اش حفظ کیان اسلامی بود، سپاهی ایجاد کردند تا از انقلاب دفاع کند و این دو نیروی نظامی را بازوان کشور ترسیم کردند.

افتخار ارتشیان

سید جمشید اوشال ادامه می دهد: افتخار ما ارتشیان به این است که اولین اصل پس از تشکیل حکومت اسلامی، تشکیل ارتش بود؛ همیشه این را مد نظر داشته باشیم که امام با این تدبیر باعث شدند تا نه تنها کشور تجزیه نشود بلکه تثبیت شده و در زمینه دفاع دشمن توان توطئه نداشته باشد. مطمئن باشید که اگر آن روز ارتش از بین می رفت، شرایط امروز به کلی متفاوت و کشور حتی تجزیه می شد. این بینش عمیق امام به ارتش افتخار ما ارتشیان است.

یک نکته

کاربران عزیز می توانند خاطرات زندگی پرشور و هیجان خلبان بازنشسته سرلشکر «سید جمشید اوشال» و همچنین همسرش « افسانه عروجی» که افتخار همسری خلبان شهید سرلشگر «غلامحسین عروجی» را نیز داشته در روزهای آتی در بخش فرهنگ پایداری تبیان بخوانند.