تبیان، دستیار زندگی
لامی: در جشنواره‌ی موسیقی فجر به اهداف‌مان دست‌ یافتیم نشست خبری بررسی و دستاوردهای بیست ودومین جشنواره موسیقی فجر، صبح یكشنبه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر جشنواره و مدیر كل دفتر موسیقی و شعر و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره‌ی موسیقی فجر به اهداف‌مان دست‌ یافتیم


نشست خبری بررسی و دستاوردهای بیست ودومین جشنواره موسیقی فجر، صبح یكشنبه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر جشنواره و مدیر كل دفتر موسیقی و شعر وزارت ارشاد برگزار شد.

دكتر ایمانی خوشخو معاون هنری ارشاد در این نشست با مثبت خواندن نتایج جشنواره بیست ودوم موسیقی فجر، گفت: ارزیابی‌های كلی نشان می‌دهد كه ما به بسیاری از اهداف مورد نظر دست یافته‌ایم و توانسته‌ایم حرفهای نویی را در حوزه موسیقی مطرح كنیم و مخاطبان خود را نسبت به مسائل حوزه موسیقی تا حد بالایی اقناع كنیم.

وی ادامه داد:‌ در جشنواره بیست و دوم موسیقی فجر بسیاری از گروه‌هایی كه اسم و رسم دار هم نیستند و كمتر فرصت خودنمایی داشته‌اند، كارهایی را ایفا كردند كه كمتر از كارهای گروه‌های برگزیده و مطرح نبود و مورد توجه اساتید موسیقی نیز قرار گرفت.

معاون هنری همچنین با حمایت از گروه‌های موسیقی در شهرستان اشاره كرد و گفت: در سال جاری با حمایتهای ویژه 37 جشنواره موسیقی را مورد حمایت قرار دادیم و قصد داریم تا به شكل گسترده‌تری این سیاست را در سال 86 دنبال كنیم و امیدواریم كه نتایج تمام این فعالیتها در مجمع عمومی پكن مورد توجه قرار بگیرد و ما نیز از همین روزها بتوانیم با ارزیابی‌های كلی برنامه‌های جشنواره سال آینده را پی‌ریزی كنیم.

در ادامه این جلسه كامبیز روشن‌روان، دبیر جشنواره بیست و دوم درباره‌ی دستاوردهای این جشنواره گفت: جمع‌بندی‌های كلی مسوولان و اهالی موسیقی نشان دهنده موفقیت جشنواره است.

وی گفت: به لحاظ كیفی سطح اجراها بالا و تنوع برنامه‌ها بسیار خوب بود و تنش و درگیری نیز جز یك مورد وجود نداشت، این تنوع جشنواره را متمایز از سالهای قبل می‌كرد، هر چند كه در تمام این مسائل نباید برخی از كمبودها را نیز فراموش كرد.

وی سپس به انتشار كتاب موسیقی اشاره كرد و گفت: برای اولین بار كتاب بیست و دو سال جشنواره‌های موسیقی فجر منتشر شد و در كنار آن برای دومین بار پیش فروش بلیت جشنواره را داشتیم و باز هم برای اولین بار بلیتهای نیم بهایی را در اختیار دانشجویان و دانش‌آموزان قرار دادیم.

روشن‌روان همچنین درباره وضعیت مثبت اطلاع رسانی در جشنواره، گفت: پوسترهای جشنواره در تمام سطح شهر بر روی بیلبوردها و اتوبوسها نصب شد، تیزر تبلیغی جشنواره نیز در سینماها پخش شدند و برای اولین بار اطلاع‌رسانی خوبی را نسبت به سالهای قبل شاهد بودیم.

دبیر جشنواره بیست و دوم، توجه جدی به بخش جوانان را از دیگر ویژگی‌های جشنواره امسال دانست و اظهار امیدواری كرد: با تمام نتایج حاصل شده بتوانیم جشنواره تئاتر فجر را در سال آینده به صورت رقابتی برگزار كنیم و مادامی كه ماه محرم و صفر در بهمن ماه قرار دارد، جشنواره موسیقی را بین دو عید قربان و غدیر برپا خواهیم كرد.

وی در پایان گفت: از دیگر برنامه‌های ما در سالهای آتی توجه بیشتر به شركتهای تولید نوار و موسیقی است كه با مشكلات جدی مواجه هستند وامیدواریم كه با این حمایتها بتوانیم انواع بیشتری از موسیقی ایرانی را منتشر و به رشد كیفی آن بی‌انجامیم.

بر اساس این گزارش و در ادامه این نشست محمدحسین احمدی، مدیر كل دفتر شعر و موسیقی خبر از تشكیل دبیرخانه دائمی دفتر موسیقی فجر داد و گفت: جای خالی موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی شاهد بودیم ولی به تشخیص بزرگان این حوزه قرار است تا این حوزه را در جشنواره مستقلی برگزار كنیم و بازنگری و برنامه‌ریزی برای حمایت از گروه‌های موسیقی داشته باشیم.

احمدی با اشاره به دیگر دستاوردهای دفتر موسیقی واهداف آن، گفت: در آذر ماه سال جاری آیین‌نامه نظارت بر اركستر سمفونیك را به تصویب رساندیم و تغییر وتحولاتی را در هیات مدیره انجمن موسیقی ایجاد كردیم.

وی توجه به موسیقی استانها و مقوله پژوهشی را از دیگر برنامه‌های این دفتر دانست و گفت: پشتیبانی از سیاستهای آموزشی در حوزه موسیقی، ساماندهی اعزام گروه‌های موسیقی به خارج از كشور، ساماندهی حوزه شعر و معیار بخشیدن به سامانه تصنیف وتدوین شعر و نگارش اساسنامه واحد برای انجمنهای شعر سراسر كشور از دیگر برنامه‌های این دفتر است.

در ادامه این نشست دكتر ایمانی درباره مفاهیم موسیقی فاخر، گفت:موسیقی فاخر از دید ما برداشته‌های غنی فرهنگی و اعتقادی‌مان استوار است و بازگشت به اصل خویش است.

روشن روان نیز درباره موسیقی فاخر و تعاریف آن، گفت: موسیقی فاخر‌مان موسیقی متفكرانه است كه نشان دهنده آثار ماندگار در عرصه موسیقی است كه تفكر هنری در پشت آن قرار دارد.

در ادامه این نشست علیرضا قزوه درباره برگزاری جشنواره شعر،‌گفت: اولین جشنواره شعر فجر قرار است با 27 سال تاخیر و با كمترین بودجه برگزار شود، این درحالی است كه سیمرغ یك نماد ادبی است كه متاسفانه در اختیار جشنواره‌ی فیلم فجر است و این نماد را از ما گرفته‌اند.

وی ادامه داد: موسیقی روزگاری در خدمت شعر بوده در حالیكه امروزه سكوی پرتاب دیگر هنرها شده است ولیكن باز هم با تمام این كم توجهی‌ها هنوز هم جهانیان ما را با شعرهایمان را می‌شناسند و شعر هم این خاصیت را دارد تا با تمام كم توجهی‌ها خودش را به رخ بكشد.

منبع : ایسنا