تبیان، دستیار زندگی
علت عدم حضور عیات ایرانی، اعتراض به بندهای ضدایرانی بیانیه پایانی اعلام شده است. دلیل حضور نیافتن مقام های ارشد ایران در این نشست، اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس و چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان در این بیانیه بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض مشترک روحانی و ظریف 

علت عدم حضور هیات ایرانی، اعتراض به بندهای ضدایرانی بیانیه پایانی اعلام شده است. دلیل حضور نیافتن مقام های ارشد ایران در این نشست، اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس و "چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان" در این بیانیه بوده است.

فرآوری: آزاده مرنی-بخش سیاست تبیان
روحانی - ظریف

نشست جنجالی سازمان همکاری اسلامی عصر جمعه به وقت استانبول  در حالی پایان یافت که عدم تفاهم اعضا موجب شد بیانیه پایانی قرائت نشود. یک رسانه ترک از پایان نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بدون قرائت بیانیه پایانی به دلیل اختلاف نظر اعضا گزارش داد. سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تنها با قرائت بیانیه مشترکی درباره فلسطینی ها پایان یافت.
"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه و رئیس این اجلاس در سخنرانی پایانی این اجلاس گفت تصمیمانی که ما در استانبول گرفتیم، به بیش از یک میلیارد نفر از مردم امید می دهد. وی با اشاره به توافق بر سر بیانیه حمایت از فلسطینی ها گفت جهان اسلام هرگز مردم فلسطین را تنها نمی گذارد.

اعتراض ایران به مواضع ضد ایرانی

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز ، در حاشیه این نشست عربستان علیه ایران فعالیت زیادی داشته و چهار مقاله ضد ایرانی در اختیار سران سازمان همکاری اسلامی قرار داده است

بر اساس این گزارش نشست اختتامیه سازمان همکاری بدون حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و محمد جواد ظریف برگزار شد. علت عدم حضور هیات ایرانی، اعتراض به بندهای ضدایرانی بیانیه پایانی اعلام شده است. دلیل حضور نیافتن مقام های ارشد ایران در این نشست، اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس و "چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان" در این بیانیه بوده است.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در توئیت خود نوشت بود: "از اجلاس سازمان همکاری اسلامی که به نام وحدت برگزار شده نباید هیچ گونه پیامی که به تفرقه در میان امت اسلامی دامن بزند برخیزد."
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز ، در حاشیه این نشست عربستان علیه ایران فعالیت زیادی داشته و چهار مقاله ضد ایرانی در اختیار سران سازمان همکاری اسلامی قرار داده است. به گفته این مقام وزارت خارجه ایران، بخش هایی از بیانیه پایانی این اجلاس با تحریک عربستان سعودی علیه ایران تنظیم شده است.

نشست بعدی در مصر

این اولین بار است که ترکیه از زمان تاسیس سازمان همکاری اسلامی  در ۱۹۶۹، میزبان نشست سران این سازمان بود. با پایان نشست ، ترکیه میزبانی را به مصر واگذار کرد و قرار است نشست بعدی در قاهره برگزار شود. نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشست استانبول امیدوار بود که بتواند اتحاد بین کشورهای مسلمان را برای مبارزه با تروریسم افزایش دهد.
در طول این نشست که با حضور رهبران کشورهای اسلامی برگزار شد، درباره سوریه، یمن، فلسطین، عراق و آذربایجان بحث های زیادی مطرح شد. سازمان همکاری اسلامی سال ۱۹۶۹ با این هدف تشکیل شد که ۵۷ عضو آن بتوانند صدای جهان اسلام را منعکس کنند.



منبع : خبرگزاری مهر / جام نیوز