تبیان، دستیار زندگی
در حاشیه اشتباه استراتژیک تلویزیون در دربی هشتاد و دوم که بجای پخش یک برنامه تخصصی از بازیگران برای این مسابقه حساس و جذاب دعوت کرده بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جو گیری دور از ادب روی آنتن

در حاشیه اشتباه استراتژیک تلویزیون در دربی هشتاد و دوم که بجای پخش یک برنامه تخصصی از بازیگران برای این مسابقه حساس و جذاب دعوت کرده بود.

احمد رنجبر -بخش سینما و تلویزیون تبیان
فوتبال برتر

برای کسانی که تیتر کنجکاوشان کرده همین ابتدا توضیح دهیم که ماجرا مربوط است به برنامه ورزش برتر که به مناسبت دربی پایتخت روز جمعه 27 فروردین روی آنتن شبکه سه رفت. سام درخشانی که از شکست تیم محبوبش عصبانی بود، وقتی همکارش (پژمان بازغی) به عنوان یک پرسپولیسی روی آنتن آمد، او را با واژه ای دور از ادب خطاب کرد.

چرا تلویزیون اشتباه کرد؟

روز گذشته استودیو فوتبال برتر میهمان سام درخشانی ، كامبیر دیرباز ، مهران غفوریان، سیاوش خیرابی و امیر علی دانایی بود. درخشانی، خیرابی و دانایی نماینده آبی ها بودند و دیرباز ، غفوریان و البته پژمان بازغی كه به شكل تلفنی روی خط برنامه آمد، به عنوان نماینده پرسپولیس به برنامه دعوت شده بودند. این ایده كه در راستای تلطیف دربی است، جدید نبود و طبیعی است كه كل كل شكل گرفته روی آنتن برای برخی طرفداران جذاب باشد. پاشنه آشیل این ایده در كش دار بودن آن است. این كه چهار بازیگر با هم بر سر پرسپولیس و استقلال كل كل داشته باشند ، درحد یك آیتم 20 دقیقه ای جذاب است نه این كه كل برنامه به آن اختصاص داده شود. برنامه فوتبال برتر با حضور این چهار بازیگر شروع شد ؛ آن ها پیش از مسابقه كری خواندند و علیه هم خط و نشان كشیدند. این طنازی جذاب است اما سوال این است كه جای نكات فنی و تحلیل پیش از بازی كجا است؟ خیلی ها به اعتبار برنامه فوتبال برتر ، پیش از موعد پای شبكه سه نشسته بودند ولی لاجرم باید شوخ طبعی ها بازیگران را به نظاره می نشستند.

دعوایی که ختم به خیر شد!

عاشقان فوتبال بویژه در دربی مواد لازم به اندازه کافی برای سرگرمی دارند. آن چه مورد نیاز آن ها است تحلیل های دقیق فنی و کارشناسی داوری است. تلویزیون اگر قرار است ایده ای برای کاهش حساسیت های کاذب رو کند ، باید بخش کوتاهی از ویژه برنامه دربی را به بازیگران اختصاص دهد، نه همه آن را. تازه این مربوط می شود به پیش از بازی.کدام طرفدار استقلال دیروز حوصله با مزه بازی مهمانان عزیز را داشت؟ تازه کل کل بازیگران بعد از بازی نزدیک بودکار دست تلویزیون بدهد و اگر مجری وارد دعوای دیرباز و درخشانی نمی شد ، معلوم نبود چه اتفاق روی آنتن زنده می افتد!

بازی تمام شد؛ در اوج هیجان وجذابیت. در این مواقع عاشقان سینه چاك فوتبال چشم شان به دهان كارشناسان فنی و داوری دوخته شده تا مسابقه را برای شان آنالیز كنند. این بار اما باز هم كل كل بازیگران جای تحلیل فنی را گرفته بود و به دلیل كثرت شان این كری خوانی پایان نداشت. كار تا جایی پیش رفت كه دو بازیگر نزدیك بود روی آنتن رفتاری منشوری كنند! سام درخشانی كه از باخت استقلال ناراحت بود بحثی را شروع كرد و كامبیز دیرباز جواب جر زنی اش را داد. سازندگان فوتبال برتر كه دیدند كار به جای باریك می رسد، مجری دوم یعنی مرتضی حسینی را وارد صحنه كردند تا ماجرا فیصله یابد. چنین مباحثه ای در این گونه موارد به دلیل حساسیت طرفداران دو آتیشه سرخابی ها ، با رویكرد تلویزیون جور در نمی آید. البته جدال با این پادرمیانی تمام نشد و درخشانی پیش از ارتباط تلفنی با بازغی با واژه ای بی ادبانه او را نواخت.

فرصت سوزی تلویزیون

همه این اتفاقات در حالی رخ می داد كه دربی پتانسیل تحلیل های فنی و داوری فراوان داشت. حتما خود برنامه سازان و عوامل فوتبال برتر متوجه عطش بیننده ها به تحلیل بازی در این برنامه هستند و می دانند باید پیش از بقیه برنامه ها و رسانه ها خوراك خوب به آن ها بدهند. فوتبال برتر این بار فرصت سوزی كرد و خیلی راحت عرصه را به رقبا واگذار كرد. فراموش نشود كه داریم از دربی استثنایی حرف می زنیم ؛ مسابقه ای كه شش گل داشت و كلی صحنه حساس. كمتر شهرآوردی به خاطر داریم كه تا این حد سطح كیفی آن بالا باشد. عوامل فوتبال برتر بعد از 20 دقیقه باید متوجه اشتباه شان می شدند و با دیدن كیفیت بازی متوجه می شدند ، بعد از مسابقه لازم است كارشناسان و خبره های حوزه فوتبال در استودیو و روی خط برنامه حاضر شوند.

دی کاپریو ، خاویر باردم ، برد پیت و دیگران بعد از ال کلاسیکو!

برنامه دیروز فوتبال برتر، یادآور برنامه شبكه خانگی «شام ایرانی» است. آن جا حراجی نیست و اصلا یكی از جذابیت «شام ایرانی» و برنامه های سرگرم کننده همین كل كل ها است اما از یك برنامه تخصصی فوتبال چنین رویه ای بعید و غیر قابل اغماض است. درست مثل این است كه بعد از مسابقه ال كلاسیكو ، تلویزیون های پربیننده دنیا سراغ دی کاپریو ، خاویر باردم ، برد پیت و دیگر بازیگران مشهور بروند و از آن ها بخواهند با هم بر سر رئال و بارسا کل کل کنند.